Характеристика основних видів державної соціальної допомоги в Україні



Скачати 56.65 Kb.
Дата конвертації18.02.2017
Розмір56.65 Kb.
Характеристика основних видів державної соціальної допомоги в Україні

(підготував Д.Левицький, 2009 р.)
Серед видів державної соціальної допомоги слід назвати такі основні:

  1. Державна допомога сім'ям з дітьми

  2. Державна соціальна допомога інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам, державна соціальна допомога особам, які не мають права на пенсію, та інвалідам, і допомога на догляд

  3. Компенсація фізичним особам, які надають соціальні послуги

  4. Державна соціальна допомога малозабезпеченим сім'ям

  5. Субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива

  6. Допомога на поховання

  7. Компенсаційні виплати постраждалим внаслідок аварії на ЧАЕС

Як вже зазначалося, державна соціальна допомога може надаватися в різних формах: грошових виплат, натуральної допомоги, пільг, субсидій, соціальних послуг.

В короткій характеристиці окремих видів допомоги, яка дається нижче, акцент буде зроблено на грошових виплатах і субсидіях.
Державна допомога сім'ям з дітьми виплачується за рахунок коштів Державного бюджету України і включає в себе такі види допомоги:

1) допомога у зв'язку з вагітністю та пологами;

2) допомога при народженні дитини;

3) допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку;

4) допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування;

5) допомога на дітей одиноким матерям;

6) допомога при усиновленні дитини (з 1 січня 2009 року).

Місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації та об'єднання громадян за рахунок власних коштів можуть запроваджувати додаткові види допомоги та встановлювати доплати до державної допомоги сім'ям з дітьми.

Всі види державної допомоги сім'ям з дітьми призначають і виплачують органи соціального захисту населення, крім допомоги у зв'язку з вагітністю та пологами окремим категоріям жінок (з числа військовослужбовців), яким така допомога призначається і виплачується за місцем основної роботи (служби).

Допомога полягає у виплаті матері, батьку, а за певних обставин – і іншим особам - визначених законодавством грошових сум (різних для кожного з зазначених вище видів цієї допомоги).


Державна соціальна допомога інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам, державна соціальна допомога особам, які не мають права на пенсію, та інвалідам, і допомога на догляд є дуже близькими видами державної соціальної допомоги, через що і розглядаються тут разом. Досить часто особа має право на призначення одночасно кількох зазначених видів допомоги – в такому разі їй надається право вибору, яка допомога повинна їй бути призначена.

Зазначені види допомоги виплачуються за рахунок коштів Державного бюджету України і призначаються органами праці та соціального захисту населення. Окремим категорій осіб (з числа військовослужбовців), допомога на догляд призначається органами, що призначають їм пенсії.

Всі зазначені види допомоги призначаються виходячи з розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, у певній пропорції до такого розміру – залежно, зокрема, від групи інвалідності.
Компенсація фізичним особам, які надають соціальні послуги, призначається непрацюючим фізичним особам, які постійно надають соціальні послуги громадянам похилого віку, інвалідам, дітям-інвалідам, хворим, які не здатні до самообслуговування і потребують постійної сторонньої допомоги (крім осіб, що обслуговуються соціальними службами).

Компенсація призначається і виплачується органом праці та соціального захисту населення, і здійснюється за рахунок коштів місцевих бюджетів.

Компенсація призначається виходячи з прожиткового мінімуму для працездатних осіб, у певній пропорції до такого розміру – залежно, зокрема, від групи інвалідності особи, якій надаються соціальні послуги. Фізичним особам пенсійного віку, які надають соціальні послуги, компенсація призначається виходячи з прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Варто порівняти правила надання даної компенсації із правилами надання державної соціальної допомоги інвалідам, про яку йшлося перед цим. Зверніть увагу, що якщо зазначена допомога призначається виходячи з прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, то компенсація - виходячи з прожиткового мінімуму для працездатних осіб (і лише для осіб пенсійного віку – виходячи з прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність).
Державна соціальна допомога малозабезпеченим сім'ям виплачується за рахунок коштів Державного бюджету України і призначається органами праці та соціального захисту населення.

Допомога визначається в сумі різниці між прожитковим мінімумом для сім'ї та її середньомісячним сукупним доходом. Втім, на перехідний період, до стабілізації економічного становища в Україні, розмір державної соціальної допомоги визначається з урахуванням рівня забезпечення прожиткового мінімуму, а не власне рівня прожиткового мінімуму. Рівень забезпечення прожиткового мінімуму визначається щорічно законом про Державний бюджет України на відповідний рік і є меншим за рівень прожиткового мінімуму. Це робить розмір даної допомоги значно меншим.



Втім, можна побачити, що в усіх щойно розглянутих видах державної соціальної допомоги метою є гарантування державою рівня доходів не нижчого за прожитковий мінімум.
Надання субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, на відміну від надання більшості інших видів державної соціальної допомоги, регулюється виключно підзаконними нормативно-правовими актами, а не законами.

Призначення субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється відділами (управліннями) субсидій районних, районних у містах Києві і Севастополі державних адміністрацій та виконавчих органів міських і районних рад. На сьогодні більшість таких відділів вже ввійшла до складу відповідних управлінь праці та соціального захисту населення. Субсидії виплачуються за рахунок коштів Державного бюджету України, а в деяких випадках – частково і за кошти місцевих бюджетів.

Субсидія призначається в розмірі різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги, скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо і обсягом визначеного Кабінетом Міністрів України обов'язкового відсотка платежу громадянина (20% або 15% сукупного доходу). Особливістю субсидій є те, що зазначена різниця (за окремими винятками) не виплачується безпосередньо громадянам, а натомість перераховується напряму підприємствам, що надають таким громадянам житлово-комунальні послуги.
Допомога на поховання як самостійний вид допомоги розглядається лише у випадку, коли мова йде про поховання осіб, допомога на поховання яких не надається відповідно до нормативно-правових актів щодо інших видів допомоги. Допомога виплачується за рахунок коштів місцевого бюджету виконавцю волевиявлення померлого або особі, яка зобов'язалася поховати померлого, у розмірі, встановленому органом місцевого самоврядування виходячи з вартості ритуальних послуг.
Компенсаційні виплати постраждалим внаслідок аварії на ЧАЕС є досить різноманітними і включають:

1) одноразову допомогу евакуйованим;

2) виплати за проживання на забруднених територіях;

3) одноразові компенсації за втрачене здоров'я;

4) щорічні допомоги на оздоровлення;

5) щомісячні доплати громадянам, які працюють на забруднених територіях;

6) щомісячні грошові допомоги потерпілим дітям та їх батькам.

Зазначені виплати здійснюються органами праці та соціального захисту населення за рахунок коштів Державного бюджету України.


Як можна побачити, державна соціальна допомога є лише одним із видів державного соціального забезпечення, однак достатньо розгалуженим, охоплюючим значну кількість категорій громадян, а відтак – важливим у побудові України як дійсно соціальної держави.







База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка