Дидактичний супровід до лекцій з дисципліни «Етика ділового спілкування»



Скачати 209.1 Kb.
Дата конвертації30.04.2017
Розмір209.1 Kb.
Міністерство аграрної політики та продовольства України

ВП «Старобільський технікум ЛНАУ»

Затверджую

Заступник директора з НР

________________ Н.В.Жмуренко

«____» _________________ 2014 р.



Дидактичний супровід до лекцій з дисципліни
«Етика ділового спілкування»

викладача Лозенко Н.А.

на 2013 – 2014 н.р.
Опорні конспекти для студентів групи О - 31
Всього годин: 54 год.

В т.ч. лекцій: 18 год.




Погоджено: Розглянуто і затверджено на засіданні

Методист __________ А.М.Фугель циклової комісії агро – економічних

«____» _________________2014 р. дисциплін

від «___»________________2014р.

Голова ЦК _________ Г.П.Бриндюк
Опорний конспект №1.
Лекція на тему: Спілкування і діяльність. Загальна характеристика спілкування.

Час – 2 години

Тип лекції: Оглядово-установча лекція з елементами пояснень, визначень і показу до модуля М – 1

План


  1. Спілкування як окремий вид діяльності.

  2. Соціальне значення спілкування.

  3. Психологічне значення спілкування.

  4. Спілкування як комунікація.




  1. Спілкування як окремий вид діяльності.



ВИДИ СПІЛКУВАННЯ:







  1. Соціальне значення спілкування.




  1. Психологічне значення спілкування.









  1. Спілкування як комунікація.


Література:

Л – 1 с. 9-37

Л – 6 с. 345-350, 437-441


Опорний конспект №2.

Лекція на тему: Невербальне спілкування.

Час – 2 години

Тип лекції: Тематична лекція

План


  1. Класифікація невербальних засобів спілкування.

  2. Оптико-кінетична система.

  3. Паралінгвістичні та екстралінгвістичні засоби спілкування.




  1. Класифікація невербальних засобів спілкування.




Усі невербальні засоби спілкування можна описати декількома системами.




Оптико-кінетична система.





  1. Паралінгвістичні та екстралінгвістичні засоби спілкування.



Література: Л – 1 с. 9-37; Л – 6 с. 345-350, 437-441

Опорний конспект №3.

Лекція на тему: Загальна характеристика ділового спілкування.

Час – 2 години

Тип лекції: Тематична лекція

План


  1. Ділове спілкування в процесі трудової діяльності.

  2. Види ділового спілкування.

  3. Фактори впливу на процес спілкування.



1. Ділове спілкування в процесі трудової діяльності.



2. Види ділового спілкування


3. Фактори впливу на процес спілкування





















Література: Л – 1 с. 76-86; Л – 6 с. 418-423



Опорний конспект №4.

Лекція на тему: 4.1.Суперечка як обмін протилежними думками (еристика).

Час – 2 години

Тип лекції: Оглядово-установча лекція з елементами пояснень, визначень і показу до модуля 2
План.


  1. Суперечка, її види, методи.

  2. Структура суперечки.

  3. Основні правила та помилки ведення суперечки.




  1. Суперечка, її види, методи.








  1. Структура суперечки.










Тези


Аргументів

Форми


Форми




Дедуктивного міркування

Тези


аргументів

Недедуктивного міркування






  1. Основні правила та помилки ведення суперечки.


Література: Л – 1 с. 140-143,169-172



Опорний конспект №5.

Лекція на тему: 4.3. Публічний виступ.

Час – 2 години

Тип лекції: Тематична лекція

План.


  1. Публічний виступ. Фактори, що впливають на ефективність промови.

  2. Техніка мовлення оратора. Поради молодому оратору.

  3. Роль запитання у спілкуванні.


1. Публічний виступ. Фактори, що впливають на ефективність промови.





Загальні вимоги до виступу

1.

не вживати надто довгі речення, бо їх важко зрозуміти

2.

необхідно персоніфікувати речення

3.

не переобтяжувати свою мову словами іншомовного походження, професійними термінами, абстрактними поняттями, бо їх не всі можуть зрозуміти

4.

намагатися включати до виступу приклади, порівняння й висновки;

5.

не зловживати зайвими подробицями, в яких губиться головна думка

6.

при необхідності у виступі можливо використати дотепний жарт, але не зловживати ними

7.

завжди ставитися з повагою до своїх слухачів




  1. Техніка мовлення оратора. Поради молодому оратору.




Щоб виробити навички гарно говорити необхідно:



уважно ставитися до звучання мови;



володіти модуляцією голосу (розмірність, гармонійність, звучність голосу);



відпрацювати техніку дихання і техніку вимови;



установити мовні такти і читати по них;



намагатися уникнути однотонності виголошення промов, виступу.







Поради молодому оратору:




щоб зацікавити людей, які зібралися, промовець має добре розуміти проблему, яка виноситься на обговорення;

під час виступу важливим є інтелектуальний контакт промовця з аудиторією;

для встановлення контакту є прийняття слухачів як рівноправних партнерів по спілкуванню;

неабияке значення має те, як поводиться людина, виступаючи з трибуни, відповідаючи на запитання, її зовнішній вигляд, манери, а також те, наскільки вона дотримується загальноприйнятих правил етикету




3. Роль запитання у спілкуванні




Література: Л – 1 с. 148-158, Л – 6 с. 455-458



Опорний конспект №6.
Лекція на тему: 6.1. Вимоги до керівника. Моделі керівника. Керівництво і лідерство як соціальний феномен.

Час – 2 години

Тип лекції: Тематична лекція - пояснення

План

1.Основні завдання та функції керівника.

2.Модель керівника. Індивідуальний стиль керівництва.

3. Керівництво і лідерство як соціальний феномен.


1.Основні завдання та функції керівника.



2. Модель керівника. Індивідуальний стиль керівництва.







  1. Керівництво і лідерство як соціальний феномен.



Література: Л – 1 с. 184-190



Опорний конспект №7.

Лекція на тему: Діловий протокол та організація ділових прийомів

Час – 2 години

Тип лекції: Тематична лекція

План

1.Поняття ділового протоколу.

2.Організація ділових прийомів.

3. Види прийомів.

4. Візитні картки.






  1. Поняття ділового протоколу.






  1. Організація ділових прийомів.




Схема проведення прийому:




  1. Види прийомів.



Назва

Час

Кількість запрошених

Пропонують

Напої

Форма одягу

Розміщення гостей

Інше

«Сніданок»

з

12:30


до

13:30


обмежена

Холодні закуски, гарячу рибну чи м’ясну ставу

Горілка, джин, сухе вино, лікер, вода, соки, чай, кава

Повсякденна

За схемою,

За столом






«Обід»

з

19:00


до

21:30


обмежена

Холодні закуски, суп, гарячу рибну чи м’ясну ставу, десерт

Горілка, джин, сухе вино, лікер, вода, соки, чай, кава

Святкова

(темний костюм, вечерня сукня)



За схемою,

За столом






«Шведський стіл»

(буфетний стіл)

з

12:30


До

13:30
з

19:00

До

21:30



обмежена




Розносять офіціанти

Святкова

(темний костюм, вечерня сукня)



Не за столом, у залі розташовані маленькі столики, крісла або диванчики

У ліву руку беруть серветку, тарілку, виделку, ніж;

Накладають страви самостійно;



У праву руку беруть келих

«Вечеря»

Після

21:00


до

2:00 ночі



обмежена

Перші страви не подаються; гарячу рибну чи м’ясну ставу, десерт

Горілка, джин, сухе вино, лікер, вода, соки, чай, кава

Святкова

(темний костюм, вечерня сукня)



За схемою

В запрошенні

«undressed» - повсякденна

«Black tie» - смокінг;

«Evening dress» - фрак



«Келих шампанського» чи

«Келих вина»

з

12:00


до

13:00


не обмежена

Закуски не обов’язкові, але можуть запропонувати бутерброди, соломку, тістечка, горішки

Шампанське,

Вина,


соки

Повсякденна

стоячи




«Фуршет»

або

«Коктейль»

з 17:00

до 20:00


(триває

1,5-2 год.)



Може бути більше ніж «Шведський стіл»

Холодні закуски, кондитерські вироби, наприкінці: шампанське, морозиво

Горілка, вина, мінеральна вода,час (з 16:00 до 18:00)

Повсякденна

Стоячи, можливість ходити по залу, стіл не накривають, розносять офіціанти

Не можна раніше часу піти з прийому

«Чай»

з

16:00


до

18:00


(1-1,5 год.)

До 20 осіб, лише жінки

Кондитерські вироби, сандвічі з ікрою, рибою, сиром, фрукти, десерт

Десертні та сухі вина, соки, води

Повсякденна

Гості розсаджуються як хочуть






  1. Візитні картки


Література: Л – 1 с. 202-217, Л – 6 с. 406-414



Опорний конспект №8.

Лекція на тему: 8. Прийом на роботу

Час – 2 години

Тип лекції: Оглядово-установча лекція з елементами пояснень і показу Модуль 3.

План

1.Проблема підбору кадрів.

2.Джерела залучення спеціалістів.

3. Методика прийому на роботу на основі співбесіди з кандидатом..

4. Зарубіжний досвід.



1. Проблема підбору кадрів.





2. Джерела залучення спеціалістів.

3. Методика прийому на роботу на основі співбесіди з кандидатом.







Спілкуючись з кандидатом

1

формулюйте питання чітко і стисло;

2

ставте запитання по

3лідовно, по черзі;


починайте з легких запитань, складніші залишайте на кінець бесіди;

4

запитайте, що він робив, що прагне робити, що може і що стане робити;

5

не ставте очевидних запитань( «Ви старанні?», «Ви вмієте вживатися з колегами?»);

6

Додатково перевірте відповіді, ставлячи ті ж питання по-іншому;

7

Ставте запитання, які потребують розгорнутої відповіді, а не відповідей «так» і «ні»;

8

Зверніть увагу на запитання, які ставить вам претендент.

4. Зарубіжний досвід.


Англія

Спеціалізован

Наявність «рекомендованих листів» з попередніх місць роботи

Ізраїль

Система процекціонізму – приймають на роботу тільки за наявності двох поручителів, які несуть юридичну та фінансову діяльність свого протеже

Література: Л- 1 с.231-234, Л– 2 с. 209-226

Опорний конспект №9.

Лекція на тему: 9. «Дипломатичне красномовство»

Час – 2 години

Тип лекції: Тематична лекція - пояснення

План

1. Офіційна мова міжнародних переговорів.

2. Правила і норми міжнародного співробітництва.

3. Особливості спілкування з іноземцями.


  1. Офіційна мова міжнародних переговорів

Державна

Офіційна

Держави колишнього СРСР і східної Європи

Російська мова

Британська співдружність націй і США

Англійська мова

Південна Америка (крім Бразилії)

Іспанська мова

Бельгія, Гаїті, Люксембург, Швейцарія, середньоморські країни і в деяких африканських державах

Французька мова









  1. Правила і норми міжнародного співробітництва.









Стилі проведення переговорів


Стиль


Принцип

Характеристика

Стиль «на положенні».

Такий тип переважає на базарах Близького Сходу чи Латинської Америки.




«Виграш – програш» - чим більше домагається одна сторона, тим більше поступається інша.

Використовують різні тактичні дії: тиск на партнера, драматичні прийоми, затягування переговорів.

Стиль «на інтересі» - Проводять такі переговори між японськими фірмами.

базується на принципі «Виграш – виграш». Контракт який підписують – гнучкий і здатний пристосовуватися до можливих змін ринку.


Передбачають досягнення взаємовигідної угоди, яка матиме довгостроковий характер

Стиль «за змістом» . Надають перевагу партнери із США та північно – європейських країн.

характеризується відносно незначним наголосом на словах, інформації, ідеї. Основний наголос переноситься на зміст спілкування.


Стиль такого спілкування об’єктивний, прямий, зрозумілий.

Стиль «на контексті»

першочергове значення мають такі фактори, як взаємозв’язок, місце, час, установка, почуття. Партнери орієнтуються що і як було сказано при розмові.


Стиль спілкування тонкий, особистий і частково не прямий.


  1. Особливості спілкування з іноземцями.




Національні особливості ділового спілкування

Американська управлінська культура

  • Американці особистості. Індивідуальність і права особистості – це найголовніше для американців;

  • Вини самостійні і незалежні, прямі люди, цінують у людях чесність і відвертість, швидко переходять до суті розмови і не витрачають час на формальності;

  • Американці передають перевагу зручному повсякденному одягу, звертаються один до одного просто, неофіційно;

  • Американці люблять змагатися, дуже цінують досягнення, рекорди, постійно змагаються один з одним;

  • Американці дружні але по-своєму. Вони розділяють дружбу і виділяють: - «друзів по роботі»; - «друзів по спорту»; - «друзів по відпочинку»; - друзів по сім’ї»;

  • Американці вважають матеріалістами. «Успіх» вимірюється кількістю зароблених грошей;

  • Діловий американець до переговорів готується ретельно, з урахуванням всіх елементів, від яких залежить успіх справи;

  • Американці цінують час і пунктуальність. Вони користуються щоденниками фі живуть за розкладом, точно приходять на призначену зустріч;

  • Американський стиль ведення переговорів, ділових бесід може оцінюватися партнерами як дуже напористий, агресивний, грубий, а їхнє прагнення до неформального спілкування, розцінюється як фамільярність. На цьому ґрунті виникають непорозуміння з партнерами.




Європейська управлінська культура

Європейці мають школи бізнесу і центри підвищення кваліфікації.

У англійському бізнесі існує певний ритуал спілкування.

  • Найпоширеніший портрет англійського бізнесмена такий: вишколена, ерудована людина, в якому поєднуються висока підготовка і якийсь політичний інфантилізм.

  • Англійцям властиві такі риси, як стриманість, схильність до недомовленості, педантичність, яка примушує англійців бути замкнутими і нетовариськими з незнайомими людьми.

  • Незалежність – основа людських відносин в Британії.

  • Переговори з англійцями слід починати тільки після ретельної підготовки і узгодження.

  • Традиційно починають з обговорення погоди, спорту.

  • Пунктуальність у Великобританії – жорстке правило.

У Франції необхідно пам'ятати, що місцевому населенню імпонує відчуття гумору.

  • При діловому знайомстві потрібно вручити свою візитну картку.

  • Надають велике значення освіті, тому на візитці бажано вказати, де дістала вища освіта, особливо якщо цей учбовий заклад користується популярністю у всьому світі.

  • Якщо на прийомі з французької сторони присутні декількох чоловік, візитка вручається особі, що займає вище положення.

Японська управлінська культура

Управлінці різного рівня проходять через ланцюжок змін посад у різних підрозділах фірми.

  • В японському національному характері виділяються працьовитість, прихильність традиціям, дисциплінованість, почуття обв’язку, ввічливість, акуратність, володіння собою, ощадливість, допитливість, прагнення до злагоджених дій у групі.

  • Для японців велике значення має «вірність» фірмі, державі, нації, самовідданість і патріотизм при відстоюванні їхніх інтересів.

  • Японці звикли судити про людину перш за все за її приналежність до тієї або іншої групи.

  • Японці виключно пунктуальні і точні. Темп ділових переговорів повільний.

  • Японський стиль ведення переговорів характеризується тим, що японські представники, коли їм роблять великі поступки, відповідають тим же.



Література: Л- 1 Гриценко Т.Б.,Гриценко С.П., Іщенко Т.Д., Мельничук Т.Ф. – Етика ділового спілкування – нав. посібник – К.: Центр учбової літератури, 2007, с.275-290


База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка