Будова та функції органів дихання



Скачати 258.73 Kb.
Дата конвертації01.01.2017
Розмір258.73 Kb.
Тема уроку: Будова та функції органів дихання.

Мета уроку: Сформувати в учнів знання про суть процесу дихання, уміння розпізнавати органи дихальної системи на малюнках, характеризувати будову органів дихання у зв’язку з їх функціями; удосконалювати вміння працювати з підручником, працювати в групах, робити висновки та узагальнювати матеріал.

Обладнання: таблиці « Органи дихання», « Еволюційний розвиток органічного світу», сира та проварена легені свині, дві посудини з водою.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів.

Бесіда з класом за питаннями « Що ви про це знаєте….? »



  1. Що таке дихання?

  2. Навіщо воно необхідне?

  3. Чи всі живі організми дихають?

  4. У чому полягає відмінність водного типу дихання від наземного?

  5. Яка фізіологічна система забезпечує цей зв'язок і чому?

  6. Де відбувається обмін газів між кров’ю та атмосферним повітрям?

  7. Пригадайте як відбувається дихання у хребетних тварин.

  8. Встановіть,які тварини розташувалися на вершині дихальної еволюції і чому?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Проблемне завдання.



  1. Пригадайте, які органи утворюють дихальну систему людини.

  2. Простежте особливості будови органів дихання у зв’язку з їх функціями.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

ІУ. Вивчення нового матеріалу.

1. Суть процесу дихання, його роль в обміні речовин та перетворенні енергії.

Розповідь вчителя.

Дихання – це сукупність процесів, що забезпечують надходження в організм із зовнішнього середовища кисню, використання його клітинами і тканинами для окислення органічних речовин та виділення з організму вуглекислого газу.

Бесіда.

1. Яке дихання можна вважати зовнішнім?( процес обміну кисню і вуглекислого газу в легенях).



2. Чи закінчується процес дихання в органах дихання?

3. Що на вашу думку, є внутрішнім диханням? ( відбувається в тканих тіла, де кисень, принесений кров’ю з легенів обмінюється на вуглекислий газ).

4. Чи пов’язане зовнішнє дихання із внутрішнім?

Відповідаючи на запитання учні креслять схему взаємозв’язку між зовнішнім і внутрішнім диханням.

О Зовнішнє дихання СО

Вентиляція легень( обмін повітря між зовнішнім середовищем і

альвеолами легень).
Дифузія газів у легенях

( обмін газів між альвеолярним повітрям і кров’ю).


Транспорт газів кров’ю
Дифузія газів у тканинах

( обмін газів між кров’ю і тканинами)


Внутрішнє, або тканинне дихання

(споживання кисню клітина і виділення

вуглекислого газу).

Запис в зошити визначень зовнішнє і внутрішнє дихання.

2.Будова дихальної системи.

Розповідь вчителя з складанням опорної схеми.



Дихальна система
Повітроносні шляхи Легені ( альвеоли)

носова порожнина

гортань

трахея


бронхи

бронхіоли

3.Будова носової порожнини.

Робота в групах. Завдання. Користуючись текстом підручника & 25 мал. 25.1ст. 86. «Носова порожнина», дайте відповіді на запитання:

1 група. Встановіть особливості будови носової порожнини.

2 група. Виходячи з будови носової порожнини визначте її функції.

3 група. Обґрунтуйте чому потрібно дихати лише носом.

4. Будова носоглотки і глотки.

Розповідь вчителя.

Повітря пройшовши через носову порожнину, потрапляє до носоглотки, розташованої між носовою порожниною і глоткою. У глотці є скупчення лімфатичних вузлів – мигдаликів. Вони служать захисним бар’єром дихальних шляхів. У разі запалення вузли – мигдалики можуть розростатися на аденоїди. Наслідками аденоїдів є постійне закладання носа, хронічний нежить, гугнявість, сон з відкритим ротом, хропіння, зниження слуху, формування « аденоїдного» типу обличчя, зниження працездатності. Аденоїди призводять до частих застудних захворювань – ангін, ринітів, бронхітів.

З носоглотки повітря потрапляє у глотку, в якій перетинаються дихальні травні шляхи. Від глотки починаються дві трубки: дихальна – гортань, та травна – стравохід, розміщений позаду гортані. Вхід до гортані під час ковтання їжі закривається надгортанним хрящем завдяки цьому повітря потрапляє лише в гортань, а їжа в стравохід.

Пам’ятайте! Під час споживання їжі не слід розмовляти, сміятися, різко повертатися. Це може спричинити потраплянні їжі в гортань і призвести до нещасного випадку.

5. Будова гортані. Робота в групах.

Завдання. Опрацюйте текст підручника « Гортань» у картці

« Будова гортані», вставте пропущені ключові слова.



Ключові слова

Трахея, кадик, голосові зв’язки; під’язикова кістка; орган утворення голосу, щитоподібний хрящ, голосова щілина.



Картка « Будова гортані»

Гортань розташована на передній частині шиї. Вона має лійкоподібну форму, зверху прикріплена до підязикової кістки, а знизу переходить у трахею.

Стінки гортані вкриті війчастим епітелієм. Зовні частину гортані видно як виступ, який називають кадик. Основу гортані утворюють кілька хрящів. Найбільший з них щитоподібний хрящ. Хрящі з’єднані між собою рухливо м’язами і зв’язками. Між щитоподібним і черпакуватим хрящами натягнуті голосові зв’язки, між якими міститься голосова щілина. Отже, гортань є не тільки повітроносним органом, а й органом утворення голосу. Гортань безпосередньо переходить у трахею.

6. Будова трахеї і бронхів. Розповідь вчителя.

Трахея розташована в грудній клітці починаючи на рівні 6,7 шийних хребців, спереду від стравоходу. Це дихальна трубка, довжиною 10-12 см, яка складається з 16-20 хрящових півкілець, з’єднаних між собою зв’язками. Задні стінка трахеї утворена сполучною тканиною, в якій містяться не посмуговані м’язові волокна. Така будова трахеї не заважає проходженню їжі по стравоходу та повітря до легенів. Внутрішня поверхня трахеї вистелена війчастим епітелієм. На рівні 5 грудного хребця трахея поділяється на

2 бронхи: лівий і правий. Бронхи як і трахеї складаються із 6-12 хрящових півкілець, які запобігають закриттю верхнього просвіту. Бронхи входять у праву і ліву легеню. Бронх, що входить у праву легеню, поділяється на три гілки, відповідно до кількості частинок легені. Бронх, який входить у ліву легеню, поділяється на дві гілки. У кожній частині легені гілки розгалужуються, утворюючи бронхіальне дерево легені.

Найтонші бронхи називаються бронхіолами. Закінчуються вони альвеолярними мішечками, стінка яких утворена легеневими пухирцями. Стінка альвеоли складається з одного шару плоского епітелію і тонкого шару еластичних волокон. Їхні тоненькі стінки розтягуються. Кожний пухирець зсередини заповнений повітрям. Альвеоли густо обплетені капілярами малого кола кровообігу, де відбувається газообмін.

Запитання. На основі вивченого зробіть висновок які функції виконують повітроносні шляхи?

( транспорту, захисну функції).

7. Будова легень.

1. Демонстрація досліду. В одну посудину з водою кладуть сиру легеню, а у другу – проварену. Проварена легеня опускається на дно, а сира – плаває на поверхні.

2. Проблемне запитання.

Чому сира легеня не тоне у воді?

Щоб відповісти на це запитання, необхідно розгляну будову легень.

Самостійна робота з підручником.

Опрацюйте текс підручника « Легені» ст. 112-113 (Шабатура) дайте відповіді на запитання:


  1. Чим заповнений легеневий пухирець? ( повітрям)

  2. Чим оточений легеневий пухирець? ( шаром плоского епітелію і еластичних волокон).

  3. Зі скількох шарів клітин складається стінка альвеол і капілярів? ( з одного шару.)

  4. Яке це має значення? ( добре проникають речовини).

  5. Яку функцію виконують альвеоли у зв’язку з будовою?( газообмін).

Методика « Мозковий штурм». Учні роблять висновок, чому сира легеня не тоне у воді.

У. Узагальнення і систематизація знань учнів.

1. Розташуйте у правильні послідовності органи:

1. Гортань. 2. Бронхи. 3 Трахея. 4. Носова порожнина. 5. Легені. 6. Глотка. 7.Носоглотка.

( 4, 7, 6, 1, 3, 2, 5).
2. Встановіть відповідність між органами та їх функціями в дихальній системі.

1. Легені. А. Транспорт повітря.

2. Трахея. Б. Газообмін.

3. Носова порожнина. В. Транспорт повітря, голосоутворення.

4. Гортань. Г. Зігрівання( охолодження) і очищення повітря.

5. Носоглотка.

1 –Б, 2 – А, 3 – Г, 4- В.

3. Обґрунтуйте взаємозв’язок між серцево-судинною та дихальною системами.

( Альвеоли густо обплетені капілярами малого кола кровообігу, де відбувається газообмін).

УІ. Підсумок уроку.

У. Завдання додому. & 25 ст.86-88. (Базанова). Заповнити таблицю ст.30 в робочому зошиті. Виконати завдання 3 ст. 31. & 33 ( гортань і легені). Підготувати повідомлення на тему:

« Історія виникнення мови», «Будова голосового апарату», « Взаємозв’язок мови з слухом»,

« Причини зміни голосу».

Тема уроку: Голосовий апарат і мова.

Мета уроку: Розкрити механізм формування голосу, його значення в житті людини, закріпити знання про особливості будови гортані, розвивати вміння самостійної діяльності, мислення, уміння застосовувати набуті знання на практиці, виховувати працьовитість, відповідальність, уміння бачити і відчувати красу і гармонію, здійснювати гігієнічне виховання учнів.

Обладнання: таблиця «органи дихання».

Тип уроку: комбінований.

Слово зробило нас людьми.

І.П.Павлов.

Хід уроку



І. Організація класу до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів. (Усне опитування).

  1. Яку тему ми почали вивчати на попередньому уроці?

  2. Що таке дихання?

  3. Яке значення для організму має дихання?

  4. З яких відділів складається дихальна система людини?

  5. Яку будову має носова порожнина? Які функції вона виконує?

ІІІ. Мотивація навчально-виховної діяльності учнів.

Сьогодні ми поведемо розмову про голосовий апарат і мову. А щоб взнати що являє собою голосовий апарат поговоримо про голос.



ІУ. Вивчення нового матеріалу. (Розповідь вчителя).

Голос - це звуки, які видає людина під час розмови, співу, крику, сміху, плачу. Утворення голосу відбувається шляхом видихання повітря з легенів через рот і ніс, при цьому голосові складки вібрують і створюють звукові хвилі в повітрі, що крізь них проходить.

Що належить до голосового апарату послухаємо повідомлення учня.

Повідомлення 1. До голосового апарату людини належать ротова і носова порожнина і з придатковими порожнинами, глотка, гортань із голосовими зв’язками, трахея, бронхи, легені, грудна клітка з дихальними м’язами та діафрагмою, м’язи черевної порожнини. Центральна нервова система об’єднує їхні функції в єдиний, цілісний процес утворення звуку.

Повідомлення 2. Існує безпосередній взаємозв’язок між голосом і слухом. Голос не може розвиватися без участі голосових органів. У глухих людей голос найчастіше не функціонує або функціонує не в повному обсязі, тому що немає слухового сприйняття і, відповідно, немає стимуляції мовленнєво - рухових центрів. Основна роль у створенні звуку належить гортані.

Самостійна робота з підручником. ( Підручник за редакцією Шабатури та ін. 2004р.)

Ст. 113. & 34. Прочитати і дати відповідь на такі запитання.


  1. Яку будову має гортань?

  2. В робочих зошитах дати визначення понять урок 30 пункт 1. ( 2 хв).

Гортань
Хрящі Голосові Голосова

зв’язки щілина

Бесіда з класом. Пригадайте які функції гортані.

Функції гортані

Дихальний Голосо- Захист Участь

шлях утворення від потрап- у захисних

лаяння їжі рефлексах

до дихальних ( чхання, кашель).

шляхів

Значення гортані в утворенні голосу. (Розповідь вчителя).
Голос утворюється тоді, коли видихуване повітря проходить крізь голосову щілину, яка при цьому звужується, а натягнуті зв’язки починають коливатися і виникає звук.

Коли людина мовчить, голосові зв’язки розходяться і голосова щілина має вигляд рівнобедреного трикутника.

Під час шептання голосові зв’язки розходяться неповністю і голосова щілина напіввідкрита. ( мал. 92 ст.114.)

Висота голосу людини залежить від довжини голосових зв'язок. Чим коротші голосові зв’язки, тим більша частота їхніх коливань і тим вищий голос. У жінок голосові зв’язки коротші ніж у чоловіків, тому жіночий голос завжди вищий.

Голоси дівчаток і хлопчиків практично не розрізняються, тільки в підлітковому віці голос починає мінятися, відбувається його мутація, пов’язана з перебудовою гортані. У 12 – 14 років у хлопчиків на місці з’єднання пластинок щитовидного хряща починає рости кадик, подовжуються голосові зв’язки, вся гортань стає ширше і довше, ніж у дівчаток, збільшується до 2 – 2,5 см, а у жінок 1,5 см. У цей період і відбувається зміна голосу. У цей період і відбувається зміна голосу. У цей період напружувати голос, кричати, голосно розмовляти, співати не можна, оскільки можуть відбутися зміни, в результаті яких може порушитися формування голосового апарату.

Відтінки голосу залежить від резонаторів, роль яких виконують порожнини рота, носа, носоглотки, глотки. Голосом людина може передати свої почуття і настрій: радість і гнів, ласку і погрозу, ніжність і насмішку.

В утворенні мови беруть участь язик, губи, нижня щелепа. Завдяки цьому ми вимовляємо ті чи інші голосні й приголосні звуки.
Робота з зошитом. Заповнити схему п.3. ( 2 хв ).
Історія виникнення мови. ( Повідомлення учня 3).

Мова виникла 500 тис. років тому, коли первісна людина стала використовувати вогонь і перші знаряддя праці. Перебудовувалася гортань, мінялася робота губ, язика, удосконалювалися звуки, формувалися слова. Перші слова були пов’язані з трудовими операціями і позначали дію, роботу, а назви предметів з’явилися пізніше. Праця створювала мову, а мова, у свою чергу, розширювала види праці. Все більше і більше предметів і явищ стали позначатися словами.


Повідомлення учня 4. Зміни голосу можуть бути викликані захворюваннями різних органів дихання, перш за все гортані. Порушення голосу можуть бути пов’язані із захворюваннями судинної системи, бронхів, ЦНС та інфекційних захворювань. Частіше за все порушення голосу виникають унаслідок переохолодження, ангіни, запалення верхніх дихальних шляхів: ларингіту, трахеїту, бронхіту. Негативно впливає на голосові зв’язки вживання гострої, надто гарячої або надто холодної їжі. Коли людина палить, то висока температура потоку диму шкодить голосовим зв’язкам. Різкі перепади температури і канцерогенні речовини викликають рак гортані, смоли з цигарок осідають на альвеолах легенів і ускладнюють дихання. Спотворює голос нечітка вимова звуків унаслідок відсутності зубів або поганих зубних протезів у літніх людей. У такому разі необхідне втручання лікаря – стоматолога.

Голос – неперевершений засіб для спілкування, а для лектора, артиста, педагога, адвоката – основне знаряддя праці. Співаків і дикторів навчають спеціальних прийомів дихання, що дозволяють їм управляти повітряним струменем під час видиху в моменти розмови або співу. Пошкодження голосового апарату, втрата голосу ( повна або часткова) нерідко змушують людину змінювати професію.

Яких правил гігієни голосу потрібно дотримуватись кожній людині.? Давайте попробуємо скласти пам’ятку.


  1. Голос необхідно берегти. Перш за все, необхідно уникати перевантаження зв'язок, не розмовляти гучно, особливо на морозі ( холоді).

  2. Вокалістам не можна співати не в своєму діапазоні.

  3. Не слід вживати багато гострої, занадто гарячої або занадто холодної їжі.

  4. Уникати переохолоджень, інфекційних захворювань.

  5. Не палити, не вживати алкоголь.

  6. Хлопчикам необхідно бути дуже уважним під час мутаційного періоду.

Вплив ВНД на розвиток мови. ( Розповідь вчителя)

Мова розвивається в спілкуванні з людьми. Все людське у нас у нас від людей. Залежно від виховання людина оволодіє тільки однією мовою, якою з нею говорять.

Ця особливість пов’язана з розвитком ВНД. У корі великих півкуль головного мозку є центри мови. Вони погоджують роботу м’язів усього мовного апарату і пов’язані з процесами свідомості й мислення. Це ще раз переконує нас у тому, що людина – біосоціальна істота. « Слово зробило нас людьми».Ці слова найбільш точно відображають зміст нашого уроку і тому є епіграфом. І цими словами ми почнемо урок на тему «Вища нервова діяльність», де познайомимося з ученням І.П.Павлова про дві сигнальні системи. І в черговий раз доведемо, що слово послужило поштовхом до розвитку таких категорій, як свідомість і мислення.

У. Узагальнення і систематизація знань учнів.

Робота з робочим зошитом. Закінчити фрази ст. 32 п.3.

УІ. Підсумок уроку.

1. Пригадайте, які завдання ми ставили перед собою на початку уроку?

2. Що нового ви дізналися на уроці?



  1. Що зацікавило вас на сьогоднішньому уроці?

  2. На які питання, пов’язані з темою уроку вам би ще хотілося почути відповіді?

УІІ. Завдання додому. & 34 ст. 113-114 (2004). &25 ст. 89. Повторити з курсу хімії «Склад атмосферного повітря», з курсу фізики « Парціальний тиск».

Тема уроку: Газообмін у легенях і тканинах.

Мета уроку: Розглянути процеси газообміну в легенях і тканинах, показати роль дифузії газів в цих процесах; закріпити знання про особливості будови альвеол і капілярів у зв’язку з функцією; розвивати логічне, асоціаційне, образне мислення, пам'ять, увагу; розвивати навички спілкування, вміння висловлюватися, критично мислити, виховувати основні гігієнічні навички, сприяти формуванню здорового способу життя.

Обладнання і матеріали: таблиця « Органи дихання».

Основні поняття і терміни: газообмін, дифузія, парціальний тиск, гемоглобін, оксигемоглобін, артеріальна кров, венозна кров.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організація класу до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Розминка « Світлофор». Учитель зачитує тези, учні картками зеленого і червоного кольорів сигналізують правильне і неправильне твердження.



  1. Натяг голосових зв'язок змінюється завдяки скороченню або розслабленню прикріплених м’язів. +

  2. Голос утворюється, коли повітря вдихається. -

  3. Голос тим вищий, чим більша частота коливань голосових зв'язок. +

  4. Альвеоли складаються з одношарового епітелію. +

  5. Трахея утворена хрящовими кільцями. -

  6. У спинному мозку є спеціальні центри мови. -

  7. У період статевого дозрівання у дівчат і хлопців відбувається « мутація голосу». -

  8. Голосові зв’язки складаються з еластичних пружних волокон. +

  9. Зовні кожна легеня вкрита епітеліальною оболонкою – легеневою плеврою. +

  10. Окисні процеси в клітинах називаються внутрішнім диханням. +

  11. Під час дихання рослин відбувається вбирання вуглекислого газу і виділення кисню. -

  12. Газообмін між кров’ю та атмосферним повітрям, що відбувається в органах дихання, називається зовнішнім диханням. –

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Кисень який потрапляє в організм людини повинен розщеплювати поживні речовини, у результаті їх розкладу вивільняється енергія, що потрібна для життєдіяльності організму. В цьому процесі вивільняється вуглекислий газ, який слід видаляти з організму. Як це відбувається - тема нашого уроку.

ІУ. Вивчення нового матеріалу.

Бесіда з класом.

1. Пригадайте з курсу хімії, який склад атмосферного повітря?

21% - кисню, 79% - азоту; 0,03% вуглекислого газу; невелика кількість водяної пари та інертних газів.

Таке повітря ми вдихаємо і воно називається видихуваним. Воно потрапляє в альвеоли і підтримує відносно стабільний склад газів.

Повітря, яке міститься в альвеолах називається альвеолярним.

А повітря, яке ми видихаємо називається видихуваним. Його склад в порівнянні з вдихуваним інший. Дослід 1. Видихніть повітря у холодну склянку. Що відбувається. Поясніть. ( На стінках стакана утворюється пара, а потім крапельки води. – Наявна вода).

Дослід 2. Видихніть повітря через трубку в пробірку з вапняною водою. Що відбулося. Поясніть. ( Вапняна вода помутніє, утворився карбонат кальцію) Са(ОН)+ СО = СаСО + НО

Бесіда з класом з складанням схеми.

Які є види повітря?

Види повітря


вдихуване альвеолярне видихуване

2. Самостійна робота учнів. Розгляньте таблицю ст.115 Біологія 9 Шабатура, і поясніть: чим зумовлений різний вміст кисню і вуглекислого газу у вдихуваному і видихуваному повітрі. ( Обміном газів у легенях).

3. Робота в малих творчих групах.

Картка 1.

Прочитайте текст « Як відбувається обмін газів у легенях & 35 с. 115-116. Дайте відповідь на запитання.



  1. За рахунок чого відбувається газообмін у легенях? ( Завдяки дифузії крізь стінки альвеол і кровоносних капілярів).

  2. Як змінюється склад крові в легенях? ( Молекули кисню, що надійшли у кров, взаємодіють із гемоглобіном еритроцитів утворюючи оксигемоглобін. Так кров з венозної перетворюється на артеріальну).

  3. Що таке дифузія? ( Це фізичний процес при якому молекули будь – якої речовини переміщаються з ділянки де їх концентрація більша до ділянки, де їх концентрація менша).

  4. Назвіть парціальний тиск вуглекислого газу у венозній крові і в альвеолярному повітрі. ( Парціальний тиск вуглекислого газу у венозній крові – 46 мм. рт.ст )., а в альвеолярному повітрі – 40 мм.рт.ст.)

  5. Назвіть парціальний тиск кисню альвеолярного повітря і у венозній крові капілярів альвеол. ( П.Т. кисню в альвеолах повітря становить 100 мм. рт. ст., П.Т. кисню у венозній крові альвеол 40 мм. рт. ст.)

  6. Завдяки чому забезпечується перехід кисню з альвеолярного повітря у кров, а вуглекислого газу в альвеолярне повітря? ( Завдяки різниці парціального тиску).

  7. Замалюйте схему обміну газів у легенях.

Картка 2.

Прочитайте текст « Обмін газів у тканинах» ст. 117 і дайте відповідь на запитання.


  1. Як змінюється склад крові у тканинах? ( Із капілярів великого кола кровообігу кисень потрапляє до тканин, вступаючи в реакції окислення, за рахунок цього в клітинах збільшується вміст вуглекислого газу).

  2. Куди надходить кров по венах великого кола кровообігу? ( Венозна кров надходить до правого передсердя, потім до правого шлуночка, а потім до легень).

  3. За рахунок чого кисень через стінки капілярів переходить в тканинну рідину? (Згідно з законами дифузії).

  4. Які гази крім кисню надходять в легені в процесі газообміну у тканинах? (Водяна пара, інертні гази та інші гази).

  5. Що відбувається з вуглекислим газом, який потрапляє до капілярів? ( Одна частина вуглекислого газу розчиняється у плазмі, а інша потрапляє до еритроциту, одні реагують з водою утворюючи вугільну кислоту НСО, а інші приєднуються до гемоглобіну і утворюють карбогемоглобін).

  6. Що відбувається у капілярах легень? ( Еритроцити частково втрачають вуглекислий газ, який надходить у легені. Гемоглобін, що звільнився від вуглекислого газу приєднує кисень. Темно – червона кров, яка втратила кисень у тканинах насичується ним і стає яскраво – червоною).

  7. Замалюйте схему газообміну в тканинах.

Обговорення результатів самостійної роботи в групах.

У. Закріплення знань і умінь учнів.

1. Біологічний диктант. Робота з зошитом ст. 33.

2. Розв’яжіть задачу. Як змінюється кількість вуглекислого газу на кінець уроку, якщо в кімнаті 40 чоловік і кожен з них у середньому протягом однієї хвилини виділяє у процесі дихання 250 мл вуглекислого газу?

Якщо 1 учень виділяє за 1 хв 250 мл., то 40 учнів буде виділяти 250Х40 = 10000 мл.

За урок 10000 Х 45 хв = 450000 мл.

УІ. Підсумок уроку і завдання додому.

&26 ст. 89 -91. вик. вправу 2 ст.91.( Базанова ).

Розв’язати задачу 3 ст.34 ( робочого зошита).

Тема уроку: Механізм і регуляція дихання. Функціональні показники дихальної системи.

Мета уроку: розкрити механізм дихання, сформувати поняття нервової і гуморальної регуляції дихання, їх взаємозв’язок, розкрити роль дихального центру в ритмічному чергуванні вдиху і видиху, значення дихальних рефлексів, особливості та способи вимірювання життєвої ємності легень, розвивати просторове уявлення, вміння раціонально працювати, виховувати основні гігієнічні навички дбайливого ставлення до свого здоров’я.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: таблиця « Органи дихання».

Базові поняття і терміни: дихальні рухи, вдих, видих, дихальний центр, життєва ємність легень, нервова і гуморальна регуляція, дихальні рефлекси, спірометр.


Хід уроку

І. Організація класу до уроку.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

1. Біологічний диктант

  1. Повітря, що містить 0,03% вуглекислого газу називається… ( Вдихуваним).

  2. Повітря, яке знаходиться в легеневих пухирцях називається… (Альвеолярним).

  3. Фізичний процес, завдяки якому кисень з альвеолярного повітря переходить у легені. ( Дифузія).

  4. Молекули кисню, що надійшли у кров, взаємодіють із гемоглобіном еритроцитів, утворюючи … ( Оксигемоглобін).

  5. Із капілярів великого кола кровообігу кисень потрапляє до … ( Тканин).

  6. У результаті окиснення в клітинах збільшується вміст… ( Вуглекислого газу).

  7. Відділ дихальної системи, що розміщений паралельно стравоходу. (Трахея).

2. Розв’язати задачу.

Один грам гемоглобіну реально зв’язує 1,34 мл. кисню. В 1 л крові міститься в середньому 150 г гемоглобіну. Визначте скільки кисню міститься в 1 л крові. 150 Х 1,34 = 201 мл кисню міститься в 1 л. крові.



ІІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду. Практичний метод.

Зробіть глибокий вдих, потім максимальний видих. Які зміни в організмі відбулися? Які частини тіла, органи взяли участь у цих процесах? Які гази потрапили в дихальну систему під час вдиху і видиху? ( Під час глибокого вдиху скорочуються міжреберні м’язи, діафрагма, деякі м’язи грудної клітки і плечового поясу, що піднімають ребра вище ніж за спокійного вдиху.)



ІУ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

Людина дихає безперервно все своє життя – від моменту народження й до самої смерті. Вдих завжди змінює видих. Завдяки чому вони здійснюються? Це і буде темою нашого сьогоднішнього уроку.



У. Вивчення нового матеріалу.

1. Розповідь вчителя.

Газообмін відбувається завдяки дифузії, а дифузія протікає тим швидше, чим більша різниця між концентраціями речовин, що дифундують в альвеолярному повітрі та в крові. Якщо концентрація кисню і вуглекислого газу в цьому повітрі й крові однакові, то ніякого газообміну відбуватися не буде. Отже, для продовження газообміну необхідно, щоб повітря в легенях часто змінювалося; це досягається завдяки дихальним рухам, вдиху і видиху. Легені не мають власних м’язів і тому самі не можуть стискуватись чи розтягуватись. Свій об’єм вони змінюють пасивно. Процес проходження вдихуваного повітря в легені називається легеневою вентиляцією. Відомо два механізми, які змінюють об’єм грудної клітки – це підняття і опускання ребер та рух купола діафрагми. Обидва механізми здійснюються дихальними м’язами. Рух діафрагми під час дихання забезпечує приблизно 70 -80% вентиляції легень. Узгодженість і ритмічність дихальних рухів регулює дихальний центр. Він розміщений у довгастому мозку і утворений групами нейронів, які забезпечують почерговість вдиху і видиху. Тому в ньому розрізняють дві частини – цент вдиху і видиху.



2. Самостійна робота учнів. ( Робота в групах). Користуючись підручником

ст.118 (2004р)

І група - Скласти логічну схему процесу вдиху. Дихальний центр спинний мозок міжреберні дихальні м’язи діафрагма легені дихальний центр. Дати відповідь на запитання.

1. Що відбувається з міжреберними дихальними м’язами? (скорочуються і піднімають ребра).

2. Що відбувається з діафрагмою? ( купол діафрагми опускається донизу)

3. Що відбувається з грудною порожниною? ( Збільшується)

4. Що відбувається з легенями? ( Розширюються)

5. Що відбувається з повітрям? ( Заповнює легені і відбувається вдих).

ІІ група – Скласти логічну схему процесу видиху. Центр видиху міжреберні дихальні м’язи діафрагма легені. Дати відповіді на запитання.


  1. Що відбувається з міжреберними м’язами і діафрагмою? ( Розслаблюються).

  2. Що відбувається з ребрами? ( опускаються донизу)

  3. Що відбувається з органами черевної порожнини? ( Виштовхують діафрагму. ЇЇ купол піднімається догори).

  4. Що відбувається з грудною порожниною? ( Зменшується).

  5. Що відбувається в легенях? ( Спадаються. Тиск в альвеолах зростає і повітря виходить з легень).

3. Робота з підручником. ст.119 (2004). Прочитати 1 абзац на ст.119 і дати відповідь на практичне завдання, яке вам було поставлене на початку уроку. ( Під час глибокого вдиху скорочуються міжреберні м’язи, діафрагма, а також деякі м’язи грудної клітки і плечового поясу, що піднімають ребра вище, ніж за спокійного вдиху. Під час глибокого видиху розслаблюються зовнішні міжреберні м’язи і діафрагма, скорочуються внутрішні міжреберні м’язи, крім того, скорочуються м’язи черевної стінки. Завдяки цьому діафрагма ще більше випинається в бік грудної порожнини і її об’єм зменшується у вертикальному положенні.).

4. Типи дихання. Розрізняють черевний і грудний типи дихання. Черевний тип – якщо в акті вдиху переважає діафрагма, грудний – переважають міжреберні м’язи. У чоловіків переважає черевний тип, у жінок грудний.

5. Дихальні рефлекси. Серед дихальних рефлексів є захисні дихальні рефлекси. Вони зумовлюють виникнення видозмінених дихальних рухів, наприклад чхання або кашлю.

Самостійна робота учнів. ( ст. 119-120). Як відбувається чхання і кашель.

6. Життєва і загальна ємність легень. ( Розповідь вчителя)

Глибина дихання визначається об’ємом вдихуваного і видихуваного повітря. Під час спокійного вдиху в організм надходить за 1 раз 500 мл, повітря, стільки ж його видихується. Цей об’єм називається дихальним об’ємом легень. ( ДО).

Після спокійного вдиху можна вдихнути ще додатково порцію повітря – резервний об’єм вдиху ( РОВд).

Після спокійного видиху можна видихнути ще певну кількість повітря – резервний об’єм видиху. (РОВ).

Максимальну кількість повітря, яку можна видихнути після найглибшого вдиху називають життєвою ємністю легень (ЖЄЛ).

Після найглибшого видиху в легенях залишається 1500 мл. повітря – це залишковий об’єм легенів. ( ЗОЛ).

Яка роль повітря, яке залишається після максимального видиху? ( Перешкоджає повному спаданню легень).
Загальна ємність легень ( ЗЄЛ) = ДО + РОВд + РОВ + ЗОЛ = ЖЄЛ + ЗОЛ.

ДО + РО+ РОВд =ЖЄЛ. Ці показники встановлюють за допомогою спеціального приладу – спірометра. В середньому ЖЄЛ = 3000-5000 мл.

7. Регуляція дихання. ( ст. 93 – 94). Самостійна робота учнів.

1. Відшукайте в тексті як відбувається перший вдих людини.

2. Що спричиняє видих?

3. Що спричиняє вдих?

4. Як регулюється дихання?

УІ. Первинне закріплення знань.

Розв’язати задачу в робочому зошиті.

Виконати завдання 4 ст.94.

УІІ. Підсумок уроку і завдання додому.

& 27. Дихальні рухи. Регуляція дихання. Виконати завдання 1,2, ст. 94 ( 2009р).

Індивідуальні завдання. Підготувати повідомлення про хвороби органів дихання: грип, туберкульоз, бронхіт.

Тема уроку: Хвороби органів дихання та їх профілактика.

Мета уроку: ознайомити учнів з інфекційними хворобами, з шляхами передачі інфекційних хвороб через повітря; познайомити з профілактикою найбільш поширених захворювань органів дихання; режимом під час хвороби; розвивати пізнавальну активність учнів; ініціативу; сприяти формуванню основних гігієнічних навичок; виховувати дбайливе ставлення до свого здоров’я; показати шкідливу дію паління.

Обладнання: Таблиці, малюнки, дерево життя.

Основні поняття і терміни: грип, туберкульоз, дифтерія, пневмонія, бронхіальна астма.

Здоров’я дитини – багатство родини.

Здоров’я народу – багатство країни.
Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Перевірка домашнього завдання.

Графічний диктант. ∆ - так; __ - ні.



  1. Очищує вдихуване повітря від пилу і мікробів носова порожнина.

  2. Місце окиснення органічних речовин – це легеневі пухирці.

  3. Найдовша частина повітряного шляху – трахея.

  4. Дихальні рухи – це чхання і кашель.

  5. Голосові зв’язки знаходяться в гортані.

  6. У чоловіків переважає черевний тип дихання.

  7. Чхання і кашель – це умовні захисні рефлекси.

  8. Життєву ємність легень визначають спірометром.

  9. Дихальні рухи регулюються дихальним центром.

  10. Під час спокійного вдиху скорочуються м’язи діафрагми і розслаблюються міжреберні м’язи.

  11. Спокійний видих відбувається завдяки розслабленню міжреберних м’язів і діафрагми.

  12. Характер дихальних рухів не залежить від концентрації вуглекислого газу.

Взаємоперевірка учнями роботи і виставлення оцінок.



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12



-



-





-





-



-

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми і мети уроку.

Протягом декількох уроків ми вивчали будову і функції органів дихання. Сьогодні ми зупинимось на питанні найбільш поширених захворювань дихальної системи. Розглянемо причини їх виникнення та способи лікування. Обговоримо профілактику захворювань органів дихання. А щоб приступити до вивчення цього питання я пропоную зіграти в гру «Сніжний ком».

ІУ. Вивчення нового матеріалу.

1. Гра « Сніжний ком». На кожну парту дається аркуш паперу, на якому учні повинні записати відомі їм захворювання органів дихання. Відзначаються учні, які найбільше знають захворювань і найшвидше впорались із завданням.

Ви знаєте багато захворювань. І за збудниками, що спричиняють ці хвороби поділяються на такі групи.

2. Захворювання органів дихання

Вірусні Алергічні Бактеріальні

Грип Бронхіальна астма Ангіна

Кір Алергічний риніт Туберкульоз

Коклюш Дифтерія

Трахеїт

Бронхіт


Пневмонія.

3. Причини захворювань. Обговорення питання.



  • зниження опірності організму через погане харчування;

  • малорухливий спосіб життя;

  • паління;

  • переохолодження організму;

  • різні хронічні інфекції.

4. Розповідь вчителя. Ви знаєте багато захворювань. Але найактуальнішим на сьогоднішній день є грип.

5. Грип. Повідомлення учня.

6. Розповідь вчителя. Україна посідає перше місце на сучасному етапі серед країн Європи за кількістю хворих на туберкульоз. Ця хвороба відома з давніх – давен. Її називали "білою чумою". Відомо багато виданих людей, які померли від цієї хвороби. Це Лариса Петрівна Косач, в народі Леся Українка, Людмила Федорівна Мєчнікова, дружина видатного мікробіолога І.І.Мєчнікова, Антон Павлович Чехов, російський письменник. Туберкульоз знищує людство. Лікарі, працівники охорони здоров’я борються з цією хворобою. А ми повинні мати знання, щоб не стати жертвою цієї хвороби.

7. Повідомлення учня. Туберкульоз.

8. Розповідь вчителя. Крім захворювань, які викликають бактерії і віруси зустрічаються алергічні хвороби, які виникають при попаданні до організму алергенів. Це бронхіальна астма, дуже поширена на Україні, особливо серед дітей. А щоб дізнатися про цю хворобу ви самостійно опрацюєте матеріал підручника ст.123 ( 2004 р)– які захворювання спричиняють алергени. Бронхіальна астма, і дасте відповідь на запитання:

1. Які алергени можуть викликати алергічні захворювання? ( пил, шерсть тварин, пилок деяких рослин, хімічні речовини, косметичні засоби, медикаменти).

2. Назвіть ознаки бронхіальної астми? ( напади задухи і кашель).

3. З чим зв’язані такі напади? ( накопиченням алергенів у крові і тканинах).

4. До чого це призводить? ( до спазму м’язів у бронхах, посилення секреції слизу).

5. Що відбувається у просвіті бронх? ( збирається в’язка речовина, виникає набряк, людина тяжко дихає).

6. Які методи лікування? ( проводиться в санаторіях, розташованих в екологічно чистих місцях).

9. Розповідь вчителя. До дитячих захворювань відноситься бронхіт.

10. Повідомлення учня. Бронхіт.

11. Розповідь вчителя. Можуть наступати такі моменти, що дихання в людини зупиняється. Це може статися при ядусі, отруєнні чадним газом, ураженні електричним струмом, утопленні. Щоб урятувати життя потерпілому, потрібно надати першу допомогу. Для цього проводять штучне дихання.

12. Робота в групах. Ст. 126 ( 2004р), мал. 100, 101, 102, 103.

1 і 2 спосіб – І групи

3-4 спосіб - ІІ групи.

Підсумок роботи в групах.




  1. Охарактеризувати 1 спосіб штучного дихання в положенні на спині.

  2. Охарактеризувати 2 спосіб штучного дихання в положенні на животі.

  3. Охарактеризувати 3 спосіб штучного дихання з рота в рот.

  4. Охарактеризувати 4 спосіб штучного дихання з рота в ніс.

13. Вплив паління на органи дихання. Розповідь вчителя.

Паління завдає великої шкоди всьому організму в тому числі органам дихання. У тютюновому диму крім нікотину міститься близько 200 надзвичайно шкідливих речовин. Це чадний газ, синильна кислота, сажа.

Найнебезпечнішим є нікотин, він діє на ЦНС. Він подразнює слизові оболонки ротової і носової порожнини, дихальних шляхів, що зумовлює кашель. Частинки тютюнового диму і дьогтю осідають на стінках бронхів та легеневих пухирцях. Легені втрачають еластичність, вони зменшують ЖЄЛ і газообмін. Курці частіше хворіють на застудні хвороби. Паління – шкідлива звичка. Воно щороку забирає з життя тисячі жителів в усіх країнах світу. Паління стало серйозною соціальною проблемою. І тому медики і громадські діячі багатьох країн об’єднують свої зусилля для боротьби з палінням.

Кожна молода людина повинна вести здоровий спосіб життя, бо

Здоров’я – то найбільший в світі скарб,

Його цінуємо, коли втрачаємо.

Молитви шлемо вище хмар,

Бо повернути як, незнаємо.

Здоров’я зв’язане з життям. А що взнати що таке життя нам допоможе наше дерево.

У. Закріплення знань.



Записати до зошита основні правила гігієни дихання.

  1. Дихати слід глибоко.

  2. Корисно бувати на свіжому повітрі.

  3. Корисно займатися фізичними вправами.

  4. Дихати слід носом.

  5. Під час кашлю, чхання закривати ніс і рот хустинкою.

  6. Боротися з пилом на вулицях.

  7. Для нормального дихання важлива правильна постава.

  8. Паління шкідливе для організму.

УІ. Підсумок уроку. Завдання додому.

&38 – 40 ( 2004р). ст.95-96 ( 2009р). Повторити травні системи: риб, земноводних, плазунів, птахів, ссавців.


База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка