Бібліосвіт : інформ вісн. – Вип. 3 (35) 2010 / [редкол. Г. Саприкін (голов ред.), Т. Сопова (відп ред.), С. Чачко, Т. Якушко]; дз



Сторінка1/3
Дата конвертації19.11.2016
Розмір0.85 Mb.
  1   2   3


Інформаційний вісник


3 (35) 2010
Київ 2010

ББК 78.34(4Укр)

Б 59

Бібліосвіт : інформ. вісн. – Вип. 3 (35) 2010 / [редкол. : Г. Саприкін (голов. ред.), Т. Сопова (відп. ред.), С. Чачко, Т. Якушко] ; ДЗ «Держ. б-ка України для юнацтва». – К. : [б. в.], 2010. – 74 с.

Редакційна колегія: Г. Саприкін (голова редкол.), Т. Сопова (відп. ред.), С. Чачко, Т. Якушко


Редактори: С. Чачко, В. Кучерявої

© ДЗ «Державна бібліотека України для юнацтва», 2010



ЗМІСТ

Шановні колеги! 4






Досвід зарубіжних колег




Р. Кіманова

Книга та читання як чинники професійної підготовки молодого спеціаліста

5




Досвід роботи




І. Хмара

Бібліотечне обслуговування молоді: проблеми та сучасні орієнтири

10

Т. Сафронова

Віддаючи – отримуєш

29

А. Кирилюк

Чудодійна краса мистецтва

34

В. Марущак

Книга вчить, як на світі жить

46




Методичні поради




О. Мундір

Бібліотека і молодіжні установи: встановлення партнерських відносин

Інформаційні ресурси бібліотек

48

О. Кочарян

Онляндія: безпечна веб-країна

52

Є. Кулик

Безпечний та привітний веб-простір

55




Бібліотечні ноу-хау звідусіль







Найбільша бібліотека в Австрії

60




Стандарт обслуговування молоді в публічних бібліотеках

62




Найпопулярніші бібліотечні програми для молоді

64




Чи маю право?




В. Паянок

Філія, представництво суб’єкта господарювання (закінчення)

65




Конкурси. Вікторини. Премії




Д. Головня



Луганщина – мала батьківщина словників

Творчість бібліотекарів

67

Т. Буряк

Колегам до Всеукраїнського дня бібліотек з вірою, надією і любов’ю

74












ШАНОВНІ КОЛЕГИ!


Щиро вітаємо вас з Всеукраїнським днем бібліотек, святом духовності, мудрості і знань!

Нехай і надалі ваш професіоналізм, компетентність сприяють доступу молоді до джерел знань, сучасної інформації, творчих досягнень людства.

Сердечно бажаємо вам і вашим родинам міцного здоров’я, щедрої долі, добра і благополуччя, нових ідей і творчого натхнення, подальших успіхів у нашій благородній справі.
З повагою, редколегія

інформаційного вісника

«Бібліосвіт»

Досвід зарубіжних коллег

Книга та читання як чинники професійної підготовки молодого спеціаліста
Р. Кіманова,

директор Карагандинського коледжу мистецтв, м. Караганда (Республіка Казахстан)


Проблеми підготовки спеціалістів сьогодні перебувають у центрі уваги не лише вчених та педагогів, але й громадськості. У будь-якому навчальному закладі майбутній спеціаліст отримує необхідний «набір» професійних знань та вмінь. Цьому сприяють висококваліфіковані педагоги, вивчення предметів гуманітарного циклу, що збагачують загальний світогляд студента, певна виховна робота тощо. Проте, незважаючи на чітку систему освіти, підготовки громадянина Республіки Казахстан до майбутньої праці, останнім часом в ужиток увійшло поняття «функціональна неписьменність». Явище це достатньо нове, а тому зусилля вчених наразі зводяться до його дослідження й опису, а шляхи подолання такої неписьменності пропонуються рідко. Завершуючи навчання, випускник ВНЗ або СНЗ «збирає повну колекцію знань», які мають свідчити про його високий освітній рівень. Але ця «колекція» залишиться не затребуваною, якщо її власник не докладе зусиль до певної її систематизації, не виробить особистісного ставлення до отриманих знань. Саме тут потрібна праця й розуму, і серця.

А в цьому роль читання та книги є неоціненною. Завдання бібліотеки навчального закладу зазвичай зводять до обслуговування процесу навчання, що, беззаперечно, є первинним, але дуже рідко оцінюють її величезний духовний потенціал. Адже бібліотека не тільки допомагає у вирішенні найскладніших завдань навчання та розвитку, але й сприяє виробленню ціннісних орієнтацій, впливає на формування в стінах навчального закладу інтелектуального та культурного середовища, особливого ґрунту, на якому тільки й дадуть плоди зусилля викладачів. Складними є завданнями навчальних закладів, у яких особливого значення набуває організація інтелектуального дозвілля студентів. Саме тут наймудрішим, найтерплячишим наставником стає книга. Вона дозволяє подолати обмежені рамки навчальних програм, дозволяє мислити, сперечатися, аналізувати. У наш стрімкий час вона, як неквапливий співрозмовник, може подарувати хвилини тихої радості від осягнення того, що порушило душу, але не домислилося, не «довідчувалося» на бігу. В кожному навчальному закладі існує дружний і згуртований колектив таких вчителів-книг, що населяють приміщення бібліотеки. Вони не напучують і не повчають, а, певно, пояснюють нам самих себе, бо немає нічого більш важкозрозумілого, ніж глибини власного «Я». Книги – це своєрідна нитка Аріадни, і скільки б не змінювався світ, людина залишається його головною цінністю й загадкою. Отже, кожна молода людина, молодий фахівець шукає свій шлях, подумки проходячи стежками шукань героїв своїх улюблених книг. Завдяки духовним скарбам, що зберігаються в бібліотеці, її можна назвати душею навчального закладу. Вона спроможна створювати атмосферу творчої зацікавленості в навчанні, науці, мистецтві, впливати на стан духу, який лежить в основі моральності.

«Скажи мені, що ти читаєш, і я скажу, хто ти» – так сміливо хтось переробив відому народну мудрість. У цих словах таїться глибокий зміст: потрапити в кепську компанію книг так само легко і небезпечно, як і в компанію нечесних і підлих людей. Важливо вибирати книги, що підносять і очищують. Далеко не все написане варте того, аби бути прочитаним. Ця банальна істина в житті, на жаль, стає лише декларацією.

Читати сьогодні стає модним, поголовне захоплення любовними романами і поспіхом написаними детективами – прикмета часу. На цьому тлі Б. Акунін, наприклад, просто класик.

Прагматичний час створює нові стереотипи мислення: зовнішній добробут, матеріальні зручності стають самоціллю й часто ототожнюються зі щастям та смислом життя. Теперішнім молодим людям не вистачає романтики. Сучасний герой-супермен визнає лише силу. Що там підвіски королеви в порівнянні з особистим матеріальним добробутом!!! Молода людина, яка читає сьогодні класику, дивує, як зустріч з мамонтами! Для молоді стає характерним цілковите несприйняття класичного тексту. Вкладені в голови юнаків та дівчат відомості з класичної літератури не перетворюються на «розумне, добре, вічне». Виходить просто за «Онєгіним»: «Читав, читав, а все без сенсу».

Це дуже небезпечна тенденція взагалі для молодого покоління, а особливо для випускників бібліотечного відділення. Бібліотекар, що не читає, – це нонсенс! Адже людство у XXI ст. зустрілося з таким явищем, як «вторинна неписьменність» – коли у розвинутих країнах, «завдяки» комп’ютерним технологіям, люди поступово розучилися писати (викладати свої думки), читати, мислити, а все це роблять замість них машини. Жахливо, коли людина, її воля, душа опиняються в полоні у машини.

Читання класики й доброї сучасної літератури – це показник творчого потенціалу молодих фахівців бібліотечного відділення. Порівняємо факти: випускники цього та минулого років прийшли вчитися на відділення не тому, що «дуже хотіли бути бібліотекарями» (що залишається недосяжною мрією!), а тому, що просто люблять читати, причому добру літературу та класику. Не випадково вони стали учасниками обласного конкурсу міні творів «Книга, про яку я б хотіла розповісти ровеснику, і посіли на ньому три перших місця. Презентація творів відбулася в ОУНБ ім. М. В. Гоголя 21-22 жовтня 2003 р. у рамках Свята читання «Нове тисячоліття: бібліотека, читач, читання». На той час вони були студентами коледжу менше трьох місяців. Ця перша творча робота об’єднала їх не просто як читачів, а як людей, котрі в недалекому майбутньому будуть фахово пов’язані з книгою. В цьому й полягає головна особливість і цінність конкурсу. Якщо конкурс творів серед школярів ставив завдання з’ясування пріоритетів юнацького читання, то головною метою конкурсу майбутніх бібліотечних працівників було визначення потенційних творчих можливостей студентів та їх здібностей у використанні перших спеціальних знань з методики роботи з книгою.

Аналіз їх творів дозволяє говорити про те, що ці студенти не випадково потрапили на бібліотечне відділення і мають добрі потенційні можливості для плідної роботи в бібліотеках міста. У першу чергу про це говорить широке коло прочитаної літератури та ретельний вибір творів, які радили прочитати своїм ровесникам дівчата. Серед авторів: М. Лєсков, О. Пушкін, Г. Владимов, С. Єлубаєв, І. Гончаров, Марк Твен, В. Гюго, М. Мітчел та ін.

Ось деякі уривки з творів: «Коли нам запропонували написати твір, я довго не могла вибрати роман, оповідання або вірш, про які писати, оскільки багато з них залишило слід у моєму серці. Після певних сумнівів зрозуміла: саме час написати про не зовсім звичайну книгу Г. Владимова “Вірний Руслан”». «Друзі мої, правду кажучи, я довго думала, про яку книгу хотіла б розповісти. Подумки перебрала декілька улюблених…».

Дехто починав писати про одні книжки, але вирішував, що варто розповісти про інші.

Особливо радує те, що дані випускники виявляють творчу інтуїцію у виборі кращих творів світової художньої літератури. Без сумніву, цінною якістю конкурсантів є вміння проводити паралель між далеким і не дуже далеким часом, з одного боку, та сучасністю – з іншого. Це говорить про відсутність байдужості, про внутрішню інтелігентність, про відповідальність дівчат за світ, у якому вони живуть (хай ще й не зовсім усвідомлену). Слід зазначити, що ці якості є невід’ємними складовими професійного обличчя бібліотекарів Казахстану.

Не випадково майже всі випускники даного курсу були запрошені працювати до провідних бібліотек міста: А. Нурмагамбетова і Р. Шангареєва вже на I курсі працювали на півставки, а зараз на повній ставці в читальному залі бібліотеки ім. Гоголя, А. Юдіну запросили до бібліотеки університету «Болашак», І. Мікушину, Б. та Г. Едільбаєвих – до бібліотеки Політехнічного університету, Н. Асанову – до Обласної юнацької бібліотеки, Ж. Акмаганбетову – до ЦДБ ім. Ауезова, Л. Геращенко – до бібліотеки коледжу «Болшак».

Любов до читання допомогла випускникам цього набору успішно, з високими результатами з усіх предметів, закінчити коледж.

Проте, набір 2005 р. на бібліотечне відділення демонструє протилежну картину: більшість студенток слабко читає художню літературу, а тому особистісно не осмислюють таку цінну спадщину, не мають сформованої системи поглядів на світ і на своє місце в ньому, важко засвоюють предмети бібліотечного та гуманітарного циклів. Природньо, що дуже непросто створити з них якісних спеціалістів сучасної бібліотеки.

Дуже актуальними є сьогодні слова І. Бабеля: «Кожна інтелігентна людина повинна прочитати протягом життя 8-10 книг. Яких саме? А ось щоб дізнатися про це, прочитайте тисяч п’ятнадцять томів».

Нехай же у нашому житті буде багато книг, добрих і різних, але обов’язково написаних виразною, прозорою мовою. Щоб юнаки та дівчата не тільки насолодилися красою рідної мови, але й увібрали її в себе. Щоб слова «честь», «совість», «сором» із пасивного словникового запасу перейшли до активного, а поняття, що ними позначаються, стали частиною їх життя та свідомості. І, можливо, велич Казахстану почнеться з очищення рідної та російської мови, бо «напочатку було слово». І тоді ми повернемося до чистих витоків, і першою заповіддю молодих стануть слова О. Дольського: «І хай в серцях осяде слово, котре ти вимовить посмів».


Досвід роботи
Бібліотечне обслуговування молоді:

проблеми та сучасні орієнтири
І. Хмара, заступник директора з питань

обслуговування юнацтва Закарпатської ОБДЮ


Пройшовши 19-літній рубіж незалежності, Україна виходить на шлях демократичної, соціально-правової держави, для якої властиві складність і суперечливість не тільки в соціальній, політичній, а й у духовній сферах. Проблеми соціально-економічного становлення суспільства перехідного періоду, зниження рівня життя більшості населення, особливо в період фінансової кризи, його розшарування, знецінення традиційних моральних норм і цінностей, пропаганда жорстокості, бездуховності, насильства, невизначеність в оцінці подій історичного минулого негативно вплинули на підростаюче покоління, знизили виховну роль культури, мистецтва і освіти.

У цих умовах постала необхідність розв’язання на державному рівні найгостріших проблем, пов’язаних з вихованням патріотизму та національної свідомості молоді як основи консолідації суспільства і зміцнення держави. Виявом актуальності і необхідності вирішення цих проблем для нашого суспільства стали:



  • Указ Президента України № 456-99 від 27 квітня 1999 р. «Про заходи щодо розвитку духовності, захисту моралі та формування здорового способу життя громадян», у якому йдеться про нагальну необхідність запровадження невідкладних заходів, спрямованих на розвиток духовності, виховання почуттів, насамперед у дітей та підлітків, патріотизму та поваги до історичної спадщини українського народу через відродження національних свят та обрядів, популяризацію кращих надбань народу, підтримку та розвиток традицій, які сприяють зміцненню української родини, вихованню любові до рідної землі, формуванню самосвідомості та національної гідності громадян України;

  • Постанова Кабінету Міністрів України № 1697 від 15 вересня 1999 р. «Про затвердження Національної програми патріотичного виховання громадян, формування здорового способу життя, розвитку духовності та зміцнення моральних засад суспільства»;

  • Указ Президента України № 616-08 від 3 липня 2008 р. «Про проведення у 2009 році в Україні Року молоді», який має на меті підвищити роль молоді в розбудові демократичного громадянського суспільства.

Основними напрямками та завданнями роботи, згідно даного Указу, є:

– сприяння вихованню у молодого покоління почуття патріотизму, формування особистості на засадах духовності, моральності, толерантності, забезпечення створення умов для інтелектуального, культурного та фізичного розвитку, реалізації науково-технічного та творчого потенціалу молодих громадян;

– активізація роботи із залучення молоді, у тому числі з числа осіб з особливими потребами та обмеженими фізичними можливостями, до участі у громадському та суспільному житті;

– підтримка діяльності молодіжних і дитячих громадських організацій;



  • сприяння соціальній адаптації, зайнятості та розвитку підприємницької діяльності молоді, вдосконаленню її професійної орієнтації відповідно до потреб ринку праці;

– формування у молоді усвідомлення необхідності у здоровому і безпечному способі життя, проведення профілактики негативних проявів у молодіжному середовищі;

– надання підтримки молодим сім’ям, зокрема, щодо поліпшення демографічної ситуації в державі, сприяння молоді у вирішенні житлових проблем;

– сприяння здійсненню заходів щодо створення інтеграції української молоді у світову та європейську молодіжну спільноту.

Бібліотеки Закарпаття не стоять осторонь тих процесів, що відбуваються в країні, а вносять вагомий внесок в розвиток культури області. Ними проведена велика робота щодо реалізації конституційних прав громадян на доступ до книги та інформації, залучення до читання дітей та молоді, виховання їх у дусі патріотизму, поваги до нашої історії та традицій, забезпечення книгою процесів навчання та дозвілля.

Бібліотечне обслуговування юнацтва на сьогодні здійснюють на Закрапатті ОДЮБ, ОУНБ, 7 юнацьких абонементів, 16 кафедр та 412 груп бібліотек-філій. Аналізуючи статистичні дані, варто відзначити постійне зростання кількості юнаків та дівчат, які користуються послугами бібліотек. Так, протягом 2008 року бібліотеками області обслужено 125 910 користувачів юнацького віку (на 559 чоловік більше, ніж торік), що складає 23,4 % від загальної кількості користувачів. Значне збільшення відвідуваності молоддю відбулось у бібліотеках Виноградівської, Тячівської ЦБС, Хустського району.

Розширення кола послуг, що надаються бібліотеками, особливо ЦРБ та ЦМБ, значно підвищило їх значущість та привабливість для юнацтва. Для цієї категорії користувачів створюються нові можливості в інформаційному, правовому забезпеченні, в соціальній адаптації, організації змістовного дозвілля, спілкування. Запровадження в практику роботи інформаційних технологій, доступ до мережі Інтернет сприяють кардинальним змінам і від-кривають грандіозні перспективи в галузі інформаційного обслуговування молоді та юнацтва. У Тячівській ЦРБ (66,3 %), Чопській МДБ (61,8 %), Мукачівській ЦМБ та Виноградівській ЦРБ (59,8 %), Хустській ЦМБ (59,0 %), Міжгірській ЦРБ (55,4 %) молодь становить переважну більшість залучених користувачів, при середньо-обласному показнику 32,5 %. Окрім значної просвітницької роботи, популярності ОУНБ та Мукачівській ЦМБ серед молоді сприяє широка реклама їх діяльності та послуг, що надається читачам. Бібліотеки розміщують інформацію у фойє, на вікнах першого поверху будівель, у читацьких та інформаційних зонах, рекламних листівках функціональних відділів, у повідомлення в ЗМІ, що публікуються постійно.

Зовсім інша картина, на жаль, спостерігається в бібліотеках-філіях ЦБС. Найнижчим є відсоток охоплення юнацтва в бібліотеках-філіалах Мукачівської (15,0 %), Ужгородської (15,6 %), Перечинської (16,0 %), Міжгірської (16,3 %) ЦБС, що, в першу чергу, зумовлено демографічною ситуацією, недостатнім оновленням бібліотечних фондів, відсутністю новітніх технологій, а також недостатньою увагою до організації екскурсій до бібліотек, виступів на виховних годинах в навчальних закладах, рекламних звернень, акцій.

Інтереси молоді постійно змінюються, в основному під впливом зовнішніх факторів: відкриваються нові заклади освіти, змінюються шкільні навчальні програми, з’являються нові спеціальності, уподобання. На поточний рік книгозбірнями області заплановано суттєве збільшення видачі літератури, в основному за рахунок періодики. Репертуар періодичних видань для юнацтва в ОУНБ, ОДЮБ, Мукачівській ЦМБС, бібліотеках Берегівської, Виноградівської, Рахівської, Тячівської ЦБС можна вважати цілком задовільним.

З метою вивчення потреб та визначення характеру нових послуг для читачів, зокрема, молоді, бібліотечні фахівці застосовують в роботі бібліотечний маркетинг. Книгозбірні області беруть участь у всіх всеукраїнських дослідженнях, серед яких: «Незадоволений читацький попит на вітчизняну книжкову продукцію у публічних бібліотеках України», «Молодий працівник наукових бібліотек України – погляд у майбутнє» та ін.

Отримані дані показують тенденцію до зростання стійкого інтересу молоді до суспільних наук, зокрема, історії України, соціальних процесів та політичного життя нашої держави.

Спостерігаються зміни у ставленні читачів до художньої літератури. Зокрема, з боку молоді та юнацтва підвищується інтерес до сучасної української художньої книги, який не обмежується лише програмовою літературою.

З матеріалів досліджень випливає, що головними чинниками, які сприяють зростанню ролі книги в суспільстві та її впливу на формування національної свідомості молоді, є своєчасне наповнення фондів бібліотек та полиць книжкових магазинів новою українською книгою, широке представлення її різним категоріям населення, активна співпраця всіх культурних інституцій в цьому напрямку. В організації такої роботи серед національних груп, що компактно проживають у нашій області, спостерігається особливо багато проблем. Адже ми практично не маємо книг, періодики для дітей та юнацтва національними мовами, які б виховували справжніх патріотів України у середовищі національних меншин. Немає довідників, посібників для вивчення української мови, що також не сприяє вихованню любові і поваги до державної мови та почуття патріотизму.

Усі бібліотеки області залучаються до участі в регіональних дослідженнях за темами: «Фаховий портрет бібліотечного спеціаліста області», «Краєзнавчі фонди та ДБА: стан, проблеми, перспективи розвитку», «Ефективність використання фондів центральних районних та міських бібліотек з питань екології». У цих дослідженнях вирішальну роль мають відігравати відділи обслуговування та юнацькі кафедри, адже саме вони безпосередньо працюють з користувачами і за матеріалами дослідження можуть оцінити успіхи і прорахунки в роботі з юнацькою аудиторією.

Слід додати, що в ОУНБ були проведені локальні дослідження: «Періодичні видання: тенденції розвитку і змін читацького попиту», «Роль української книги та її вплив на формування національної свідомості», «Задоволення запитів користувачів в Інтернет-центрі»; в ОБДЮ – дослідження «Втрачений читач». Крім того, цікаві дослідження проводять Виноградівська, Рахівська, Перечинська ЦРБ, Мукачівська ЦМБ. У цьому році планують провести соціологічне вивчення користувачів юнацького віку Воловецька, Іршавська, Міжгірська ЦБС. Але в більшості бібліотек вивчення саме цієї категорії проводиться ще не на належному рівні, а іноді навіть не планується. Тож у практику роботи необхідно ввести анкетування для молоді на теми: «Читацький попит молоді», «Книжкові виставки, що відповідають Вашим потребам», «Сучасна молодь: інформаційні потреби та можливості їх задоволення бібліотекою». Методами отримання інформації мають стати спостереження, опитування щодо читацького попиту, ставлення молодих читачів до бібліотечних заходів, умов роботи, експеримент, аналіз бібліотечної документації (плани, звіти, книжкові та читацькі формуляри, облікові документи).

Не в усіх бібліотеках ще проводиться моніторинг читацького попиту, під час якого протягом дня (місяця) двічі на рік мають фіксуватися наступні відомості: категорії користувачів, їх запити на галузеву та художню літературу, вид документів, мови, на які видання мають найбільший попит, відмовлення користувачам у необхідних їм документах, їх причини та шляхи усунення.

Прикладом проведення такого моніторингу є ОУНБ. Так, висновки останнього моніторингу показали, що найбільше відвідували в цей час бібліотеку учні старших класів, студенти навчальних закладів (72,4 %). Їм видавалися книги (60,3 %), періодичні видання (39,3 %), електронні видання (0,4 %) українською (50,5 %), російською (28,9 %), угорською (15,4 %), іншими мовами (5,2 %). Більшість складали запити на документи з гуманітарних питань (44,3 %) та суспільного характеру (37,7 %). Під час вивчення було виявлено 319 відмовлень, у т. ч. за причинами: «відсутнє в бібліотеці» – 104, «зайнято користувачами» – 200. Тобто, виявлено документи, на які у молоді існує активний попит, але, на жаль, вони відсутні у фондах ОУНБ, або їх кількість недостатня. Отримані під час проведення моніторингу дані допомагають у подальшій роботі з користувачами, адже причини відмовлень аналізуються, узагальнюються, визначаються шляхи їх усунення.

Працівники бібліотек, орієнтуючись на читацькі та інформаційні запити юнаків та дівчат, намагаються якнайповніше їх задовольнити. І одним із важливих напрямків роботи з молоддю та юнацтвом є довідково-бібліографічне та інформаційне обслуговування. Поряд з традиційними широко використовуються новітні технології. Надаються усні, письмові та віртуальні довідки, зокрема: «Молодіжні організації Закарпаття», «Європейська школа соціології права», «Символіка краю». Індивідуальні абоненти з числа молоді отримують інформацію за темами: «Молодіжне житлове кредитування», «Екологія Карпат», «Нормативно-правова база у соціокультурній сфері», «Туризм Закарпаття» та ін.

Підвищенню інформаційно-бібліографічної культури користувачів юнацького віку, формуванню навичок пошуку приділяється значна увага бібліотеками Рахівської, Тячівської, Великоберезнянської, Виноградівської ЦРБ. Тут проводяться Дні бібліографії на теми: «Довідково-бібліографічні та інформаційні джерела», «Захоплююча бібліографія», «Лоції у світі знань», «Ці книги рекомендують». Великою популярністю серед читачів користуються такі форми роботи (запроваджені в Тячівській ЦРБ), як бібліомарафон, бібліотечне лото, бібліотечний лабіринт.

Але, як показує практика, цього недостатньо. Багато читачів юнацького віку не знають, як користуватися ДБА, не знайомі зі структурою каталогів та картотек, не вміють сформулювати свій запит. Працівники відділів обслуговування вже під час запису до бібліотеки повинні поінформувати користувача про інформаційний потенціал бібліотеки, розміщення ресурсів, довідковий апарат і те, як ним користуватись.

З кожним роком стають дедалі більш популярними серед користувачів Регіональні та Молодіжні інформаційні центри бібліотек, адже тут ресурси наближено до користувача, сформовано за тематичною ознакою. На перший план виходить систематизація, зберігання та надання в користування юним читачам інформації з питань політики держави, діяльності центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, вибору професії, вступу до навчальних закладів, правового захисту, служби в армії.

В обласній бібліотеці для дітей та юнацтва створений Молодіжний інформаційний центр, у якому представлені документи за темами: «Молодіжне законодавство України»; «Молодіжний рух України»; «Центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді повідомляє»; «Навчальні заклади Закарпаття та України»; «Зовнішнє незалежне оцінювання». Широко використовуються ресурси Інтернету як комунікаційного засобу та джерела інформації.

До послуг користувачів Регіонального інформаційного центру та Центру європейської інформації ОУНБ надаються документи про діяльність органів місцевої влади та самоврядування, різноманітна довідкова інформація про Закарпаття, матеріали з питань європейської інтеграції, Інтернет-ресурси тощо. Переважна частина відвідувачів – молодь та юнацтво, якій пропонуються теки: «Молодь – за майбутнє України», «Громадські організації. Спілки. Товариства», «Навчальні заклади Закарпатської області».

Подібні центри діють у Виноградівській, Іршавській, Тячівській, Хустській ЦРБ.

Спільно з районними центрами зайнятості в Воловецькій, Великоберезнянській, Рахівській, Свалявській ЦРБ систематично оновлюються інформаційні зони «Центр зайнятості інформує», в яких розміщено інформацію про громадські роботи, вакансії, професійне навчання. Щоб допомогти молоді у виборі майбутньої професії, оцінці своєї професійної придатності, ознайомити її з ринком нових професій, з правилами прийому у вищі навчальні заклади, Обласною бібліотекою для дітей та юнацтва, бібліотеками Тячівської, Свалявської, Ужгородської та Мукачівської ЦБС були проведені Дні інформації, Дні фахівця, ділові зустрічі, ярмарок професій, інформаційні години. Зацікавив молодь День інформації «Студентські навчальні проекти за кордоном» (Виноградівська ЦРБ), під час якого були представлені європейські програми, що пропонують безкоштовне навчання, волонтерство та міжнародні обміни між студентами.

Проте, ще не в усіх книгозбірнях приділяється належна увага наданню молоді правової інформації, інформаційній підтримці тим, хто зіткнувся з юридичним або соціальним конфліктом. У центрах інформації необхідно представити нормативно-правові документи, які захищають права молоді («Молодіжне законодавство України», «Закони, що захищають молодь», «Кримінальна відповідальність неповнолітніх», «Молодь. Шлюб. Сім’я», «Контрактна служба в армії»), а також адресну інформацію (координати державних структур, громадських організацій, які можуть сприяти вирішенню проблеми), бібліографічні списки на актуальні теми, прес-досьє. Наприклад, у Тячівській ЦРБ створені теки-досьє «Студентство: пільги, статус, права», «Юрист радить, консультує». До підготовки таких матеріалів слід залучати професіоналів-юристів, спеціалістів правоохоронних органів та центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді.

Сьогодення ставить перед бібліотечними закладами важливе і невідкладне завдання – виховувати свідомого громадянина-патріота рідної землі. Патріотичне виховання молоді – це комплексна, системна і цілеспрямована діяльність органів державної влади та органів місцевого самоврядування, громадських організацій, сім’ї, соціальних інститутів (у т. ч. бібліотек) щодо формування у молодого покоління почуття любові до України, турботи про благо народу, готовності до виконання громадянського і конституційного обов’язку із захисту національних інтересів, незалежності та цілісності держави. Патріотичне виховання націлене на формування і розвиток особистості, якій притаманні такі риси, як людська гідність, висока національна свідомість, культура міжетнічних відносин, гуманістична мораль, толерантність, готовність до виконання положень національного законодавства, вміння цивілізованим шляхом відстоювати свої права і свободи, сприяючи громадянському миру та злагоді в суспільстві.

Виходячи з зазначеного та враховуючи інтерес юнацтва та молоді до рідної історії, працівники бібліотек області в своїй роботі приділяють значну увагу висвітленню саме цієї теми. За допомогою розгорнутих у бібліотеках постійно діючих книжково-ілюстративних виставок, тематичних полиць, інформаційних стендів, виставок-роздумів відвідувачі мають можливість простежити історію України з найдавніших часів до сьогодення, розвиток її суспільно-політичного устрою, економіки, культури, умови формування державності, громадсько-політичної думки, зробити висновки про національні особливості українців. Змістовна сторона таких виставок значно покращилась завдяки поповненню фондів бібліотек області новими актуальними виданнями, отриманими згідно Державних програм «Забезпечення розвитку та функціонування української мови на 2004-2010 рр.», «Українська книга» та виданими за сприянням ОДА. У кожній бібліотеці оформлені стенди, куточки державної символіки України.

Розкриттю наявних бібліотечних фондів сприяють актуальні рубрики в каталогах, СКС, бібліографічні огляди літератури, видання бібліографічних та рекомендаційних списків та покажчиків з історії України та Закарпаття.

Важливе місце в діяльності бібліотек області займають різноманітні культурно-просвітницькі акції, які позитивно впливають на популярність книгозбірень серед юнацтва та молоді, розширюють їх інформаційні та виховні можливості.

У палітрі заходів з патріотичного виховання підростаючого покоління особливе місце відводиться відзначенню державних свят, акціям, присвяченим українській державності, національній символіці. У бібліотеках області відбулися цикли суспільно-політичних читань, тематичні вечори, літературно-музичні композиції, уроки історії, інформаційні години, конкурс патріотичної поезії до Дня Незалежності, Дня Державного Прапора: «Моя Батьківщина – Незалежна Україна», «Незалежність України – гордість нації», «За Україну молюся», «Символи національної і державної величі».

«Всім серцем любіть Україну свою» – під такою назвою пройшов вечір поезії в Мукачівській ЦМБ, на який були запрошені представники громадських організацій міста та члени літературного об’єднання «Рідне слово». Вони розповіли молоді про важкий шлях українського народу до Незалежності, поділилися власними спогадами про вікопомний серпень 1991 р. Особливо цікавими були виступи учасників літературного об’єднання Ю. Комарницької, Г. Лімбах, М. Шушкевича та ін., які прочитали власні поетичні твори, присвячені Україні.

Розбудова в Україні демократичної держави потребує виховання правосвідомості, формування правової культури юних громадян. Вступаючи в доросле життя в умовах радикальних змін у державі, юнаки і дівчата повинні дотримуватися правових норм, знати законодавчу базу, загалом бути законослухняними громадянами України. Книгозбірні області широко популяризують правові видання шляхом організації книжкових виставок, тематичних полиць, виставок-звернень («Конституція України: історичний аспект», «Конституція – оберіг нашої держави», «Україна: реалії самоствердження», «Правова трибуна»), оглядів періодичних видань та правових ресурсів мережі Інтернет.

Популярністю у читачів користуються Тижні правових знань (Воловецька, Міжгірська, ЦРБ), зустрічі за круглим столом «Молодь у правовому колі: час нових підходів», «Свобода і право – шлях до незалежності» (Тячівська, Свалявська ЦРБ). Цікавими для підлітків були: правознавча лотерея, що відбулася в Перечинській ЦРБ, юридичний діалог «Злочин і кара: азбука кримінального права» (ОБДЮ), цикли уроків права (Рахівська ЦРБ). Заслуговує на увагу робота клубів за інтересами правознавчого спрямування, що діють в бібліотеках області: «Підліток і закон» (Іршавська ЦРБ), «Азбука права» (Виноградівська ЦБС), «Закон і ти» (Берегівська ЦРБ), клубу соціально-психологічної допомоги підліткам «Діалог» (ОБДЮ).

Історична пам’ять – це святиня народу, нації. Існують сторінки історії, які не можуть, не повинні бути забутими. Особливо це стосується становлення української державності, боротьби за волю та незалежність. З нагоди річниці проголошення Акта Злуки УНР та ЗУНР, до Дня Соборності України, в бібліотеках відбулися тематичні вечори, історичні години, історико-літературні читання «Історичний урок єднання», «Українська державність: витоки становлення», «Злука. Єднання. Соборність», «Об’єдналися заради майбутнього».

Важливим засобом формування у молоді почуття патріотизму є її виховання на прикладі героїчного подвигу під Крутами. У бібліотеках проведено цілу низку пов’язаних з цим заходів: годину пам’яті «Вони славу здобували Україні біля Крут», організовану ОБДЮ та Закарпатським молодіжним об’єднанням «Пласт», тематичні вечори, історичні години, уроки пам’яті, (Перечинська, Тячівська, Іршавська ЦРБ).

Відзначення 70-ї річниці Карпатської України відбулося на державному рівні. Ця подія набула широкого розголосу і в бібліотечних установах краю, де спільно з товариством «Просвіта», громадськими організаціями, освітніми закладами відбулися тематичні та літературні вечори, Дні інформації, години пам’яті, літературно-музичні композиції.

Широку аудиторію зібрала в стінах ОУНБ зустріч з представниками молодіжних політичних організацій України і світу, які приїхали в нашу область на відзначення 70-річчя з дня проголошення Карпатської України. Серед них був онук Степана Бандери, що приїхав з Канади і презентував книгу «Карпатська Україна».

Понад 80 студентів Ужгородського Національного університету стали учасниками презентації спецвипуску міжнародного суспільно-політичного журналу «Європа-центр», присвяченого ювілею Карпатської України. Такі заходи знайомлять молодь з історією рідного краю та країни, розповідають про людей, що стояли біля витоків боротьби за незалежність і виховують почуття патріотизму та гордість за Батьківщину.

Усі бібліотеки області, присвятили цикли заходів для юнацтва, які залишили слід у серцях і пам’ті юнаків і дівчат, вшануванню пам’яті мільйонів українців, які стали жертвами Голодомору 1932-1933 рр. Це: вечори-реквієми «Жнива скорботи» (Виноградівська ЦРБ), «Про Голодомор знати і пам’ятати» (Мукачівська ЦРБ), «Дзвони скорботи» (ОДЮБ), вечори пам’яті, усні журнали. В ОУНБ проведено творчу акцію «Famine in Soviet Ukraine» («Голод у Радянській Україні»), в якій взяли участь волонтер Корпусу Миру із США, студенти та викладачі коледжу мистецтв ім. А. Ерделі Закарпатського художнього інституту та інших навчальних закладів міста, члени обласної організації «Пласт». Присутні активно обговорювали тему. Вони мали змогу ознайомитися з виставкою художніх робіт студентів коледжу.

Популяризація кращих творів української літератури, в тому числі і сучасної, відзначення ювілейних дат видатних діячів культури та літератури, проведення заходів, присвячених українській писемності та мові, залишається одним з пріоритетних напрямків роботи книгозбірень області.

Широко відзначаються в бібліотеках Шевченківські дні, під час яких популяризуються творча спадщина та духовні заповіді Кобзаря. Організовуються розгорнуті книжково-ілюстративні виставки, виставки-вікторини, проводяться літературні вечори, вечори поезії, літературно-музичні композиції, конкурси, вікторини: «І лине над землею Шевченкове святеє слово…», «Безсмертний геній», «Пророк своєї Вітчизни». Комплексом заходів («М. Гоголь – славний син України», «Українська душа в слові живе» та ін.) відзначили бібліотеки 200-річчя з дня народження М. В. Гоголя. Лейтмотивом літературного вечору «З Україною в серці», що відбувся в Мукачівській ЦМБ, був український та закарпатський «слід» у творчості М. Гоголя. Адже життєпис цього славетного письменника рясніє іменами вихідців із Закарпаття, серед яких Іван Орлай, Василь Кукольник. Органічним доповненням вечора стали інсценовані фрагменти з «Вечорів на хуторі біля Диканьки», які підготували юні аматори ЗОШ №1.

На юнацьку аудиторію були спрямовані літературні читання, вечори, обговорення книг, усні журнали, присвячені відзначенню ювілеїв видатних українських письменників: В. Стуса, Є. Плужника, В. Барки, О. Гончара, О. Бодянського, Г. Квітки-Основ’яненка, Є. Гребінки.

Особливо широкий резонанс мав літературний вечір, присвячений 130-річчю О. Олеся, «Співець українського Відродження», що відбувся в обласній бібліотеці для дітей та юнацтва. З творчістю незаслужено забутого поета, життя якого пов’язане з нашим краєм, познайомила присутніх, студентів Закарпатського Національного університету та коледжу мистецтв ім. А. Ерделі, кандидат філологічних наук Н. Ребрик, яка до того ж талановито та натхненно читала ліричні твори поета. На вечорі прозвучали пісні на слова О. Олеся, відбулася слайдова презентація невідомих широкому загалу його фотографій, рукописів, був проведений бібліографічний огляд літератури.

Гарні традиції популяризації української книги склалися в Виноградівській, Перечинській, Рахівській ЦРБ, бібліотечні працівники яких творчо підходять до своєї роботи, координують зусилля з культурно-мистецькими та громадськими об’єднан-нями, освітніми закладами, творчими спілками.

Активно працює з творчо обдарованою молоддю міста ОУНБ, яка надає можливість реалізовувати різні проекти, проводити засідання молодіжних клубів, обговорення актуальних для молоді проблем у стінах книгозбірні. Зокрема, нею започатковано нову форму мистецьких заходів – літературні дебюти «Нові імена в сучасній українській літературі», під час яких презентується творчість молодих авторів. Читачі та гості бібліотеки мали змогу познайомитися з творчим доробком молодих поетів Маріанни Шутко, Мирослави Данканич та Романа Шипа. І учасники, і аудиторія «дебютів» різноманітні за віком, освітою, соціальним статусом. Наприклад, свої твори на суд присутніх представляють доцент Ужгородського Національного університету Юрій Кушнір та студентка Катерина Шимоняк. Поети-початківці на таких вечорах отримують оцінки, поради від літературознавців, науковців-викладачів.

Слід візначити, що останнім часом серед молоді почався справжній поетичний «бум». Створюються різні літературні об’єднання, які змагаються між собою на поетичних турнірах. Так, міське арт-об’єднання «Різні люди» запропонувало бібліотеці власну програму літературних вечорів, дискусій, обговорень нових творів. За ініціативи членів молодіжного літературного об’єднання «Ротонда» в бібліотеці пройшло кілька презентацій нових книг, а також урочисте вручення щорічної премії «Дебют – 2008».

Цікавим виявився літературний вечір «Не про любов», присвячений творчості поетів двох поколінь. Відбувся обмін враженнями, обговорення поезії представниками літературних об’єднань «НасТРОЄність» та «Ротонда».

Це справді цікавий досвід роботи з творчою молоддю, який бажано запровадити і іншим бібліотекам області.

Однією із складових національно-патріотичного виховання молоді та юнацтва є краєзнавча діяльність бібліотек. Не можна бути патріотом, не знаючи історії своєї малої Батьківщини, і неможливо вивчати історію краю, не люблячи його. Щоб пробудити у юнаків та дівчат інтерес до історії та сучасності рідного краю, залучити їх до вивчення народних традицій, звичаїв, обрядів, бібліотеки області популяризують історико-краєзнавчу літературу, літературу про пам’ятки історії та культури, про екологію і охорону природи краю, творчість місцевих письменників, рекламують краєзнавчий напрямок роботи та послуги.

Знайомству з історією рідного краю, його культурою допомагають Дні краєзнавства, літературно-краєзнавчі подорожі, краєзнавчі клуби, в яких проходять зустрічі з видатними земляками, краєзнавцями, літературознавцями, письменниками. Вже протягом багатьох років такі клуби діють в Великоберезнянській, Воловецькій, Мукачівській, Перечинській, Тячівській ЦБС.

Особливе місце в краєзнавчій роботі бібліотек з патріотичного виховання відводиться героїчним сторінкам історії нашого краю під час Другої світової війни, особливо враховуючи те, що з кожним роком усе менше залишається людей, які наближали Перемогу. Вечори-зустрічі з ветеранами, учасниками тих героїчних подій, організовувалися Мукачівською ЦМБ, Хустською, Іршавською центральними бібліотеками; уроки мужності, літературно-музичні вечори, години пам’яті – Перечинською, Виноградівською, Міжгірською. Цікавою для юнацтва була історична година за документами музею «Партизанська війна в спогадах воловеччан», що відбулася в Воловецькій ЦРБ. Також вагомим внеском працівників цієї бібліотеки в справу виховання молоді на прикладі бойових традицій стали бібліографічні видання «Ми йшли до тебе, Перемого!», присвячені землякам-переможцям.

В усіх бібліотеках області створені краєзнавчі кутки, кімнати, міні-музеї, де зібрані матеріали про історію міст і сіл краю, легенди про їх заснування, роботи місцевих художників.

Юнаки та дівчата мають можливість познайомитись з старовинними предметами побуту, вишиванками, одягом, звичаями та обрядами, брати в них участь (наприклад, у Виноградівській ЦБС проводились «Андріївські вечорниці»), відкрити для себе унікальні лексичні багатства місцевої говірки. Важливим є те, що ці матеріали активно використовуються учнівською та студентською молоддю у написанні рефератів, творчих, курсових робіт.

З метою заохочення молоді до набуття знань з усної народної творчості, вивчення культури українського народу, виховання громадянина-патріота, розвитку творчих здібностей юних стало проведення Всеукраїнських конкурсів, ініціатором яких є ДБУ для юнацтва: «Історія одного села», «Легенди рідного краю», «Я – патріот!». Обласні тури цих конкурсів відбуваються в обласній бібліотеці для дітей та юнацтва. Кращі твори учасників І туру конкурсу «Легенди рідного краю» ввійшли до дайджесту «Я починаюсь з рідної землі». Приємно відзначити, що робота Олександра Шпиньовича «Легенди рідного села» (Іршавська ЦБС) була визнана однією з кращих на Всеукраїнському турі (2 місце), авторові було присвоєно звання лауреата, його нагородили дипломом, медаллю та цінним подарунком.

Значна увага останнім часом приділяється питанням формування толерантності у молодого покоління. Толерантність – це повага, сприйняття та розуміння всього розмаїття культур нашого світу, форм самовираження та самовиявлення людини. Це, передусім, активна позиція, що формується на основі визнання універсальних прав та основних свобод кожного. Публічна бібліотека сьогодні стає територією толерантності, своєрідною школою спілкування, адже сюди може прийти кожен, незалежно від соціальної належності, національних, релігійних поглядів, культури, і почуватися повноцінним і рівноцінним. Саме бібліотека має можливість вести толерантну розповідь про різні культури, народи, сприяти міжнаціональному спілкуванню.

Сприяючи поширенню ідей толерантності, вирішенню соціальних конфліктів в молодіжному середовищі, ДБУ для юнацтва на своєму сайті створила інформаційний ресурс «Толерантність» (http://4uth.gov.ua/tolerance/index.htm).

У цьому ресурсі виділено основні напрямки, які доцільно враховувати працівникам бібліотек у своїй діяльності:


  • поширення правових знань;

  • орієнтація людини на вивчення себе;

  • поширення інформації, що сприяє пізнанню власної культурної спадщини, глибокому, всебічному дослідженню свого коріння;

  • інформування молоді про культури інших народів;

  • організація міжнаціонального спілкування молоді;

  • сприяння розповсюдженню інформації, корисної для врегулювання конфліктів між представниками різних соціальних груп.

Зокрема, в ОУНБ відбулася публічна акція «Жива бібліотека», влаштована Міжнародною організацією з міграції та Закарпатською громадською жіночою організацією «Веста». Були презентовані російська, білоруська, польська, єврейська, американська, та ромська «живі книжки»; представники цих національностей цікаво розповідали про свою історію, культуру, традиції, звичаї, розвіюючи деякі викривлені уявлення людей про відповідні нації. У заході брали участь старшокласники ЗОШ № 5 з поглибленим вивченням французької та англійської мов. Вони задавали численні запитання «живим книгам». Організатори акції надіслали бібліотеці результати аналізу анкетування 33 учнів цієї школи, які одностайно вважають, що чути відповіді на запитання від живої людини цікавіше, аніж шукати їх у книгах або в Інтернеті. Живе спілкування допомагає формувати у свідомості молодих людей уявлення про народ України як спільноту.

Така форма заходу заслуговує на поширення та запровадження до роботи бібліотек області, особливо в тих місцевостях, де проживають представники різних національних груп.

Один з напрямів роботи Мукачівської ЦМБ та інформаційного центру «Вікно в Америку» (ОУНБ) – підтримка людей (зокрема, дітей та молоді) з особливими потребами. Спільно з реабілітаційним центром «Дорога життя» обласною універсальною науковою бібліотекою було організовано акцію «Ми різні – ми рівні», яка набула широкого розголосу серед громадськості. Події була присвячена телепередача місцевого каналу «Тиса» та обласного радіо. Присутні на акції юнаки та дівчата з обмеженими фізичними можливостями розповідали про своє життя, свої проблеми, співали створені ними пісні. На вечорі експонувалась виставка творчих робіт вихованців центру «Дорога життя». Акція проводилась двома мовами – українською та англійською, що дозволило молоді продемонструвати свої знання та здібності, значно розширило коло присутніх.

Проведення тематичних вечорів, годин милосердя, уроків доброти для юнацтва започаткували бібліотеки Виноградівської та Великоберезнянської ЦБС. Їх теми: «Ти в світі не один», «Любові багато не буває», «Віддай людині крихітку себе».

Проводячи такі повчальні та корисні акції, бібліотеки привертають увагу громадськості реальної ситуації у нашому суспільстві, прищеплюють молоді готовність відгукуваись на так звані «чужі проблеми».

Зміст і форми масової роботи у бібліотеках області повинні постійно оновлюватися відповідно до змін в молодіжному середовищі. Для того, щоб успішно конкурувати з масовою культурою, бібліотеки сьогодні змінюють своє обличчя, імідж, намагаються стати більш сучасними.

З метою безпосереднього привернення уваги юного користувача до важливих тем і подій необхідно використовувати такі форми виставкової роботи, як виставки-застереження, -подорожі, -роздуми, -вікторини, -вернісажі, прес-калейдоскопи. В оформлені повинні використовуватися сучасний дизайн, яскраві кольори, звернення до читачів, елементи декору. Прикладом можуть служити виставки ОДЮБ, Виноградівської ЦРБ, Мукачівської ЦМБ. Вони спонукають юнацтво та молодь до роздумів, творчості, формують їх естетичні смаки і, доповнюючи заходи, забезпечують емоційне спілкування юнацтва та молоді під час дискусій, діалогів, обговорень за «круглим столом», акцій.

Згідно «Плану заходів з підготовки та проведення у 2009 р. в Україні Року молоді», розробленого Міністерством у справах сім’ї, молоді та спорту, бібліотеки області, що обслуговують юнацтво та молодь, спільно з зацікавленими органами виконавчої влади, центрами соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, громадськими організаціями, закладами та установами освіти та культури, творчими спілками взяли активну участь в організації та проведенні молодіжних регіональних акцій, конкурсів, фестивалів, поетичних та літературних вечорів творчої молоді, семінарів, виставок, заходів до Дня молодіжних і дитячих громадських організацій, Дня молоді, Міжнародного Дня студентів тощо. У цьому плані слід особливо відзначити комплекс заходів до Року молоді, проведений в ОУНБ, ОДЮБ, Міжгірської, Мукачівської, Свалявської ЦБС, Ужгородської та Берегівській ЦМБС, та до Дня молоді, реалізований в Тячівській, Іршавській ЦБС.

Проблеми молоді, шляхи їх вирішення необхідно висвітлювати всіма засобами бібліотечної роботи. Пріоритетну роль у громадянському вихованні мають відігравати активні форми, що стимулюють творчість, ініціативу, самостійне та критичне мислення і базуються на принципі багатосторонньої взаємодії. До них належать різноманітні види дискусій, ситуаційно-рольові ігри, «мозкові атаки». Не можна нехтувати і традиційними формами роботи: бесідами, диспутами, лекціями, конференціями.

Нові підходи до бібліотечного обслуговування висувають посилені вимоги до рівня ерудиції, професійної компетентності, комп’ютерної грамотності бібліотекарів, що обслуговують юнацтво та молодь. Сьогодні бібліотечним працівникам потрібні не тільки поглиблені знання із спеціальності, але й нова інформація з проблем соціальної, молодіжної політики, національних питань, економічної ситуації в країні. Зважаючи на це, їм необхідно докорінно змінити підхід до системи підвищення своєї кваліфікації, загальноосвітнього рівня, оскільки тільки повсякденне оновлення знань, умінь, навичок допоможе бібліотечним фахівцям зберігати творчу форму, активно засвоювати сучасні ідеї, вести дослідницький і експериментальний пошук.

Підвищенню професійного рівня бібліотекарів сприяли семінари-тренінги, що відбулися в Тячівській ЦБС («Бібліотека і молодь: нові потреби і нові вимоги»), Виноградівській ЦБС («Інноваційні підходи до обслуговування користувачів у бібліотеках»), День професійного спілкування в Великоберезнянській ЦБС «Бібліотека та інтелектуальне дозвілля молоді». Подібні заходи передбачаються в Берегівській, Великоберезнянській, Міжгірській, Мукачівській, Рахівській ЦБС. Розробляючи їх програми, необхідно більше уваги надавати питанням дотримання етичних норм у роботі з молодими читачами. Складовими ефективної діяльності будь-якої бібліотеки є зручний режим роботи, доступність документів, позитивне ставлення бібліотечних працівників до користувачів.

Підсумовуючи сказане, можна зробити висновок, що найважливішим аспектом роботи з молоддю слід вважати забезпечення вимог і підходів, що відповідають очікуванням молоді, а саме – актуальності заходів, що проводяться, застосування новітніх технологій, інтерактивних форм спілкування, повноти, оперативності та комфортності обслуговування.



Досвід роботи
  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка