Безробіття, як наслідок порушення макрорівноваги



Скачати 109.8 Kb.
Дата конвертації26.12.2016
Розмір109.8 Kb.
Тема: Безробіття, як наслідок порушення макрорівноваги

(Безробіття, й зайнятість трудових ресурсів) (Слайд 1)



Мета: сформувати поняття: «безробіття», «зайнятість», «рівень безробіття»,

«фрикційне безробіття», «природне безробіття», «структурне

безробіття», «циклічне безробіття», сформувати вміння аналізувати

умови виникнення безробіття, аналізувати інструменти та

організаційні заходи до яких удаються, щоб обмежити безробіття,

розвивати вміння обчислювати рівень безробіття пояснювати вплив

безробіття на ВВП;

виховувати економічне мислення, толерантне ставлення до

однокласників. (Слайд 2)

Обладнання: підручник, мультимедіа презентація, комп’ютер.

Прогнозовані результати: розуміє явище безробіття, що воно характеризує стан економіки; розрізняє види безробіття, характеризує причини виникнення різних видів безробіття; пояснює наслідки безробіття для економіки і суспільства; вміє визначати рівень безробіття та тлумачити показники безробіття. (Слайд 3)

Тип уроку: засвоєння нових знань

Хід уроку



І Організаційний момент

ІІ Актуалізація опорних знань, умінь та навичок.

  1. Чому ринкова економіка розвивається циклічно?

  2. Які є економічні цикли? Який з них найбільш від чуваний для економіки?

  3. Чи впливають економічні цикли на зайнятість населення в народному господарстві? Як ви вважаєте на яких фазах циклу працюючого населення більше? Менше?

ІІІ Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.

Демонстрація фрагменту новин, де диктор наголошує про зростання рівня

безробіття.

Основні проблеми із якими зіштовхується більшість країн з ринковою економікою є безробіття та інфляція.

Більшість економістів вважають безробіття проявом порушення макроекономічних процесів.

Кожна держава зацікавлена у високій зайнятості робочої сили та не високому вимушеному безробітті. Проте жодне суспільство не здатне забезпечити роботою всіх працездатних. В економіці з різних причин виникає безробіття. При цьому разом з ним існують вільні робочі місця, які не можуть зайняти безробітні, бо їхня кваліфікація, або бажання мати більшу винагороду за свою працю, ніж пропонують роботодавці.



ІV Вивчення нового матеріалу

  1. Структура населення

Все населення поділяється на категорії щодо можливостей участі у праці.

Робота із схемою № 1 (Слайд 4)



Схема складу населення





Непрацездатне населення:

- особи віком до 16 років;

- чоловіки старше 60 років;

- жінки старше 55 років;

- особи, що знаходяться у спеціалізованих установах

Економічно неактивне населення:

- учні, студенти;

- пенсіонери;

- домогосподарки;

- особи, що доглядають хворих;

- особи, що зневірилися знайти роботу



Робоча сила

(економічно активне населення)







= + +


зайняті

Безробітні

+
Населення країни поділяється на непрацездатне (особи віком до 16 років, чоловіки старше 60, жінки старше 55, за новим пенсійним кодексом старше 60, хворі недієздатні особи; особи, що знаходяться у тривалій ізоляції (колонії, психіатричні лікарні, тюрми); особи без певного місця проживання) та працездатне населення. Працездатне населення поділяють на дві групи: економічно неактивне населення це - учні, студенти, пенсіонери, домогосподарки, особи, що доглядають хворих, особи, що зневірилися знайти роботу – це люди, які могли б працювати але не працюють за різними причинами та друга група це – економічно активне населення (робоча сила) це – люди, які працюють або активно шукають роботу.

Зайняте населення – це люди забезпечені оплачуваними робочими місцями. Нажаль, частина людей не мають робити але активно її шукають –це безробітні. Безробітні, за визначенням МОП – це особи віком 15-70 років (зареєстровані та незареєстровані в державній службі зайнятості), які одночасно відповідають трьом умовам: а) не мали роботи (прибуткового заняття); б) активно шукали роботу або організувати власну справу впродовж останніх чотирьох тижнів; в) готові стати до роботи впродовж двох найближчих тижнів.

Робота в групах: «Визначте статус населення»

Визначте статус осіб у складі населення країни з точки зору їхньої зайнятості в господарстві. Заповніть таблицю, позначивши статус осіб відповідними буквами: зайнятий (З), безробітний (Б), економічно неактивний (ЕН), непрацездатний (НП).



Особи

Статус

Працівник, який звільнився за власним бажанням і шукає роботу за спеціальністю




Студентка денного відділення ХНЕУ




Працівник автомобільного підприємства, якого перевели на режим неповного робочого дня




Швачка, яку було звільнено через скорочення робочих місць і яка втратила надію знайти роботу та припинила пошуки




Шахтар, який за станом здоровя не може працювати




Юнак, який працює лаборантом у ХНЕУ і навчається в цьому самому вузі на заочному відділенні




Балерина, яка в 35 років вийшла на пенсію і більше не працює




Жінка – домогосподарка, яка повністю присвятила себе родині й дому




Жінка, яка перебуває в декретній відпустці




Програміст, звільнений через банкрутство фірми, де він працював, який став на облік у державній службі зайнятості




Багатодітна мати. Яка працює на півставки гардеробницею в театрі




Медсестра, яка працювала в селі, узяла шлюб із киянином, переїхала до нього і охоче влаштувався на роботу в одну з київських поліклінік



Перевірка результатів (Слайд 5)





  1. Безробіття. Причини безробіття.

За українським законодавством безробітним визнається громадянин працездатного віку, які не мають постійної роботи й заробітку, зареєстровані в службі зайнятості, шукають роботу та готові її розпочати.

У 2005р., за даними Держкомстату України, в країні налічувалося безробітних 2,2 млн. осіб (10% економічно активного населення країни). За даними служби зайнятості України, кількість безробітних у країні становила близько 1,5 млн. осіб. За рахунок чого могли виникнути такі розбіжності? Чому офіційна статистика не дає і не може надати повну та вірогідну інформацію щодо рівня безробіття?

Робота в групах заповнення таблиці (30сек.)

Заповніть таблицю, визначивши, знижують чи збільшують рівень безробіття в Україні наведені чинники.


Чинники


Рівень безробіття в Україні

Знижується («-»)

Зростає («-»)

Еміграція громадян України за кордон







Залучення іноземних будинків для виконання деяких робіт







Приплив біженців







Відплив капіталів за кордон







Зростання смертності населення







Зростання народжуваності







Кожна група по черзі розповідає, яка відповідь чому.

Робота в групах: Які причини безробіття?

Діти називають причини безробіття. (Перевірка відповідей (Слайд 6))

1. Глибокі структурні зрушення в економіці.

2. Спади та кризи в економіці.

3. Зміни в демографічній структурі

4. Нерівномірне розміщення продуктивних сил

5. Упровадження новітніх технологій

6. сезоні коливання рівня виробництва окремих галузей економіки.

3. Форми безробіття. Самостійна робота в групах: §23 с. 130

Форми безробіття (Слайд 7)

фрикційна циклічна

структурна

Учнів поділяю на групи в яких вони опрацьовують причини виникнення певної форми безробіття, а потім один з учнів доповідає про результат роботи.

Перша група – характеристика фрикційного безробіття;

Друга група – характеристика структурного безробіття;

Третя група – характеристика циклічного безробіття.

Далі діти виконують на сторінці 141 завдання 6.



4. Як визначити рівень безробіття.

Рівень безробіття визначається відношенням кількості безробітних до економічно активного населення (робочої сили) у відсотках (Слайд 8):

кількість безробітних

Рівень безробіття = · 100 %

кількість економічно

активного населення

(робоча сила)
рівень рівень рівень

Фактичний рівень безробіття =фрикційного + структурного + циклічного

безробіття безробіття безробіття
рівень рівень

Природне безробіття = фрикційного + структурного

безробіття безробіття

Чому цей вид безробіття називається природнім?


Розв’язуємо задачу: (Слайд 9)

Визначте рівень безробіття за наведеними даними.

Кількість населення одного з регіонів України становить 3 млн. осіб, із яких: діти віком до 16 років – 0,8 млн. осіб; особи, які перебувають у психіатричних лікарнях і виправних закладах – 0,1 млн. осіб; пенсіонери – 1,0 млн. осіб; безробітні – 0, 2 млн. осіб; зайняті неповний робочий день – 0,1 млн. осіб.

Розв’язок задачі:

Зайняті 3 млн. = 0,8 млн. – 0,1 млн. – 1,0 млн. – безробітні 0,2млн. – 2,1 млн.

1,9 млн. 0,2 млн.

0,2 млн.

Рівень безробіття = · 100 % = 9,5 %

2,1 млн.

Відповідь: 9,5 %


5. Наслідки безробіття

Робота в групах: «Мозковий штурм»

(Учні опрацьовують питання)

Група № 1: Які позитивні наслідки безробіття?

Група № 2: Які негативні наслідки безробіття для країни?

Група № 3: Які негативні наслідки безробіття для окремої людини.

Негативні соціально-економічні наслідки безробіття (Слайд 10)

1. Відставання ВВП від потенційного рівня.

2. Посилення соціальної напруги у суспільстві (масові протести, політичні конфлікти тощо).

3. Ускладнення криміногенної ситуації у країні, зростання злочинності, пониження рівня безпеки тощо.

4. Зниження (іноді до нульового рівня) грошових доходів.

5. Проблеми з обсягом та якістю споживання.

6. Втрата кваліфікації.

7. психологічні проблеми: стреси і розлад здоров’я.

Позитивні соціально-економічні наслідки безробіття

1. Стимулювання ефективної зайнятості та конкуренції на ринку праці.

2. Пристосування найманих працівників до умов ринку.

3. Забезпечення мобільності ресурсів у просторі і часі.



Закон Оукена: Один з негативних наслідків це відставання ВВП від потенційного рівня. При перевищенні фактичного рівня безробіття над природним рівнем на 1% відставання фактичного ВВП від потенційного складає 2,5 %

Розв’язуємо задачу:

Номінальний ВВП умовної країни цього року дорівнює 100 000 ум. од. Природний рівень безробіття цієї країни 7 %, а фактичний досяг 9%. Яким би мав бути потенційний рівень виробництва (обсяг ВВП) цього року за законом Оукена?

9% - 7% = 2% (перевищення рівня безробіття фактичного)

2 * 2,5% = 5% (відсоток перевищення ВНП природного над фактичним)

100 000 ум. од. (1+ 0,05) = 105 000 ум. од. – потенційний ВНП



6. Державна політика зайнятості та її види

«Мозковий штурм»

Що може зробити держава, щоб зменшити безробіття?

(учні висловлюють свої думки з даного питання)

Державна політика зайнятості та її види (Слайд 11)

- профілактика вивільнення працівників для збереження робочих місць, навчання, перепідготовка і підвищення кваліфікації;

- активний пошук і підбір робочих місць;

- фінансування створення робочих місць;

- організація нових робочих місць через систему суспільних робіт;

- стимулювання дрібного й середнього бізнесу;

- покращення інформованості населення про можливості зайнятості;

- передбачає виплату допомоги безробітним і надання послуг з підбору робочого місця через державну службу зайнятості.




V Закріплення нових знань, умінь та навичок

Задача для самостійного розв’язання:

В умовній країні розподіл населення України за причинами незайнятості був такий (тис. осіб):

- звільнені у зв’язку з реструктуризацією виробництва та скороченням штату 894,2

- звільнені за власним бажанням 662,5

- не працевлаштовані після закінчення навчальних закладів 407,6

- демобілізовані та звільнені зі збройних сил через скорочення 115,5

- звільнені за станом здоровя 43,0

- звільнені у зв’язку із закінченням терміну трудового договору 119,7

- незайняті з інших причин (спад ділової активності) 87,6

- кількість зайнятого населення 23775,5 тис. осіб.

Знайти:


а) кількість робочої сили;

б) загальний рівень безробіття;

в) рівень фрикційного безробіття;

г) рівень структурного безробіття;

д) рівень циклічного безробіття;

е) яким потенційним був би ВВП, якщо реальний склав 746 млрд. грн..

Розв’язок задачі (Слайд 12)

VI Підсумок уроку

Учні відповідають на запитання:

Що таке безробіття?

Які є форми безробіття?

Які наслідки безробіття?

Як визначити рівень безробіття?

Як безробіття впливає на ВВП?



Домашнє завдання:

Опрацювати §23, розв’язати: с. 141 завдання 1 – письмово,

с. 134 завдання 2 – усно

Література:

1. Л.П. Крупська, І.Є. Тимченко. Економіка, Ранок 2011

2. Г.Д. Довгань. Економіка, Ранок 2004

3. Основи економіки. Довідник. Х, ФОП Співак Т.К. 2008

4. І.Ф. Радіонова Загальна економіка К – П, Абетка-нова 2002

5. Г.О. Горленко «Практикум з економіки» К – П, Абетка-нова 2001

6. Н.С. Горбач Економіка в таблицях і схемах – Х.: Вид. група «Основа»,



2008.

7. О.В. Часнікова Основи економіки. Практикум. – Х.: Веста: Вид-во



«Ранок», 2008.


База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка