Аспекти формування громадянської самосвідомості особистості 5



Сторінка1/9
Дата конвертації29.12.2016
Розмір0.69 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9


Тема. «Формування громадянської самосвідомості молодших школярів на прикладі успадкування українських родинних традицій шляхом впровадження моделі концентрованого навчання»

Автор-укладач: Заховаєва Ольга Миколаївна, учитель початкових класів Чугуївської гімназії №5

Робота розкриває актуальність формування громадянської самосвідомості у молодших школярів на сучасному етапі, коли наша держава перебуває на шляху радикальних політичних, соціальних та економічних перетворень, обравши шлях побудови нового громадянського суспільства. Любов до Батьківщини у дітей молодшого шкільного віку починається з любові до свої родини, рідного краю. Автор пропонує спосіб формування громадянськості на прикладі успадкування українських народних традицій: пошани до батьків, гостинності, культу матері. Цей напрям вдало здійснює за допомогою тематичного «заглиблення» (однієї з моделей концентрованого навчання). У роботі детально представлено «заглиблення» в образ на прикладі проведення «Маминого тижня», присвяченого святкуванню Дня Матері в Україні. Численні додатки містять дидактичний матеріал для проведення вищеназваного тематичного тижня. Пропонована робота може бути використана вчителями початкових класів, вихователями груп подовженого дня, педагогами - організаторами.




ЗМІСТ


ЗМІСТ 2

ВСТУП 3


РОЗДІЛ 1 5

АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ГРОМАДЯНСЬКОЇ САМОСВІДОМОСТІ ОСОБИСТОСТІ 5

1.1 Формування громадянської самосвідомості як результат здійснення громадянського виховання підростаючого покоління 5

1.2 Особливості формування громадянської самосвідомості у молодших школярів 7

РОЗДІЛ 2 9

МОРАЛЬНО-ВИХОВНИЙ ПОТЕНЦІАЛ УКРАЇНСЬКИХ РОДИННИХ ТРАДИЦІЙ 9

РОЗДІЛ 3 13

ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ КОНЦЕНТРОВАНОГО НАВЧАННЯ В ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ 13

РОЗДІЛ 4 15

ВИСНОВКИ 18

ДОДАТКИ 21

Дидактичний матеріал 21

для проведення «Маминого тижня» 21

Народні прислів’я та приказки Додаток 1 22

Тексти диктантів та переказів Додаток 2 23

Конспект уроку трудового навчання Додаток 3 25

25

Матеріали до уроку позакласного читання «Деревце роду» Додаток 4 28



Конспект уроку образотворчого мистецтва Додаток 5 31

31


Текстовий матеріал до уроків «Я у світі» Додаток 6 34

Виховна година. Свято Додаток 7 36

Тема: «Мамо, да святиться ім’я твоє!» 36

Вірші про маму. Додаток 8 45

Лист мамі Додаток 10 50

Люба матусю! 50





ВСТУП


Проблема громадянського виховання дітей набуває все більшого значення в сучасний період. Адже ми живемо у досить складний і бентежний час: ламаються застарілі стереотипи, стрімко оновлюється суспільство. Наша Україна – молода держава, перебуває на шляху радикальних політичних, соціальних та економічних перетворень, обравши шлях переходу від тоталітарних ідеологій до свободи й демократії, національного відродження, цивілізованої, соціально зорієнтованої економіки, побудови нового громадянського суспільства. Проблема громадянського виховання школярів переростає у проблему громадянського виховання нації, яка з кожним днем набуває все більшої актуальності. Побудова нового демократичного, гуманного суспільства, яке орієнтується на високі національні і загальнолюдські цінності, набуває, насамперед, виховного характеру. Пріоритетом формування громадянської самосвідомості учнів у навчально-виховному процесі є виховання у них патріотичних почуттів. Тому обрана тема є дуже актуальною на сучасному етапі.

Майже в усіх наукових роботах, публіцистичних статтях автори дотримуються думки, що патріотизм - це, перш за все, любов до батьківщини і діяльність на її користь. Патріотами не стають у зрілому віці. Почуття любові до батьківщини, поваги до свого народу, його історії, усвідомлення себе часткою великої і давньої нації мають формуватися з самого раннього дитинства, «вбиратися з молоком матері». Любов до рідного краю, рідної культури, рідної мови починається з любові до своєї сім'ї, до своєї домівки, до своєї школи. Поступово зі зростанням особистості, ця любов переходить у любов до рідної країни, до її історії, минулого і сучасного, до всього людства. Любов до батьківщини починається з любові до родини. Пошана до батьків, свого родоводу, традицій, любов до рідного краю завжди переростає в любов до «великої Батьківщини – України». В першому розділі роботи розкрито поняття громадянська самосвідомість, аспекти її формування у підростаючого покоління й особливості цього процесу у молодших школярів.

Коріння української родини сягає в сиву давнину. Адже сім’я з її побутом, сукупністю виховних звичаїв і традицій, складалася упродовж багатьох століть і зміцнювалася в ході історичного розвитку людства. Тому виникає необхідність повернутися до кращих традицій нашого народу, до його історичного коріння. В цій роботі показано систему роботи по формуванню громадянської самосвідомості на прикладі успадкування українських родинних традицій. В другому розділі зроблено акцент на розкриття сутності українських родинних традицій і їх вплив на виховання молодших школярів. Автором укладено таблицю, в якій аспекти родинного виховання знаходять своє висвітлення під час вивчення предметів, що належать до державного компоненту.

Відомо, що ефективність громадянського виховання значною мірою зумовлюється спрямованістю власне виховного процесу, формами та методами його організації. Серед методів та форм громадянського виховання пріоритетна роль належить активним методам, доцільно долучати також традиційні: бесіди, диспути, лекції, семінари, різні форми роботи з книгою, з періодичною пресою, самостійне рецензування і т. ін.

Автор цієї роботи пропонує іншу форму, яка об’єднує традиційні уроки і позакласні виховні заходи в єдину модель концентрованого навчання – тематичне «заглиблення» або «заглиблення» в образ. Третій розділ роботи присвячений теоретичним основам моделі концентрованого навчання – «заглиблення» в образ, вдало адаптованої до початкової школи. В четвертому розділі демонструється практичне застосування вищезазначеної моделі на прикладі проведення «Маминого тижня» в третьому класі Чугуївської гімназії № 5. Автором укладено таблицю, яка є частиною календарного планування уроків на тиждень за робочим розкладом. До кожного уроку надаються необхідні методичні коментарі, а також додатки, які містять численний дидактичний матеріал для проведення «Маминого тижня». У висновках доведено, що пропонована форма патріотичного виховання молодших школярів містить в собі колосальні виховні можливості, які тісно переплітаються з навчальними, уроки з різних предметів стають більш цільними і емоційними, а міжпредметні зв’язки стають більш органічними.

  1   2   3   4   5   6   7   8   9


База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка