Анкета для учнів «Виконання домашніх завдань» Виховна година «Я візьму той рушник, простелю, наче долю…»



Сторінка1/8
Дата конвертації05.03.2017
Розмір1.59 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8


Відділ освіти, молоді та спорту

Ямпільської районної державної адміністрації

Районний методичний кабінет


Матеріали переможців



2013
ЗМІСТ

  1. Івашина Ірина Василівна класний керівник 6 класу Дружбівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2

    1. 1.1. Виховна година «Школа толерантності»………………………………………3

    2. 1.2. Година спілкування «Обов'язки людини, їх взаємодія з правами»………..…8

    3. 1.3. Практичне заняття «Демократія та особистість»…………………………….10

    4. 1.4. Круглий стіл «Перлини духовності»………………………………………….13

    5. 1.5. Виховний захід «Я - громадянин України»…………………………………..15

    6. 1.6.Виховна година «Що означає бути громадянином демократичної держави»………………………………………………………………………………...21

    7. 1.7. Година спілкування «Людина, особистість, громадянин»…………………..25

    8. 1.8. Година спілкування із застосуванням інтерактивних технологій «Пізнаємо і творимо себе: вчимося толерантності»……………………………………………….29

    9. 1.9. Бесіда «Обговорюємо соціальну рекламу»…………………………………...31

    10. 1.10. Тест на визначення рівня сформованості громадянських якостей учнів….34

    11. 1.11. Тест для виявлення проявів толерантності…………………………………35

    12. 1.12. Тренінг для учнів 5-9 класів «Вчимося бути справжніми українцями»…..36

    13. 1.13. Конкурс сімейного плакату: "Почути один одного"……………………….43

  2. Шило Валентина Миколаївна класний керівник 7 класу Степненського навчально-виховного комплексу:загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів –дошкільного навчального закладу

    1. 2.1. Тренінгові заняття «Професійна орієнтація: як зробити вибір»…………….44

    2. 2.2. Анкета для учнів «Виконання домашніх завдань»…………………………..47

    3. 2.3. Виховна година «Я візьму той рушник, простелю, наче долю…»………….49

    4. 2.4. Учнівський проект «Священі місце села»…………………………………….54

    5. 2.5. Виховна година «Навчання – це праця, і благо, і обов'язок»………………..56

    6. 2.6. Позакласний захід «SOS! Планета Земля»……………………………………59

    7. 2.7. Новорічне свято «Золоте курча»………………………………………………63

    8. 2.8. Виховний захід «Гаївка - гаївочка»…………………………………………...68

  3. Бондар Валентина Іванівна класний керівник 9 класу Ямпільської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2

3.1. Літературно-музична композиція «Поклонимось великим тим рокам»…...75

3.2. Виховний захід «Україно! Це твої символи»………………………………...83

3.3. Виховний захід, присвячений річниці катастрофи на Чорнобильській АЕС

«Мій біль, мій жаль, моя біда…»…………………………………………….87

3.4. Виховний захід «Кожна дитина має право»………………………………...91

Івашина Ірина Василівна класний керівник 6 класу Дружбівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2
Проблема над якою працює класний керівник «Виховання в учнів громадянської свідомості, гідності в гармонійному поєднанні національних і загальнолюдських цінностей, з метою формування громадянської позиції, гуманістичного світогляду, суспільно-ціннісних орієнтирів, толерантного, неупередженого ставлення до інших народів, груп та особистостей, утвердження загальнолюдських морально-етичних норм»

Виховна година

Тема «Школа толерантності»

Мета: ознайомити учнів з поняттям толерантності; рисами толерантної особистості; ознайомити зі світовими пам’ятниками толерантності. Навчити учнів виявляти толерантність у конфліктних ситуаціях.

На початку заняття показ мультимедійної презентації «Що таке толерантність?»



Захід проводиться разом з шкільним психологом

Бліц-опитування: Які риси притаманні толерантній особистості, на вашу думку? (діти висловлюють свої думки, а психолог записує на дошці). А потім вивішується плакат «Риси толерантної особистості»:

Почуття гумору

Доброзичливість

Зацікавленість співрозмовником

Терпимість до відмінностей

Уміння володіти собою

Уміння не засуджувати інших

Уміння слухати

Уміння слухати

Чуйність


Уміння викликати довіру

Прихильність

Здатність до співпереживання

Поблажливість.



Учитель: Давайте порівняємо зміст обох визначень рис одні ті що на дошці і другі ті що на плакаті. Наскільки точно вам вдалося підкреслити риси толерантної особистості?

(слайди риси толерантної особистості)

А зараз я пропоную вам переглянути мультимедійну презентацію «Світові пам’ятники толерантності».

1. Мантримандир в Ауровіллі, Індія

Ауровілль називають містом майбутнього, в котрому чоловіки і жінки всіх країн можуть жити в мирі і гармонії, незалежно від релігії, національності чи політичних поглядів. Ауровілль покликаний втілити людську єдність. В центрі міста стоїть величезна куля, вкрита золотом Мантримандир - храм молитви і медитації.



2. UNITED BUDDY BEARS

Це міжнародна вулична виставка закликає всіх людей до миру і гармонії. Кожного із 140 ведмедів (2м. зростом) від імені своєї країни (визнаної ООН) розмалювали художники. Ведмеді стоять з піднятими лапами у мирному колі, символізуючи взаєморозуміння, радість розмаїття і толерантність. Експозиція вже побувала на 5 континентах. Виставка допомагає збирати гроші для дітей, що потрапили в біду.



3. Скульптура «Примирення». Каплиця Примирення в Берліні (Жозефіна та де Васконелло).

Ідея цієї скульптури виникла у автора після Другої світової Війни. Вона прочитала в газеті про жінку, котра пішки обійшла всю Європу, щоб знайти свого чоловіка. «Це так мене вразило, що я зробила цю скульптуру. Потім я подумала, що це не тільки воз’єднання двох сімей, але й примирення націй, котрі воювали». Подібні скульптури автор встановила в місцях конфліктів: Белфасті, Хіросімі, Англії, Берліні.



4. Меморіал Менонітам– символ примирення. Запоріжжя, Україна (відкриття в 2009).

Наприкінці 18 ст. на території острова Хортиця поселились колоністи з Германії – меноніти. Вони вели суворий стиль життя, займаючись землеробством і скотарством, і в цьому досягли значних успіхів. Однак в радянські часи третя частина усіх радянських менонітів була репресована, їх могили невідомі. Цей пам’ятник присвячується примиренню, а не насильству.



5. Двері примирення,Собор Святого Патріка, Ірландія, 1492 р.

Дві сім’ї ворогували. Опинившись по різні боки дверей у соборі Св. Патріка, вони продовжували суперечку. Раптово один з опонентів вирішив припинити ворожнечу. Своїм мечем він прорубав мечем діру у дверях і просунув туди свою руку. У противника було дві можливості – відрубати руку чи потиснути її. Він поклав свій меч і потис руку бувшому неприятелю.

З цього дня звичайні дерев’яні двері відомі як Двері Примирення.

6. Руки, що єднаються над розбіжностями, Деррі, Північна Ірландія, 1992 (Моріс Харрон).

Ці бронзові статуї, що стоять на різних колонах, символізують примирення між католиками і протестантами після багатьох років кривавої ворожнечі. Пам’ятник знаходиться у центрі міста Деррі.



7. «Голуб миру»,ПаблоПікасо.

Перший Всесвітній конгрес прибічників миру відбувався у 1949 р. одночасно у Парижі і Празі.

На емблемі конгресу було зображено білого голуба, що несе у дзьобі оливкову віточку.

Існує традиція випускати білих голубів як символ мирних намірів.



8. Символ миру, Есер, Угорщина, 2008.

(Джеральд Холтом).

Цей знак Холтом створив у 1958 р. для «Руху за ядерне роззброєння» у Британії. Знак складається з двох букв семафорної азбуки «N» і «D», що мало означати абревіатуру «NuclearDisarmament» (англ. «ядерне роззброєння»).

На фото – молоді люди з факелами створили знак миру під час антивоєнного маршу в Угорщині.



9. Міст миру, між Канадою і США, р. Ніагара,1927 р.

Цей міст єднає Буффало (штат Нью-Йорк, США) і Форт Ерьє (Онтаріо, Канада). Міст був побудований в знак зближення, довіри і взаємоповаги між двома країнами.



10. Камінь Примирення, Санкт-Петербург, Росія.

Пам’ятник усім жертвам радянсько-фінської війни 1939-1940 рр.



11. Досягнення миру, Хафрсфьорд, Норвегія, 1983 (ФріцРьод).

Три 10-метрових бронзових мечі нагадують про битву у Хафрсфьорді, котра об’єднала Норвегію в єдине королівство. Мечі заковані у величезній скелі, що являє собою символічну гарантію миру.



12. «Відкрита рука»,Чандігарх, Індія.

Відкрита рука – це символ миру і єдності, так як вона готова віддавати і відкрита для прийняття.

Це офіційна емблема Чандігарха і один з найкращих пам’ятників міста.

13. Кішка, що спить. Японія.

Зображення сплячої кішки, японський символ миру і спокою, прикрашає багато храмів. Найвідоміше з них знаходиться в Нікко, древній столиці Японії, у храмі Тошогу.



14. Мирний план для Кіпру

Північний Кіпр – проголошене у 1983 році міжнародна невизнана країна, що займає північну третю частину острова. Рецькій і турецькій громаді у 1960 р. були надані рівні можливості управління, але з 1963 р. почались серйозні між общинні конфлікти, котрі продовжуються до сих пір. ООН пропонує декілька планів для відновлення миру на Кіпрі.



15. Пам’ятник «Примирення», Зеленогорськ, Росія, 2004 (Арсен Аветісян).

Пам’ятник усім жертвам радянсько-фінської війни 1939-1940 рр. Встановлений у сквері лютеранської кирхи.



16.Пагода миру, Баттерсі, Лондон, Великобританія.

Пагода миру – це буддійський храм, створений заради мирного життя людей усіх рас і віросповідань. Такі пагоди побудовані в багатьох містах у світі.



17. Стіна миру, Париж, Франція, 2000.

Святкуючи друге тисячоліття (2000 рік) французьке правління замовило пам’ятник, котрий закликав би до миру і культурної толерантності.

На цій стіні написано слово «мир» 49 мовами за допомогою 18 алфавітів.

18. Пам’ятник закоханим ліхтарям, Київ, Україна, 2009 (Володимир Білокінь)

За словами автора пам’ятника, його твір уособлює "світле, незгасаюче кохання".

До пам’ятника "закоханим ліхтарям" може підсісти будь-хто з бажаючих.

19. Лавка примирення, Видне, Підмосков’я, Росія.

На цій лавці навіть кіт і собака можуть знайти спільну мову. Якщо ви з другом посварились, сядьте разом на цю лавку.



20-21. Дитячий пам’ятник миру, Меморіальний парк миру у Хіросімі, Японія

Кольорові орігамі лелеки символізують прагнення до миру, їх відправляють діти з усього світу. Ця традиція пов’язана з подіями 1955 року. СасакіСадако, 12-річна дівчинка, котра жила у Хіросімі, захворіла на лейкемію через радіацію, що була спричинена вибухом атомної бомби.

Люди з Нагойя передали їй у подарунок 1,000 паперових лелек з побажаннями одужання, дівчинку надихнула ця ідея і вона почала сама робити таких лелек з паперу.

Психолог: Отже, ми з вами ознайомилися, що таке толерантність, які риси властиві толерантній особистості, а зараз я пропоную вашій увазі вправу «Вирішуй сам».

Вправа «Вирішуй сам»

Розгляд конфліктних ситуацій( робота в міні- групах)

Набір карток із ситуаціями:

Ситуація №1:

Вам дуже жарко, не вистачає повітря і ви хочите відкрити вікно у класній кімнаті, але в класі є такі учні, які не погодяться. Знайдіть наввічливіші слова, аби їх переконати.



Ситуація №2:

Уявіть собі ситуацію: ти посварився з найближчим другом і зараз ви перебуваєте у конфлікті. Які ваші пропозиції щодо встановлення дружніх відносин?



Ситуація №3:

Вас пересадили за парту до однокласника з яким вам з певних причин не подобається сидіти. Ваша реакція?



Ситуація №4:

Один з ваших однокласників списав у вас роботу. При перевірці вчитель звинуватив вас обох. Ваша реакція?



Ситуація№5:

До вашого класу прийшов новий учень. Як ви будите поводитися з ним?



Ситуація №6:

Ви домовилися із сусідом по парті, що будите приносити книжки, по черзі. Коли була ваша черга, ви забули книжку. Вчитель незадоволений вами обома. Ваша реакція?

Обговорення запропонованих ситуацій. Кожна міні – група зачитує свою ситуацію і пропонує шляхи вирішення.

Учитель: Ми добре з вами вміємо поводитися толерантно. Чи помітили ви, що поняття «Толерантність» тісно пов’язане з терпінням та вчинком?

Вправа «Аплодисменти»

Кожен з вас вміє, щось робити найкраще. Зараз я вам буду називати певне вміння, а хто володіє ним, повинен встати, а решта плескають в долоні.

Підніміться , будь-ласка ті,хто вміє малювати;

Підніміться , будь-ласка ті,хто вміє танцювати;

Підніміться , будь-ласка ті,хто вміє смішно розповідати;

Підніміться , будь-ласка ті,хто вміє заразливо сміятися;

Підніміться , будь-ласка ті,хто вміє бути другом;

Підніміться , будь-ласка ті,хто вміє мріяти;

Підніміться, будь –ласка, ті хто любить смачно їсти.

Бесіда за круглим столом «Що таке громадянська позиція?»

Мета: Обговорити запитання

Що таке громадянська позиція?

Як бути корисним суспільству?

Що таке громадянські почуття і якості?

Чому не існує прав без обов'язків?

Вчитель: У Загальній декларації прав людини вказується, що кожна людина має зобов'язання перед державою, у якому тільки й можливий вільний і повний розвиток особистості.

Громадянин, який хоче жити в демократичному суспільстві, який хоче бути господарем свого життя, завжди проявляє свою громадянську позицію.



Учень: Така позиція вимагає перш за все відповідального ставлення до виконання громадянського обов'язку.

Вчитель:Наприклад, брати участь у виборах - це не тільки право громадян, але й дуже відповідальне завдання. Щоб зробити правильний вибір, виборець повинен бути добре обізнаний про проблеми країни і повинен знати, що пропонують народу депутати. Не менш важливо вміти висловлювати свої погляди, підтримувати справедливе рішення або протестувати проти помилкового і несправедливого.

Участь в управлінні державою, почуття любові до Батьківщини починається з невеликих справ на загальне благо твого міста, селища, села.



Учень:Це може бути облаштування або ремонт дитячого садка, організація самоврядування у школі, благоустрій двору, посадка дерев та квітів у місті, селі, біля школи, захист навколишнього середовища від забруднення і т.д.

Громадянська позиція виявляється в їх прагненні обговорювати і вирішувати загальні проблеми.



Як бути корисним суспільству?

Для того щоб бути корисним суспільству, перш за все треба любити і поважати свою Батьківщину. Почуття любові до Батьківщини починається з невеликих справ на загальне благо власного міста, селища, села, вулиці або двору. Країна не може жити без участі своїх громадян у вирішенні наших спільних справ. Громадська діяльність передбачає, що людина робить щось важливе й корисне поза межами власного будинку, основного місця роботи або навчального закладу. Це робити не обов'язково. Ніхто не примушує вас до таких дій, але, виявляючи власну активність, виконуючи щось на добровільних засадах, ви можете змінити життя людей на краще і зробити прекрасним світ навколо себе. А так само закликати інших людей до корисних вчинків своїм прикладом.



Що таке громадянські почуття і якості?

Учитель:Щоб зрозуміти, що таке громадянські почуття, потрібно згадати звичайні людські почуття по відношенню до інших людей: почуття обов'язку перед нашими батьками, почуття колективізму, співчуття до хворих і немічних і т.д.

Цивільні почуття пов'язані з країною, в якій ми живемо: почуття любові до Батьківщини, почуття обов'язку захищати її, почуття поваги до символів держави, його культури, мови, історії, громадянську гідність. Цивільні почуття зміцнюють людини в її переконаннях, моральних принципах, особистісних цивільних якостях і виявляються в його діях і вчинках. Процвітання суспільства багато в чому залежить саме від того, з яких людей воно складається. Якщо в країні важко жити, то винні в цьому не тільки владу або зовнішні вороги; в значній мірі це залежить від самих громадян цієї країни, від їх характерів, волі, почуттів, здібностей, від їхніх громадянських якостей.

Заможна людина дає гроші на ремонт дитячого будинку для того, щоб допомогти дітям-сиротам. Він не купує собі ще один будинок, а віддає свої кошти на справу, надзвичайно важливе для суспільства і конкретних людей. Його вчинок є шляхетним і цивільним. Будь-який громадянський вчинок вимагає від людини вольового зусилля. Воля допомагає людині подолати такі негативні якості, як лінь, боягузтво, нестриманість і т.д.

Чому не існує прав без обов'язків?

Учитель:Міжнародні документи дають дітям і дорослим багато прав, але людям дозволяється робити далеко не всі. Реалізуючи свої права, людина не може діяти наперекір інтересам інших або обмежувати їх права. Права тягнуть за собою обов'язки.

Учень:

- Кожна дитина має право на освіту, але має і обов'язок - ходити в школу;

- кожна людина має право на медичну допомогу, але має і обов'язок - стежити за своїм здоров'ям;

- кожна людина має право висловлювати свою думку, але він повинен рахуватися з думкою інших людей.



Учитель:Чи замислювалися ви над тим, що життя засноване на виконанні зобов'язань? Існують різні зобов'язання - приємні і не дуже, але всі повинні їх виконувати.

Існують професійні обов'язки, які потрібно виконувати, займаючи певну посаду. Більшість людей виконують домашні обов'язки, обов'язки по відношенню до своїх родичів, друзів та близьких.

Нерідко буває, що людина бере на себе зобов'язання за будь-яку справу, тобто добровільно зобов'язується ще щось робити.

Година спілкування

Тема: Обов'язки людини, їх взаємодія з правами.

Мета: дати визначення поняття "обов'язку"; розповісти про види обов'язків, розкрити взаємозв'язок прав і обов'язків, сприяти вихованню відповідальності за свої вчинки і дії в межах закону.

План роботи:


  1. Поняття про обов'язок.

  2. Які бувають обов'язки?

  3. Взаємодія прав і обов'язків. "10 не можна" В.О.Сухомлінського.

" Обов'язки людини поділяються на 4 види:

1.Обов"язок перед самим собою.

2.Перед сім'єю.

3.Перед державою.

4.Перед іншими людьми взагалі".

(Гегель)

Розповідь учителя: Щодня кожна людина зустрічається з багатьма людьми. Перше слово, яке ми говоримо один одному, - це "Здрастуйте!". Бажаючи здоров'я, ми тим самим вже творимо добро і, якщо це необхідно, беремо на себе відповідальність за того, хто слабше, кому потрібен захист, беремо на себе обов'язок бути корисним. Що ж таке обов'язок?

Обов'язок, чи відповідальність, - це громадська необхідність відповідати за свої дії, вчинки.

Є, здавалось б, незначні вчинки в нашому повсякденному житті, наприклад, як ти поводишся з близькими, сусідами по дому, з друзями на дворі, у транспорті, але є вчинки, які мають широке коло відповідальності: за долю людини, долю країни, долю своїх близьких.

Головні обов'язки людини визначені в таких документах: Загальна декларація прав людини – ст.29, 30; Конституції України – ст.65 – 68 .Статті Декларації прав дитини і Конвенції про права дитини також закріплюють не тільки права, але й свідчать про відповідальність, обов'язки.

Читання ст.29 Загальної декларації прав людини

Читання ст. 65 – 68 Конституції України

Бесіда:


  1. Як ви розумієте: що таке обов'язки людини?

  2. Що таке обов'язок, відповідальність

  3. Чому в міжнародних документах і Конституції України вміщені статті про обов'язки?

Обговорення вислову Гегеля. Бесіда:

  1. Що значить обов'язки перед самим собою?

  2. 2. Як ви розумієте свої обов'язки перед сім'єю?

  3. Що означають обов'язки перед державою?

  4. Як ви розумієте свої обов'язки перед іншими людьми?

Практична робота. Клас поділяється на 4групи відповідно до поданих видів зазначених обов'язків.

Завдання:

  1. В кожній групі обговорити вид обов2язків і створити так званий "Кодекс честі"

  2. Заслухати командирів груп, внести свої пропозиції, оцінити роботу групи.

Ознайомити учнів з правилами "Чого не треба робити", які були запропоновані українським педагогом В.О.Сухомлинським.

Завдання: на основі правил Сухомлінського, документів про права дитини, людини зробити висновок про взаємодію прав і обов'язків.

З метою виховання честі і гідності особистості В.О.Сухомлинський запропонував 10 етичних правил:



" 10 не можна"

  1. Не можна ледарювати, коли всі роблять.

  2. Не можна сміятися над старими.

  3. Не можна сперечатися з дорослими.

  4. Не можна бути незадоволеним тим, що не маєш якихось речей.

  5. Не можна, щоб мати давала тобі те, що не дає собі.

  6. Не можна робити те, що засуджують дорослі.

  7. Не можна оставляти стару людину наодинці, якщо у неї нема нікого, крім тебе.

  8. Не можна збиратися в дорогу, не спитавши дозволу і поради дорослих.

  9. Не можна сідати їсти, якщо не запросили дорослі.

10.Не можна очікувати, поки з тобою не привітається дорослий, ти повинен його привітати першим.

Крім того, В.О.Сухомлинський радив:

  • не можна наодинці з самим собою діяти так, як би ти не чинив на людях;

  • лицемірити, говорити не те, про що думаєш;

  • порушувати дане слово;

  • використовувати свою фізичну силу на лихі справи;

  • зраджувати, доносити.

Обговорення:

  1. Як співвідносяться ці правила з правами людини?

  2. Як ви розумієте, чи не обмежують ці правила, права людини?

  3. Які б ви пропонували положення про обов'язки громадян?

  4. Чому необхідно виховувати в собі почуття відповідальності, обов'язку?

Висновки: Права і обов'язки людини взаємодіють. Знання своїх прав і обов'язків допомагають у вихованні в собі таких рис людини, як шляхетність, порядність, почуття обов'язку, відповідальності. В жодній країні світу, в жодному суспільстві, ні в яких формах існування людства не повинні виникати дії, які б приводили до порушення прав людини.
Практичне заняття

Тема: Демократія та особистість

Мета: Розуміння демократії, права, політики, принципів та цінностей, на яких базується демократичне суспільство; зв'язати теоретичні знання з буденним життям.

  1. Вправа "Знайомство". Вправа є необхідною, якщо вчитель проводить заняття з учнями, що навчаються в різних класах. Вона дозволяє познайомити присутніх між собою та створити невимушену атмосферу в групі. Учасники сідають в коло й швидко, по черзі, називають своє ім'я, а потім на запит учителя додають щось особистісне, наприклад: розповідають про свою мрію, розповідають, яку б країну світу вони хотіли б відвідати й чому, називають власне ім'я, а потім те, яке вони хотіли б мати.

  2. Вправа "Визначення понять". Вправа навчає учнів давати визначення поняттям, аналізувати наслідки різних форм державного управління для громадян і держави, розвиває критичне мислення, дає можливість визначити свою позицію та дізнатися про аргументи інших. Учитель ділить присутніх на 4мікрогрупи і пропонує після 5хв. обговорення дати визначення поняттям: демократія, монархія, анархія, диктатура, тоталітаризм, охлократія.

Кожна група обирає "спікера", який за 2хв. дає визначення терміну, проголошує висновки дискусії. Після того як виступили всі групи, вчитель пропонує їм обмінятися термінами. Тепер кожна група має назвати позитивні та негативні ознаки даної форми управління державою. Бажано записати терміни та їхні позитивні й негативні ознаки на листах ватману.

  1. Вправа "Що таке демократія?". Вправа проводиться за правилами мозкового штурму: говорять усі учні, приймаються будь-які ідеї, заохочується вільне висловлювання думок. Учитель пропонує, використовуючи висновки попереднього обговорення, докладніше визначити, що таке демократія, та вказати ознаки цього політичного устрою. У цій вправі вчитель аналізує результати роботи класу. Він може розширити знання учнів, розглянувши основні принципи демократії (див. додаток №1). Бажано записати визначення демократії та принципи демократичної форми управління на листах ватману. Наприкінці обговорення учні визначають переваги та недоліки демократії (див. додаток №2)

  2. Практичні вправи. (див. додаток №3). Під час обговорення учнями наведених випадків учитель повинен заохочувати висловлювання протилежних поглядів, допомагати учням визначити пункти згоди й незгоди, пошукати, де можливий компроміс, а де він небажаний. Зауважте, що в цих вправах не так важливі результат або рішення, як здатність учнів визначити свою громадянську позицію.

  3. Закінчення заняття. Учитель пропонує учням відповісти на такі запитання: 1. яких знань ви набули під час заняття? 2.Навіщо, на вашу думку, воно було проведене? 3.Чи можливо було, на вашу думку, набути ці знання на уроці? 4. Що запам'яталося найбільше?

Додатки

Інформація для вчителя. Принципи демократії.

Додаток №1. Люди розробили основні принципи, на яких має базуватися демократичне суспільство. Як правило, ці принципи в демократичних країнах стають частиною конституції.

  1. Громадянська ініціатива. Це один з найважливіших принципів демократії. Він означає участь громадян в управлінні державою. Це не тільки їхнє право, але й обов'язок. Громадська ініціатива має багато форм: участь у виборах, голосування, обговорення проблем, відвідування мітингів, мирні протести, можливість бути членом організації.

  2. Рівність. У демократичному суспільстві всі люди рівні. Вони мають рівні можливості незалежно від расової, національної та релігійної належності.

  3. Політична толерантність. Це означає, що коли влада належить більшості, права меншості повинні бути захищені. Меншість людей інколи називають опозицією, бо їхні ідеї відрізняються від ідей більшості. Вони мають право об'єднуватися та вільно висловлювати свої думки.

  4. Відповідальність. Усі вибрані та призначені представники повинні бути відповідальні перед народом за свої дії. Вони повинні приймати рішення лише у відповідності до бажань та інтересів народу.

  5. Прозорість. Громадяни мають право й можливість бути повністю обізнаними про те, що відбувається в країні. Преса й громадяни мають змогу отримувати інформацію про всі офіційні рішення всіх гілок влади.

  6. Регулярні, вільні, чесні вибори. Громадяни вибирають своїх представників в уряд країни, демократія наполягає, щоб ці представники були обрані вільним і чесним шляхом, без залякування, підкупу, погроз.

  7. Економічна незалежність. Це означає, що уряд дозволяє мати приватну власність і підтримує підприємницьку діяльність. Люди можуть вільно вибирати роботу та вступати до профспілок. Існує вільний ринок.

  8. Контроль за зловживанням владою. Одним з найбільш поширених зловживань владою є корупція. Урядові чиновники використовують владу незаконним шляхом, користуються різними фондами заради власного достатку. Для контролю за діяльністю чиновників створюються різні комісії, незалежні суди, громадські організації.

  9. Права людини і громадянина. Демократія намагається захистити права громадян, що виховують повагу до людського життя та гідності: недоторканість особи, свободу слова й совісті, право на вільне самовираження.

  10. Верховенство закону. У демократичній державі всі підкоряються закону, навіть монарх або президент. Закон однаковий для всіх. Кожен повинен підкорятися закону та бути покараним за його порушення.

Додаток №2. Очікування від демократії.

  1. Демократія означає, що уряд забезпечить водою та житлом усіх!

  2. Я це бачу не так! Демократія забезпечить усім можливість мати їжу та житло. І буде залежати від кожного особисто, чи матиме він се це.

  3. Я вважаю, що демократія зробить багатьох лінивими. Якщо уряд забезпечить усіх усім необхідним, хто ж захоче тоді працювати? Люди звичайно працюють заради їжі, одягу, даху над головою.

  4. У демократичній державі ті, хто має власність, повинні підтримувати тих, хто не має її, тобто займатися доброчинністю.

  5. Демократія повинна забезпечити краще життя людям або ми приведемо до влади диктаторів, щоб вони навели порядок у країні!

  6. Демократія не може вирішити всі проблеми країни за один день. Це займе деякий час, але свобода, надана людям, врешті-решт принесе свої плоди.

Додаток №3. Я та демократія.

  1. Мені не подобається Петро, тому я не пущу його у свій дім.

  2. Світлана не хоче працювати. Я думаю, що всі повинні заробляти на життя. Проте я вважаю, що Світлана, якщо не бажає, не повинна працювати й має таке право.

  3. Я – юрист, моя дружина – домогосподарка, але ми рівні.

  4. Будь-хто, хто має гроші. може придбати будинок у будь-якому районі.

  5. Кожному треба дати однакову кількість власності для того, щоб він міг робити з нею все що завгодно.

  6. Мій чоловік може бути іншого віросповідання, ніж я.

  7. Моя жінка повинна робити так, як кажу я, бо я краще знаю.

  8. Я вважаю, що моя сестра не повинна гуляти з будь-ким не з нашого району. Хтось побачить – і можуть виникнути неприємності.

  9. Незважаючи ні на що я ніколи не використовую насильства.


Круглий стіл

  1   2   3   4   5   6   7   8


База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка