Аналіз загальної тематичної структури програми з музичного мистецтва в 7 класі Світ, який ми залишимо дітям



Скачати 117.76 Kb.
Дата конвертації31.12.2016
Розмір117.76 Kb.



Кривенко Ірина Василівна

методист гімназії № 153 ім. О.С. Пушкіна

м. Київ

Аналіз загальної тематичної структури програми з музичного мистецтва в 7 класі

Світ, який ми залишимо дітям,

значною мірою залежить від того,

яких дітей ми залишимо світові».
Альберт Ейнштейн

У 2015-2016 навчальному році відповідно до наказу МОН № 409 від 03.04.2012 року за навчальними планами і програмами починають навчатися учні вже 7-х класів. Логічно розпочати з аналізу нашої роботи за попередній рік, коли навчання в 6 класах уперше здійснювалося за новою програмою, яка була створена відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти та затверджена постановою Кабінету Міністрів України. Тому мій виступ буде складатися з 2 -х частин:

• Викладання музичного мистецтва в 6 класі, апробація програми та її аналіз.

• Аналіз загальної тематичної структури програми з музичного мистецтва в 7 класі


I розділ

Викладання музичного мистецтва в 6 класі, апробація програми та її аналіз
Якщо в 5 класі було зроблено акцент на вивчення особливостей мови і видів різних мистецтв, то згідно з програмою « Мистецтво » і «Музичне мистецтво » учні 6 класів повинні були засвоїти палітру жанрів музичного та образотворчого мистецтв та ознайомитися з характерними особливостями жанрів камерно - вокальної та хорової музики відповідно до їх призначення - у I семестрі і жанрів камерно - інструментальної та симфонічної музики - у II семестрі.

Під час вивчення курсу учні навчилися порівнювати жанри, визначати композиційну будову ( форму) музичних творів, тип розвитку, застосовувати набуті знання про вокальну та інструментальну музику в процесі міжособистісного спілкування.

Деякі теми ще рік тому викликали питання, вони, як мені здавалося, складні для сприйняття учнями 6 класів загальноосвітніх шкіл, які не мають базової музичної освіти.

1 семестр: - якщо жанри меса, літургія, реквієм, ораторія більш-менш зрозумілий матеріал для сприйняття, то хоровий концерт занадто складний, тим більше, що інструментальний концерт як жанр вивчається набагато пізніше, у 4 чверті. Те ж саме стосується і теми «Симфонічні варіації» і «Симфонічна сюїта», які вже вивчалися окремими темами в 3 чверті. Не зовсім зрозуміла необхідність теми «Цикли у вокально - хоровій музиці ». Мені довелося відмовитися від цих тем за рахунок більш цікавих і більш зрозумілих дітям. У цілому, хочеться відзначити, що програма, яка вивчається в минулому навчальному році, була досить цікава, пізнавальна й легка для сприйняття.

Найбільша проблема, з якою я зіткнулася в минулому й позаминулому навчальному році, - це нерозуміння, у якому обсязі розглядати той чи інший навчальний матеріал, де і які теми можна розширити і за рахунок чого, адже в перспективі в наступних класах ми знали тільки теми чвертей і семестрів. Ця ситуація зміниться тільки тоді, коли вчителі пройдуть програму всіх класів - з 5 по 7 (або по 9 клас). Кожен учитель орієнтується на свої знання, вміння, навички, музичні переваги й намагається вкласти у свій урок максимально значущий і цікавий матеріал. Учитель почне відчувати себе комфортно на уроці тільки тоді, коли пропрацює весь матеріал у всіх класах хоча б по одному року.

Хочеться звернутися до авторів програми напередодні введення з наступного навчального року 12-річної освіти. Зміниться структура школи (5 років молодшої школи та 4 роки середньої ), відповідно зміниться і програма, і дуже хотілося б, щоб не кардинально. І ще одне прохання, поки є один рік у резерві - постаратися зробити так, щоб урок музики був хоча б 1 раз на тиждень у всіх класах , а не 1 раз на 2 тижні, як у багатьох моїх колег в останні роки.


II розділ

«Аналіз загальної тематичної структури програми з музичного мистецтва

в 7 класі»
Почну з підручників. Третій рік поспіль (і це стало доброю традицією з введенням Нового Державного Стандарту ) вчителі музичного мистецтва (нехай і з деяким запізненням) забезпечені підручниками та методичною літературою. У минулому навчальному році вчителі ще в травні змогли ознайомитись із новими підручниками і навіть самостійно вибрати підручник через репозитарій (у всякому разі в Шевченківському районі було так).

Хочеться відзначити високий професіоналізм авторських колективів, які виконали величезну роботу зі створення підручників. Інформація викладена цікаво, зрозумілою мовою, прекрасні фотографії . Наскільки вдало дібрані теми для вивчення і музичний матеріал для прослуховування, можна буде сказати лише через рік.

Тема навчального року в 7 класі для курсу «Музичне мистецтво» і «Мистецтво» - «Діалог традицій і новаторства». На перший погляд, спостерігаємо деяку невідповідність назв навчальних тем, але тематичне наповнення цих двох програм маємо однакові.
Порівняння тем курсу «Музичне мистецтво » і «Мистецтво»





«Музичне мистецтво»

«Мистецтво»

(інтегрований курс)

7 клас



Розділ 1 «Музичне мистецтво в нашому житті»

Розділ 2 «Новаторство в музичному мистецтві»



Діалог традицій і новаторства

Частина 1. Мистецтво навколо нас

Частина 2. Новітні мистецьки явища. Дизайн.

1 півріччя присвячено темі «Музичне мистецтво в нашому житті». Під час вивчення учні познайомляться з музичною культурою рідного краю, особливостями аранжування народної та академічної музики, особливостями відображення етнічних мотивів у класичній і сучасній музиці, зрозуміють специфіку традиційної та сучасної обробки народної музики, а також застосують знання та вміння з аранжування народної музики у власному виконавському творчості.

Найбільш логічним і послідовним, на мій погляд, є підручник «Музичне мистецтво» авторів Масол Л.М., Арістова Л. Підручник «Музичне мистецтво» автор Кондратова Л.Г. у 1 семестрі перевантажений темами, пов'язаними з аранжуванням (6 тем і 4 теми присвячені обробкам). Таке враження, що «Музичне мистецтво в нашому житті» - це в основному аранжування народної, академічної та сучасної музики.

Найбільшу складність для викладача, на мій погляд, у цьому навчальному році, становлять теми 2 півріччя «Новаторство в музичному мистецтві». Чому ? Справа в тому, що навіть у той час, коли більшість із нас навчалися в інституті, тема «Сучасна музика» не викладалася в потрібному обсязі, а це було 20-25 років тому. Учителів мого віку і старших більше 70%. Як знайомити учнів із темами, у яких ти не розбираєшся досконало, незрозуміло. Адже вчитель повинен знати навчальний матеріал у більшому обсязі, ніж подається в підручнику. Викладати тільки за підручником - рівень випускника інституту. Надзавдання вчителя - створити захопливу емоційно-піднесену атмосферу, щоб кожен урок став справжнім уроком мистецтва і надихав учнів на творчість.

Якщо з джазом ще більш-менш зрозуміло, то як учителі, які не володіють матеріалом, розповідатимуть про рок-музику? Повірте, наші діти з деяких тем другого півріччя знають більше за нас і теми, представлені в другому півріччі, більш ніж різноманітні . Це

• особливості сучасних музичних напрямків (джаз, рок, поп, шансон, авторська пісня);

• відмінності між рок - оперою, мюзиклом і класичними музично - театральними жанрами;

• виразні засоби електронної музики.


Завдання поставлені непрості . Учні повинні вміти

• розрізняти і виконувати вокальні твори сучасних напрямків (джаз, рок, поп, шансон, авторська пісня);

• висловлювати емоційно - ціннісне ставлення до творів сучасного музичного мистецтва;

• створювати власні музичні композиції з використанням комп'ютерних технологій.


Наприкінці 7 класу учень має опанувати вміння:

• самостійно інтерпретувати музику сучасності, розуміючи взаємозв'язок традицій і новаторства;

• виконувати сучасні вокальні твори, зокрема мовою оригіналу , створювати елементарний музичний супровід до них , застосовувати набуті музичні знання та вміння для самореалізації;

• висловлювати критичні судження про музичні явища сучасності, проявляти естетичне ставлення до них , аргументовано доводити свою позицію щодо сучасних музичних явищ під час дискусії , брати участь у різних видах індивідуальної та колективної музичної діяльності; • проявляти самостійність у процесі пізнання музичних явищ сучасності, прагнення використовувати інтернет-ресурси, комп'ютерні програми з музичного мистецтва в пошуково-дослідницький та соціокультурній діяльності. Саме тут учень може розкрити весь свій потенціал у вигляді проектів і вчитель повинен бути готовим до того , що він теж буде вчитися у своїх учнів. Як написав у своєму вірші Борис Левін, «Учителю, виховай учня, щоб було в кого потім вчитися». Не бійтеся вчитися у своїх учнів.

Багато років тому мною була створена авторська програма, відповідно до якої весь 8 клас був присвячений вивченню історії сучасної музики. У запропонованому варіанті програми певною мірою було відображено розвиток джазових і рок- стилів, напрямки рок-н-ролу. Окремі теми присвячені витокам цих напрямків. Дано уявлення про музичну культуру неєвропейських народів, подані творчі портрети відомих джазових виконавців (Л. Армстронга, Д. Еллінгтона, Ч. Паркера, Д. Гіллеспі та інших), зірок рок - н-ролу (Б. Хейлі і Е. Преслі), ансамблів "Beatles", «Queen», «Deep Purple», «Led Zeppelin»). Ці виконавці та рок - групи сприяли визнанню рок – музики як музичного жанру, який має такі ж права на існування, як і музика академічних композиторів.

Цю тему я розробляла близько 15 років і досі не можу з упевненістю сказати, що володію матеріалом у повному обсязі. Тому хочу звернутися з проханням до методистів кафедри естетичного виховання Інституту післядипломної педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка :



        1. На курсах підвищення кваліфікації для всіх категорій учителів організувати семінари з історії сучасної музики із залученням фахівців широкого профілю від джазу до сучасних течій уже 21 століття, якими захоплюються і які слухають наші учні (якщо такі багатопрофільні фахівці є).

        2. У 1 семестрі організувати семінари для вчителів , які цього навчального року не атестуються.

Я взяла на себе сміливість запропонувати вам літературу, яку я використовувала свого часу для створення лекцій з сучасної музики. Передовсім це книга «Рок: витоки і розвиток» Олексія Козлова, яку я кілька разів перечитувала з олівцем і закладками. Артемій Троїцький . Статті для журналу «Ровесник» (свого часу я передплачувала цей журнал).

З недавнього часу періодично дивлюся передачу на телеканалі ТОНІС « Rock Time» c Петром Полтарєвим . Передача транслюється з 28.02.2015 року.

Хотілося б самій ознайомитися з книгою харківського музикознавця , одного з основоположників радянської рок- журналістики Короткова Сергія Олександровича «Історія сучасної музики», яка написана у як курс лекцій .


Що стосується тематичного наповнення, то в підручнику «Музичне мистецтво» авторів Масол Л.М., Арістова Л.С., на мій погляд, пропущена тема «Рок-н- ролл» (після вивчення теми «Джаз», тим самим порушено логічний ланцюжок джаз - рок-н-рол - рок-музика. У підручнику « Музичне мистецтво » (автор Кондратова Л.Г.) ця тема присутня.

Недостатньо навчального часу дано на вивчення цих тем (хоча б 3-4 теми для Джазу, стільки ж для рок - н- ролу, а для ознайомлення учнів із різними стилями рок - музики- не вистачить навіть чверті. Зате знову чомусь представлені «Мюзикл», «Телевізійний мюзикл» і навіщось у 7 класі «Музика в мультиплікації». По цілій навчальнії годині відведено на теми Диско, Шансон, Барди, а про культуру хіп-хоп (з репом і бітбокс ) жодного слова. Це стосується підручника «Музичне мистецтво» авторів Масол Л.М., Арістова Л.С.



У той же час хочеться подякувати авторам програми за високу оцінку професіоналізму українських вчителів. У пояснювальній записці зазначено: «Програма передбачає творче ставлення вчителя до змісту і вибору технологій навчання, поурочного розподілу навчального матеріалу. Учитель має можливість вибирати твори для сприйняття і співу, орієнтуючись на навчальну тематику і критерій їх високої художньої якості, а також розробляти художньо - практичні та ігрові завдання для учнів, враховуючи програмні вимоги, мету уроку, дбаючи про цілісну драматургію уроку» . І це дало можливість на цілком законних підставах трохи коригувати календарні плани.
«Музичне мистецтво» Масол Л.М., Арістова Л.С.




Розділ 1.

«Музичне мистецтво в нашому житті»

Тема 1- 2

Музика крізь віки

Тема 3-4

Народна пісня в сучасному житті

Тема 5-6

Сучасне життя танцю

Тема 7

Карнавал – свято музики і танцю

Тема 8-9

Фольклор і музичний театр

Тема 10-11

Аранжування в музиці

Тема 12-13

Сучасне аранжування класичних творів

Тема 14-15

Перевірте свої досягнення





Розділ 2.

«Новаторство в музичному мистецтві»

Тема 16-17

Джаз

Тема 18-19

Рок-музика

Тема 20-21

Поп-музика. Французький шансон

Тема 22-23

Рок-опера

Тема 24-25

Мюзикл

Тема 26-27

Музика в мультиплікації

Тема 28-29

Електронна музика

Тема 30-31

Святкова й розважальна музика

Тема 32-33

Перевірте свої досягнення


«Музичне мистецтво» Кондратова Л.Г.

Тема 1. «Музичне мистецтво у нашому житті»

Музична культура рідного краю

Пісні рідного дому

Знайомтесь - аранжування

Аранжування народної музики

Вокальні перевтілення. Історія двох вальсів

Інструментальні перевтілення. Електронне аранжування

Аранжування поліфонічних творів. Урок узагальнення знань

Обробка народної пісні

Традиційна обробка народної інструментальної музики

Фольклор і сучасна стилізація

Українська автентична музика

Етнічна музика

Танцювальна етнічна та популярна музика

Сторінками Євробачення

Сучасні обробки для естрадного оркестру. Підсумковий урок.



Тема 2. «Новаторство в музичному мистецтві»

Сучасна музика. Стилі та напрямки

Джаз

Рок-н-ролл

Історія рок-музики

Популярна музика – зіркові імена

Популярні ВІА (вокально-інструментальні ансамблі)

Диско

Шансон

Барди

Звучить авторська бардівська пісня. Урок узагальнення знань.

Музика театру

Мюзикл

Телемюзикл

Історія рок-опери

Музика з телеекрану

Електронна музика та її інструменти

Сучасна танцювальна музика

Жанри та напрями електронної музики

Музичне мистецтво: діалог традиції і новаторства. Підсумковий урок




База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка