Аналіз готовності випускників шкіл для дітей з глибокими порушеннями зору до зовнішнього незалежного оцінювання знань



Сторінка1/12
Дата конвертації14.12.2016
Розмір1.02 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   12
С.А. Васін, кандидат економічних наук

Аналіз готовності

випускників шкіл

для дітей з глибокими порушеннями зору

до зовнішнього незалежного оцінювання знань

Аналітичне дослідження

Виконано в рамках проекту

Громадського об'єднання незрячих фахівців "Реаресурс"

у співпраці

із Всеукраїнською молодіжною громадською організацією

інвалідів з вадами зору "Генерація успішної дії"

та Навчально-інформаційним комп'ютерним центром

Українського товариства сліпих

за фінансової підтримки

Міжнародного фонду "Відродження"

Київ - 2011



Передмова. 3

1. Рівні можливості доступу до вищої освіти 5

як суспільна проблема. 5

1.1. Специфічний характер освітніх потреб 5

осіб з вадами зору. 5

1.2. Суперечності доступу до вищої освіти 10

осіб з вадами зору в сучасних умовах. 10

1.3. Методологічні аспекти готовності 16

випускників шкіл для дітей з вадами зору до зовнішнього незалежного оцінювання. 16

1.4. Розробка інструментарію кількісного аналізу 21

готовності до зовнішнього незалежного оцінювання. 21

2. Аналіз матеріально-технічних чинників 25

готовності до зовнішнього незалежного оцінювання. 25

2.1. Вивчення матеріально-технічного забезпечення 25

шкіл для дітей з вадами зору. 25

2.2. Оцінки учнями шкіл для дітей з вадами зору 34

матеріально-технічної забезпеченості навчального процесу. 34

2.3. Оцінки батьками використання 38

дітьми з вадами технічних засобів навчання. 38

3. Аналіз суб’єктивних чинників 43

готовності до зовнішнього незалежного оцінювання. 43

3.1. Вивчення ставлення вчителів шкіл для дітей з вадами зору до зовнішнього незалежного оцінювання знань їх учнів. 43

3.2. Ставлення учнів шкіл для дітей з вадами зору 51

до зовнішнього незалежного оцінювання знань. 51

3.3. Ставлення батьків дітей з вадами зору 59

до зовнішнього незалежного оцінювання знань. 59

Додаток 1. 66

Додаток 2. 70

Додаток 3. 74

Передмова.


Для всіх очевидно, що в сучасному світі людям з глибокими порушеннями зору нелегко знайти достойну роботу, нелегко реалізувати свої здібності, нелегко жити. Практично немає таких, хто б сумнівався, що в наш час лише здобуття молоддю з вадами зору якісної освіти та престижного фаху дає шанс на «місце під сонцем». Але далеко не всі усвідомлюють, що теперішня тотальна конкуренція для молоді з проблемами зору починається не за місцем роботи і навіть не на ринку праці, а в студентських аудиторіях, а ще точніше - під час вступу до вищих навчальних закладів.

Треба визнати, що пільговий режим вступу до цих закладів для інвалідів вже реально скорочено і слід очікувати подальших обмежень. Вже зараз має місце конкуренція між різними пільговими категоріями, в якій абітурієнти з вадами зору опиняються геть не в рівних умовах. Далі ситуація може стати ще більш несприятливою, якщо не критичною.

Багато хто вважає, що основний «підводний риф» для сліпих та слабозорих абітурієнтів прихований у зовнішньому незалежному оцінюванні (ЗНО) знань. Мотивація проста: по-перше, це оцінювання не адаптоване до можливостей осіб з вадами зору; по-друге, воно є бездушним, нездатним пожаліти абітурієнта-інваліда, тоді як живий екзаменатор мусить мати серце. Щодо неадаптованості зовнішнього оцінювання до можливостей абітурієнтів з глибокими порушеннями зору, то тут нема чого заперечити. А ось, що стосується чутливості екзаменатора, то досвід багатьох сліпих свідчить, що, коли екзаменатор має певні вказівки, то серце його мовчить або, принаймні, не завжди заважає виставити ту оцінку, яку йому наказано присудити керівництвом.

Як тільки в Україні почало впроваджуватися ЗНО, група незрячих фахівців, які і самі навчались у спеціальних школах для дітей з вадами зору, а потім здобували вищу освіту, усвідомила, що цього процесу варто не боятися, а слід використати в інтересах своїх наступників - випускників тих самих шкіл. Вивчаючи зарубіжний досвід, стало ясно, що цілком реальним є завдання адаптації ЗНО до можливостей сліпих та слабозорих. Однак довгий час ніхто не хотів займатися такою адаптацією, посилаючись на існуючі пільги при вступі до вишів.

Ситуація з цією неадаптованістю залишається все такою ж, а ось пільги відчутно тануть. Та навіть не в тому біда: головне, що внутрішні конкурси у вищих навчальних закладах (ВНЗ) є так само неадаптованими, і на шляху вступу до них у інвалідів по зору можуть виникнути перешкоди, які ні за рік, ні за два подолати не вдасться.

Чи зможуть випускники шкіл для сліпих та слабозорих і далі вступати до ВНЗ, проходячи чи то ЗНО, чи то внутрішні конкурси? Наскільки вони самі готові до неминучої конкуренції? Що треба для підвищення їх готовності гідно витримувати цю конкуренцію?

На всі ці питання спробувала відповісти все та ж група активістів, яка об’єдналася навколо Громадського об’єднання незрячих фахівців «Реаресурс». Партнерами у співпраці виступили Всеукраїнська молодіжна громадська організація інвалідів з вадами зору «Генерація успішної дії» та Навчально-інформаційний комп’ютерний центр Українського товариства сліпих. Фінансову підтримку на реалізацію проекту надав Міжнародний фонд «Відродження».

Треба з великою приємністю відзначити, що ініціатива громадських організацій не тільки не була відкинута державними органами освіти, а й одержала дієву підтримку, без якої проведене дослідження навряд чи могло б мати місце. Висловлюємо за це щиру вдячність заступнику Міністра освіти і науки, молоді та спорту України Борису Михайловичу Жебрівському. Велику практичну допомогу надала начальник відділу дошкільної, початкової та спеціальної освіти цього Міністерства Віра Іванівна Шинкаренко, за що їй також низький уклін. Вдячні ми і за розуміння поставлених проблем директорами шкіл для сліпих і слабозорих, що були обрані для проведення дослідження.

Не будемо випереджати події і відразу знайомити читача з отриманими результатами. Хай він разом з нами пройде тернистий шлях логічного аналізу, познайомиться із зібраним та обробленим фактичним матеріалом, поміркує над нашими висновками і матиме змогу зробити власні!

  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   12


База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка