Акмеологічний підхід у виборі прийомів, засобів навчання на уроках української мови та літератури Розробила: Аркуша Н. П. Київ 2015 Актуальність теми «Акмеологічний підхід у виборі прийомів



Скачати 40.91 Kb.
Дата конвертації22.04.2017
Розмір40.91 Kb.
Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №24 ім. О. Білаша з

поглибленим вивченням іноземних мов



Акмеологічний підхід у виборі прийомів, засобів навчання на уроках української мови та літератури

Розробила: Аркуша Н.П.

Київ

2015


Актуальність теми «Акмеологічний підхід у виборі прийомів, засобів навчання на уроках української мови та літератури» пояснюється завданням сучасної школи у формуванні ключових компетенцій. У законі «Про освіту» та «Про загальну середню освіту» визначені найбільш важливі серед них:

  • уміння працювати з різними видами інформації;

  • здатність постійно підвищувати свою освіту та інше;

  • прагнення розвивати власні творчі здібності.

Необхідність формування в учнів таких компетенцій продиктована самим життям, зокрема тим соціальним замовленням, яке пред’являє сучасне суспільство до загальноосвітньої підготовки дітей. Це замовлення – сформувати соціально активну, ініціативну, творчу особистість, розвивати природні задатки, схильності й індивідуальність кожного учня, допомагати учневі стати успішним у сучасному світі. Тому необхідно виявляти найбільш оптимальні форми навчання, методи й прийоми для використання на уроках української мови та літератури.

Акмеологічна технологія – це сукупність засобів, спрямованих на розкриття внутрішнього потенціалу особистості, розвиток властивостей і якостей, які сприяють досягненню високого рівня особистісного розвитку.

Акмеологічний підхід у навчанні покликаний досліджувати залежності між рівнем досягнутих результатів діяльності;моделювати стратегії досягнення вершин індивідуальної, групової та колективної навчально-пізнавальної діяльності учнів; досліджувати розвиток дитини на всіх рівнях навчання в школі.

Сучасна система освіти спрямована на те, щоб виховувати різнобічно розвинену і соціально активну особистість, яка вміє реалізувати свої можливості. Щоб виховати в учнів ці якості, слід використовувати абсолютно нові прийоми і методи навчання: метод підсиленої лекції. Методика її проведення полягає в тому, що перед лекцією учні складають список відомого з даної теми, а у ході лекції доповнюють його. У кінці уроку за даною темою вони повинні за десять хвилин скласти есе. У середніх класах пропоную дітям читання з позначками. Пригадавши все, що знали з даної теми учні читають новий матеріал, роблячи позначки:


? знав раніше;
+ нове для мене;
? мене зацікавило, хотів би дізнатися більше.
У своїй практиці активно використовую читання зі стопом. Це читання тексту фронтально, коли вчитель у будь-який момент зупиняє читання проблемними запитаннями. Цей прийом дає змогу утримувати увагу учнів упродовж усього читання тексту. Для активізації логічного мислення учнів використовую різноманітні види аналізу тексту, а саме: полікритичний аналіз, філологічний аналіз та культурологічний аналіз тексту,який потребує ознайомлення із провідними тенденціями в галузі філософії, живопису, музики та інше, що викликає досить високий рівень зацікавленості в учнів старшої школи і змушує їх бути не просто пасивними учасниками на уроці, а плавно, поступово залучає до активної участі у бесіді чи іноді і дискусії.

Для емоційного настрою і зацікавлення поезією, а також з метою вдосконалення навичок виразного читання на уроках української літератури використовую поетичні хвилинки «п’ять хвилин з поезією», коли по черзі я та учні читаємо свої улюблені вірші. Ефект від цього виду роботи великий, останнім часом деякі учні до цього уроку почали готувати власні вірші. У своїй практиці активно впроваджую проект «Музей у валізі». На початку вивчення художнього твору учні дають історичну довідку і демонструють її предметами із валізи, які характерні для даної епохи. Складання графіків не тільки суто математичний вид роботи, а й помічник на уроках української літератури. Дітям цікаво скласти лінії компаративних графіків емоційного стану героїв, виходячи з подій, описаних у творах, наприклад «Ромео і Джульєтта» Шекспіра та «Дорогою ціною» М.Коцюбинського. Вони визначають, чим відрізняються графіки психологічного стану Джульєтти та Соломії. Ефективно використовую на уроці відеоепіграфи, які допомагають емоційно налаштувати учнів на урок.

Таким чином під час вивчення поеми «Гайдамаки» Т.Г.Шевченка пропоную відео епіграф про визвольну боротьбу на Кавказі. Серед ефективних видів робіт слід виділити кейс-метод. Це активне обговорювання в групах конкретної літературної ситуації, яка вимагає не тільки аналізу, а й прийняття власного рішення.

Використання акметехнологій на уроках української мови

З метою розвитку креативних здібностей учнів використовую такий метод роботи, як «Вирази себе засобами мови», який являє собою систему творчих завдань, наприклад:


  • творчі завдання за аналогією;

  • складання власної фантастичної історії;

  • творчі роботи, пов’язані з перевтіленням( монолог дзеркала, думки тлумачного словника…);

  • реклама мовознавчих понять;

  • творчі роботи, пов’язані зі словом та музикою ( прослухавши музику Георгія Свиридова «Метелиця», опиши, що ти уявляєш).

Для активізації творчих здібностей учнів використовую систему нестандартних письмових робіт, що дозволяють учневі креативно мислити та самовдосконалюватись. Найкращі письмові роботи учні оформлюють у вигляді мультимедійних презентацій, першими глядачами яких стають однокласники, і це дає можливість взаємонавчатись. Креативні письмові роботи я об’єднала у своєрідні тематичні модулі в залежності від того, які я ставлю перед собою виховні цілі поряд з навчальними.

Тематичні модулі:

Я і Україна ( Есе- замальовка через асоціації «Я є…»)

Я і мій світ (Фантазії «Весняний дощ»)



Я і сім’я ( Лист – подяка невідомому солдату)

Я і школа ( Абетковий вірш).


База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка