Адаптація дітей



Скачати 55.15 Kb.
Дата конвертації26.05.2017
Розмір55.15 Kb.

ТРЕНІНГ ДЛЯ ПЕДАГОГІВ ТА ПОМІЧНИКІВ ВИХОВАТЕЛІВ

ТЕМА: АДАПТАЦІЯ ДІТЕЙ .
Мета : ознайомлення вихователів та помічників вихователів з ​​проблемами адаптації дітей дошкільного віку до умов ДНЗ , підвищення психологічної компетентності з проблеми виховання і взаємодії з дітьми раннього віку.
Матеріали: маркери , олівці , папір , музичний супровід , склянка з водою , сіль , перець , грудочка землі , плакат « Адаптація» , плакат « Квітка правил».

Учасники - вихователі та їхні помічники .


Хід семінару
Введення
Ця зустріч присвячена проблемі адаптації дітей раннього віку. Сподіваюся , питання, які ми розглянемо , допоможуть якнайкраще зрозуміти причини виникнення проблем у дітей раннього віку та знайти шляхи їх подолання .
Привітання « Говоримо приємне»
Всі учасники стають у коло і за годинниковою стрілкою , торкаючись долонями один одного , говорять комплімент , наприклад: « У тебе гарна посмішка ».
Правила роботи групи
Правила записано на пелюстках. Члени групи зачитують правила і прикріплюють їх до « Чарівної квіточки ».
1 . Щирість у спілкуванні .

2 . Принцип «тут і тепер» .

3 . Доброзичливе ставлення один до одного.

4 . «Вето » - можна взагалі не говорити.

5 . Повага до мовця .

6 . Дбайливе ставлення до інших.

7 . Принцип « не критикувати ».

8 . Активну участь в роботі.



 Вправа « Асоціативний ряд»
Інструкція . Придумати позитивні або негативні ознаки процесу адаптації , що починаються з однієї літери слова «адаптація ».
Учасники пропонують асоціації .

А - активність.

Д - добро.

А - аналіз .

П - послідовність .

Т - тактовність .

А - аргументованість .

Ц - цікавість.

І - ініціативність .

Я - яскравість .


Міні -лекція «Адаптація дітей»
Адаптація ( від лат. « Пристосування ») - це процес пристосування , що відбувається на різних рівнях: фізіологічному , соціальному, психологічному.

Пристосування організму до нових умов , до нового режиму супроводжується , як правило , зміною поведінкових реакцій дитини , розладом сну , апетиту. Однак адаптація у різних дітей відбувається по- різному , відповідно до віку , типу вищої нервової діяльності , стану здоров'я , стилю виховання в сім'ї , емоційної залежності від матері.

Виходячи з цього , виділяють три групи дітей за характером пристосування до нових умов життя.
Перша група - ті , для кого процес адаптації легкий і безболісний . Такі діти комунікабельні , самостійні . Спілкування батьків з дитиною доброзичливе .

Друга група - малюки , які адаптуються повільніше і важче. Поведінка не стала. Періоди інтерес грою змінюються періодами байдужості , капризи . Вистачає довіри щодо вихователів , до інших дітей . Навички гри і спілкування розвинені недостатньо . Малоініціативні , менш самостійні , кілька можуть робити самі , але в основному залежать від дорослого. З боку батьків простежується нестабільність в спілкуванні : доброзичливі , привітні звернення змінюються на крик , погрози або зменшення вимог.

Третя група - діти , які важко пристосовуються до нового для себе побуту . Зазвичай вони несамостійні . Швидко втомлюються , ігрові навички несформовані . У досвіді таких дітей - прояви авторитарності , жорстокості (або навпаки - зайвої поступливості ) з боку дорослих , що призводить страх , недовіра до вихователя або повне ігнорування його та інших дітей. Сон, апетит - погані або відсутні зовсім . Діти часто хворіють , що ще більше уповільнює їх звикання до нової обстановки і нових вимог .

Процес адаптації має різну для кожної дитини тривалість в часі і проходить у кілька основних етапів - фаз:

1 . «Шторм» - на комплекс нових впливів всі системи організму дитини відповідають реакціями руху і значним напругою . Зростає збудливість , тривожність , можливе збільшення агресивності або поглиблення в себе . Погані сон , апетит , настрій. Фізіологічна і психологічна буря триває від 2-3 днів до 1-2 місяців ( в окремих дітей).

2 . «Шторм вщухає » - період нестійкого пристосування , коли дитячий організм шукає оптимальних варіантів реакції на зовнішні впливи. Малюк і далі приглядається до нового оточення , намагається долучитися до спільної діяльності , стає активним , зацікавленим , врівноваженим. Цей період більш тривалий , ніж перший : від 1 тижня до 2-3 місяців.

3 . «Штіль » - етап щодо сталого пристосування. Організм знаходить сприятливі варіанти реагування на нові умови життя , режим дня , спілкування. Дитина починає активно засвоювати нову інформацію , встановлювати контакти , брати участь у заняттях . Зменшується хворобливість , стабілізується сон , апетит , настрій. Цей період триває від 2-3 тижнів до 6 місяців.
Хто ж допоможе малюкові з найменшими витратами для його фізичного і психічного стану увійти в нове життя ? Так , саме ми - дорослі ...
ВПРАВИ НА ПІДВИЩЕННЯ ПРАЦЕЗДАТНОСТІ У ГРУПІ
Вправа « Стінка »
Мета : розвиток у педагогів здатності до емпатії , здатності розуміння психічного стану дитини, її емоційні переживання в нових умовах , сприяння в оволодінні навичками встановлення емоційного контакту з дитиною.
Учасникам пропонується розділитися на групи (за допомогою карток) .

Завдання : кожній групі дається 4 хвилини , протягом яких вони повинні представити перед собою і розповісти про нову дитину ( охарактеризувати її ) . Розповідь почати зі слів: «Я бачу перед собою ... » - і далі описувати дитини. Кожна група представляє свого «малюка ».


Вправа « Назад у дитинство »
Мета : допомога учасникам усвідомити різницю між світом дитини і дорослого , що виявляється в особливостях сприйняття , емоційних переживань , мотивації; пробудження теплих почуттів до дітей , сприяння усвідомленню важливої ​​ролі дорослого у процесі формування особистості дитини раннього віку.
Учасники тренінгу розбиваються на пари (за допомогою карток) . Кожному дається 2 хвилини для того , щоб розповісти своєму сусідові , яким він був у дошкільному віці. При цьому можна говорити не тільки про вид , а й особливості поведінки , характеру . Потім партнер представляє свого сусіда.
Вправа « Долонька добрих слів»
Мета : надання зворотного зв'язку кожному учаснику групи , підвищення самооцінки , самопізнання формування бажання зробити добре іншій людині.
Кожен учасник отримує аркуш паперу й олівець. Завдання - обвести свою долоню , написати в центрі власне ім'я. На кожному пальці намальованої руки треба написати 5 можливих звернень до новачка для того , щоб привернути його увагу , заспокоїти , відвернути , розважити , познайомити з іншими дітьми в групі.

Коли всі закінчили , кожен представляє свою роботу.


Вправа « Тортик методів»
Мета : забезпечення узгоджених дій батьків і педагогів , взаємодоповнення для полегшення соціального переходу дитини до нових умов життя ; налагодження співпраці між дошкільною установою та родиною.

Завдання: скласти « тортик» психолого - педагогічного забезпечення адаптаційного періоду .


методи:

• анкетування батьків;

• дні « відкритих дверей » ;

• прогулянкові групи;

• недовге перебування дитини в групі з батьками

• консультації , поради , пам'ятки;

• відвідування дитини вдома .
Висновок . Таким чином , тільки за допомогою узгоджених дій батьків і педагогів можна значно полегшити соціальний перехід дитини до нових умов життя .
Завершення «Вплив слова на дитину »
Щоб зрозуміти , як впливає слово на дитину , візьмемо :

• склянку води - дитина (чиста , проста , наївна )

• сіль - грубі , солоні слова ;

• перець - пекучі , образливі слова ;

• жменю землі - неуважність , байдужість.

Все добре змішаємо - отримаємо стан дитини.



Скільки пройде часу , поки всі осяде , забудеться ? А варто лише злегка збовтати - і все підніметься на поверхню. А це знову - стреси , неврози , гіперактивність і т.д. .
Вправа «Коло рук»
Інструкція . Візьміться за руки , уявіть у своїх грудях вогник добра , ніжності , любові ; уявіть , як він збільшується , його сила переходить в праву руку і вливається в долоню сидить праворуч , насичується його любов'ю і рухається далі по колу. Потім любов повертається , збагачена від сердець інших учасників групи.


База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка