8 Аналіз відвідуваності сайтів



Скачати 104.02 Kb.
Дата конвертації11.05.2017
Розмір104.02 Kb.

8.1. Оптимізація і просування сайту. Аналіз відвідуваності

8.1. Аналіз відвідуваності сайтів


За станом на січень 2011 року кількість сайтів в Інтернеті складала біля 274 млн. сайтів. (http://news.netcraft.com/).

Кожному власнику сайту цікаво знати, скільки відвідувачів було на його сайті, звідки вони прийшли, скільки з них завітали на сайт повторно, якими сторінками пересувались по сайту, які сторінки сайту є більш популярними. Тому, аналіз відвідуваності сайтів буде корисним як для власників сайтів так і для Інтернет маркетологів, що його просувають.


Для аналізу відвідуваності можна застосувати:


  • Статистичні сервіси, або лічильники відвідувань.

  • Аналізатори журнальних записів, або аналізатори логів.

Статистичні сервіси надають сервери, для яких збір статистичних даних є основним призначенням, аналізатори — на сервері, де розміщено даний сайт. Для збору статистичних даних можна поєднувати обидва підходи.

Лічильники відвідувань


Лічильник відвідувань - це спеціальний скрипт, який фіксує заходи на сайт відвідувачів та пошукових роботів і надає різну статистику про сайт.

Зазвичай, лічильник складається з двох частин:



  • Код (скрипт) для збору даних, який розміщується на сторінках сайту.

  • Програмний механізм сервера, який обробляє отриману інформацію і надає її у вигляді статистичного звіту.

Розробник сайту може сам написати скрипт лічильника для встановлення на сервер, або скористатися послугами однієї з багатьох служб, що існують в Інтернеті (Spylog.ru, HotLog.ua, BigMir.net, I.ua, Ukr.net, Meta.ua).

Більшість компаній, що пропонують встановлення лічильників починали свою діяльність як безкоштовні ресурси і спочатку надавали всім бажаючим достатньо багато статистичних даних. З ростом популярності, її статистичні послуги стали або платними (Smartlog), або безкоштовними для обмеженої статистики (HotLog) чи для некомерційних сайтів (Spylog).

До 2000 року, єдиною ознакою успіху будь-якого Інтернет проекту була велика кількість відвідувачів сайту. І тоді скриптів, що просто додавали одиницю до загальної суми при кожному завантаженні сторінки, цілком вистачало.

Тепер загальна кількість відвідувачів не є вирішальною ознакою успіху. Власників цікавить не загальна кількість, а так звані цільові відвідувачі — ті люди, які готові скористатися конкретними послугами. Щоб дізнатися розмір аудиторії, яка може представляти інтерес для компанії, потрібно знати узагальнений портрет своїх потенційних клієнтів. І в цьому велику допомогу становить інформація від статистичних сервісів.



Для того, щоб скористатися статистичним сервісом потрібно зареєструватися на його сайті, заповнити короткі відомості про сайт і вибрати тип лічильника. Система згенерує фрагмент коду, який потрібно вставити в код сторінок сайту. Після цього на сайті статистичного сервісу буде доступною інформація про кількість відвідувачів, переглянуті сторінки та інші статистичні дані, що допоможуть в маркетинговому аналізі.

Статистичні відомості


IP-адреса відвідувача. Надає відомості про фізичне місцезнаходження відвідувача, оскільки дуже багато комерційних проектів розраховано на людей, що живуть в певному місті або регіоні.

Ресурс, з якого відвідувач перейшов на сайт. Дозволяє відстежити, наскільки ефективними є рекламні кампанії, що застосовані для збільшення популярності сайту.

Маршрут пересування відвідувачів по сайту. Надає відомості про зручність навігації у сайті і можливості оптимізації. Аналізуючи переходи по сторінках, можна побачити наміри відвідувача та його інтереси. Якщо відвідувач не перейшов далі за заголовну сторінку проекту, то, швидше за все, він потрапив сюди випадково — наприклад, натиснув на банер, що не зовсім точно відображає тематику сайту. Якщо відвідувач переглядає велике число сторінок на одному рівні, то, швидше за все, він шукає щось потрібне, але не може знайти. В цьому випадку варто задуматися про перегляд навігації. Якщо ж відвідувач послідовно просувається «вглиб» сайту, то він, швидше за все, знайшов саме те, що шукав.

Браузер відвідувача. Можна ухвалити рішення, під які браузери краще оптимізувати сайт. Якщо, наприклад, певним видом браузера користується мізерна кількість користувачів, то навряд чи має сенс при розробці сайту враховувати його особливості інтерпретації html-тегів.

Популярні лічильники


Яндекс.Метрика від компанії Яндекс. Невидимий лічильник, звіти оновлюються що 5 хвилин. Аналізує рекламний трафік, конверсії, будує інтерактивні карти пересування користувачів по сайту. Генерує звіти за статтю та віком відвідувачів сайту. Присутній безкоштовний моніторинг доступності сайту, з можливістю відправлення повідомлень по SMS. Можна переглянути звіти за довільний період.

Google Analytics від компанії Google. Надає повний аналіз аудиторії і міжсайтових переходів. Не вимагає розміщення власного банера на кожній сторінці сайту.

Spylog вважається провідним лічильником в світі. Збирає максимальну кількість даних, генерує сотні різних звітів, визначає унікальних відвідувачів по cookies. Низька швидкість обробки.

HotLog. Зручний і простий лічильник, одночасно надає велику кількість статистичних звітів, що будуть у нагоді і для власника сайту і маркетолога. Система постійно розвивається. Серед сайтів-учасників створено рейтинг. Висока швидкість обробки, статистика відвідуваності відображається в онлайн режимі, докладні щодобові статистичні звіти.

InetLog. Зручний, з великою кількістю звітів. Є рейтинг сайтів-учасників, а також програма моніторингу відвідуваності в реальному часі.

LiveInternet.ru. Надає глобальну статистику у відкритому доступі.

Аналізатор логів


Більшість хостинг-провайдерів платного хостингу надають своїм клієнтам можливість використовувати власні встановлені засоби для аналізу. Наприклад, для серверів Apache часто використовується програма Webalizer, яку встановлюють як додатковий модуль веб-сервера.

Власники сайтів можуть обробляти всю інформацію про відвідування сайту самостійно, бо мають повний доступ до лог-файлів свого сайту. 


Лог-файл сайту


Лог-файл сайту (log file) – це текстовий файл, в якому реєструються всі запити до сайту, а також всі транзакції, що пов'язані з цими запитами.

 Як відбувається запис подій в лог-файл сайту


  • Інтернет користувач набирає в своєму браузері адресу певного сайту (сторінки) і натискає Enter

  • Браузер користувача передає на сервер, де розміщено сайт, запит на видачу веб-сторінки (в лог-файлі буде зроблено запис "GET <адреса_ресурсу>");

  • На сервер передається наступна інформація:

    • IP-адреса відвідувача.

    • Дата і час запиту.

    • Відомості про браузер користувача.

    • Відомості про операційну систему користувача.

    • Введений URL.

    • Адреса сторінки, з якої зайшов відвідувач.

  • Сервер видає відвідувачу запрошений документ.

  • Сервер записує інформацію про транзакцію в журнал подій (лог-файл).

Наприклад, запис в лог-файлі:

78.123.67.3 - - [21/Jul/2011:01:01:34 +0400] "GET http://<адрес_ресурса>/news.xml" 304 0 "http://<адрес_ресурса>" "Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 8.0; Windows NT 6.0; Trident/4.0; SLCC1; .NET CLR 2.0.50727; Media Center РС 5.0; InfoPath.2; .NET CLR 3.5.30729; OfficeLiveConnector.1.4; OfficeLivePatch.1.3; .NET CLR 3.0.30729)" 127.0.0.1

 

означає, що 21 липня 2011 р. в 01:01:34 (за місцевим часом хостинг-провайдера) з ІР-адреси 78.123.67.3 до RSS-стрічки news.xml сайту http://<адреса_ресурсу> звертався вбудований RSS-рідер браузера Internet Explorer 8, операційна система – Windows Vista. Код 304 означає, що записів про нові веб-сторінки сайту http://<адреса_ресурсу> в RSS-стрічці не з'явилося, тому браузер не завантажував файл news.xml (про що свідчить «0»). 


 Аналітичні відомості лог-файлів сайту:


  • Відвідуваність. Лог-файли надають можливість детальніше, ніж лічильник аналізувати відвідуваність, наприклад, за місяцями (Monthly Statistics), за днями (Daily Statistics), за годинами (Hourly Statistics). Цей показник дозволяє виявляти години напливу відвідуваності і години затишшя, що важливе знати при обслуговуванні сайту.
    Відвідування сайту однією людиною або роботом пошукової машини (не важливо, скільки він перебував на сайті або скільки сторінок проглянув) вважається за унікальний візит. Якщо відвідувач покинув сайт, а потім знову повернувся, це вже вважається іншим відвідуванням. Майже половина всіх відвідувань типового сайту припадає на автоматичні роботи пошукових машин, і тут потрібно мати засоби, які відфільтровують з загальної кількості окремих відвідувачів, певні групи людей і роботів.

  • Кількість переглянутих сторінок. Якщо користувач заходить на десять сторінок сайту, генерується десять переглядів. Цей показник можна порівнювати за певні періоди часу (наприклад, як змінюється активність відвідувачів протягом доби) і ефективно використовувати таку інформацію для точного налаштування сайту та рекламних кампаній.

  • Середня кількість сторінок, що переглянуто за візит. Іншими словам, це «глибина» кожного візиту, що дозволяє всебічно оцінювати якість сайту. Більшість відвідувачів, перш ніж перейти на інший сайт, переглядають лише одну сторінку, зазвичай, головну. Відвідувачі, як правило, знають, що шукають. Вони відвідують веб-ресурси, щоб дізнатися, чи містять вони потрібну інформацію, і якщо її не знаходять, то йдуть далі. Але ті, які переглянули кілька ваших сторінок, явно зацікавлені, і завданням розробника є перетворення таких відвідувачів із звичайних Інтернет мандрівників в постійних клієнтів, покупців, підписчиків тощо.

  • Точки входу (Entry, Entry Pages) – це веб-сторінки, з яких користувачі починають роботу з сайтом. Це дуже цінна інформація! Наприклад, якщо 80% відвідувачів не бачать головної сторінки сайту, чи є сенс витрачати час і засоби для її оздоблення і покращення? Окрім того, точки входу показують самі популярні сторінки сайту.

  • Точки виходу (Exit, Exit Pages) – це веб-сторінки, з яких користувачі покидають сайт. Дозволяють аналізувати ситуацію чи знайшов користувач те, що шукав.

  • Популярні сторінки (URL) – це веб-сторінки, які відвідуються найчастіше. Їх можна використовувати як зразок при створенні інших сторінок сайту. Можна також скеровувати користувачів з цих сторінок до інших, менш.

  • «Покинуті» сторінки – це веб-сторінки, які відвідуються вкрай рідко. Потрібно ретельно проаналізувати ситуацію: можливо, сторінки є нецікавими або їх важко відшукати на сайті. Наприклад, вони не вказані у розділах сайту або не пов'язані посиланнями з іншими сторінками сайту..

  • Пошуковики (Searches). Показує, з яких пошукових систем надійшли відвідувачі.

  • Пошукові запити, що приводять на сайт (Search String). Цей показник демонструє ефективність використаних назв сторінок, мета-тегів, ключових слів та фраз. Звертайте особливу увагу на ключові слова і фрази, які потрапляють до статистичних даних лог-файлів. Це ті слова, за якими відвідувачі знаходять сайт. Така інформація не лише допоможе отримати вищий рейтинг сайту у пошукових системах, але також допоможе краще продавати товари і послуги цільовій аудиторії. Список ключових слів необхідно постійно розширювати і адаптувати у міру того, як розвивається оптимізаційна кампанія. Лог-файли і в цьому випадку є одним з багатющих джерел пошуку нових і відсіювання неефективних ключових слів.

  • Реферал. Веб-сторінка, за посиланням з якої відвідувач прийшов на сайт. Це допоможе визначити, хто посилається на сайт і якими пошуковими машинами користуються відвідувачі, щоб знайти цей ресурс. Реферали збільшують трафік і покращують показники індексу цитування у пошукових машин.

  • Географія відвідувачів. Показує з яких країн приходять відвідувачі на сайт.

  • Інформація про відвідувачів: IP-адреса відвідувача, використані браузер і операційна система

 


Програми для аналізу лог-файлів сайту


Лог-файл сайту – це текстовий файл, який можна відкрити в текстовому редакторі. Проте, просто переглядати лістинг лог-файлів досить важко, оскільки лог-файли дуже об'ємні: наприклад, якщо сайт відвідують близько 6 тисяч відвідувачів щоденно, які проглядають близько 10 тис. сторінок, то об'єм лог-файлу за день складає біля 10 Мегабайт.

 З одним файлом розібратися, мабуть, не складно, але щодня сайт генерує тисячі і більше подібних записів. Для полегшення роботи існують програми-помічники, аналізатори лог-файлів. Однією з популярних програм є Log Analyzer з пакету NetPromoter. Програма має русифікований інтерфейс, надає статистичну інформацію у зручному вигляді і має високий професійний рівень. Вона, поза сумнівом, входить до числа світових лідерів, таких як WebTrends, Web Log Explorer, Advanced Log Analyzer.

Лог-файли можна завантажувати через FTP і працювати з ними локально, або ж попросити провайдера забезпечити веб-інтерфейс для роботи із статистикою відвідування онлайн. Більшість провайдерів надають подібні послуги.

Cookies


Cookies (кукі) - це невелика порція інформації, яку сервер може передавати клієнту на додаток до запитаної сторінки. Цю додаткову інформацію браузер клієнта зберігає у себе і видає за запитом сервера. Cookies можуть бути як на час однієї сесії (після чого вони видаляються), так і постійно зберігатися на комп'ютері клієнта.

Для чого потрібні cookies? Наприклад, при вході на сайт відвідувача просять ввести пароль (скажімо, на пошті). Після введення пароль зберігається в cookies і при переході зі сторінки на сторінку, замість того щоб щораз запитувати пароль, сервер бере його з cookies.

Якщо активувати cookies на сервері можна полегшити аналіз статистики відвідувань. Вони дозволяють відстежувати окремі відвідування ще точніше. З використанням cookies можна стежити за окремим відвідувачем сайту впродовж любого періоду часу. Можна дізнатися, коли він заходить на сайт і покидає його, які сторінки проглядає і коли робить покупку або підписується на вашу розсилку. Це дозволяє перемикатися з аналізу загальних тенденцій на окремих користувачів. Комбінуючи cookies з лог-файлами, можна відстежувати кожну окрему маркетингову стратегію з майже бездоганною точністю.


Пошукові роботи


Чи замислювалися ви, як глибоко вивчають ваш сайт автоматичні роботи пошукових машин? Чи регулярно приходять до вас роботи пошуковиків, на якому ви реєструвалися на платній основі? За допомогою аналізатора лог-файлів (LogAnalyzer, WebTrends, Advanced Log Analyzer і подібних) можна побачити коли і які роботи відвідують сайт, і які сторінки вони індексують. Лог-файли детально розтлумачать про це.

Після створення нових сторінок можна дізнатися, коли і які пошукові роботи їх знайшли і проіндексували. Якщо робот не знайшов жодну зі сторінок, можливо потрібно створити додаткові посилання із сторінок, які відвідуються роботом частіше. Або, можливо, ця сторінка заборонена для відвідування роботами? Тоді слід відредагувати robots.txt.


Рейтинг веб-сайту


Аналіз за допомогою лічильників чи лог-файлів відображає лише поведінку відвідувачів, а потрібно ще дізнатися як ці дії впливають на позиції веб-сайту на сторінках результатів пошуку, тобто, рейтинг сайту у пошукових системах.

В кожного пошуковика є свої алгоритми оцінки популярності сайту. Тому, для розробників та фахівців з просування сайтів існують рейтингові програми, які досліджують різні пошукові системи і в зручній формі виводять результати перевірки позицій сайту, тенденцій змін в часі, і надають для порівняння інформацію про конкурентів.

Серед відомих засобів визначення рейтингу слід виділити такі програми як Agent Web Ranking і Page Promoter. Перша – потужний вузькоспеціалізований програмний продукт, що створено спеціально для роботи з ранкінгом. Друга – більш багатофункціональна програма з пакету NetPromoter, яка містить більше десятка різних функцій по промоції сайту. Окрім утиліти визначення рейтингу, є також і модуль визначення кількості посилань на сайт з інших сайтів. Аналогічні модулі містяться в багатьох програмах просування, яких в широкому асортименті надано в Інтернеті.

На сьогодні, найбільш важливий чинник, що впливає на рейтинг веб-сайту у пошукових машин є індекс цитування (link popularity), тобто кількість сайтів які мають посилання на ваш сайт. Чим більше посилань на сайт з інших сайтів, тим вище його рейтинг.

Практично всі сучасні пошукові системи користуються цим алгоритмом. Велике значення має текст посилання на сайт, а також текст навколо посилання. Посилання на сайт з дуже популярного і відомого сайту, буде оцінене набагато вище, ніж посилання з кількох маловідомих сайтів. При цьому посилання з FFA сайтів (ферми посилань), безкоштовних хостів, форумів – оцінюються мінімально.

Звісно, що цей параметр важко штучно збільшити. Оцінити поточні показники допоможе аналізатор цитування програми Page Promoter. Для збільшення індексу цитування потрібно обмінюватися посиланнями з іншими сайтами та багато іншого. Але найефективніший метод - це зробити зміст сайту цікавим і унікальним, тоді, відвідувачі будуть охоче посилатися на нього, та і пошукові системи високо оцінять даний ресурс.









База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка