7. Висвітліть форми навчання та форми організації навчання у вищій школі. (курсив можна не писати як по часу буде)
Форми навчання: денна, стаціонарна, заочна, вечірня, екстернат, дистанційна,вечірньо-заочна, очно-заочна.
Форми організації навчання – способи здійснення взаємодії студентів та викладачів, в рамках якої реалізується зміст і методи навчання.
Форми організації навчального процесу : навчальні заняття, самостійна робота, практична підготовка, контрольні заходи.
Види навчальних занять: лекція, лабораторна, практична, семінарські, індивідуальне заняття, консультації.
-
Лекція – це основна форма проведення навчальних занять у ВНЗ призначена для засвоєння теоретичного матеріалу.
Завдання які виконує лекція:
-
Ознайомити студентів з основними формами, принципами і закономірностями вивчення предмету
-
Ознайомити, як з основними науково-теоретичними положеннями певної галузі, так і з прикладної сторони.
-
Дати студентам напрями для самостійної роботи в галузі науки
-
Провідна форма навчання, вона тісно пов’язана з іншими формами: семінари, практичні…
Переваги лекції:
-
Лекція, на відміну від підручників оперує набагато вищими можливостями
-
Економія часу, бо якщо самостійно – піти в бібліотеку, опрацювати, знайти головне.
-
Можна викладача запитати, що не зрозуміло.
-
Лекція має професійно – педагогічне значення, для тих хто хоче стати професійними викладачами
-
Коли матеріал подається емоційно, то він сприймається набагато краще.
Недоліки лекції:
-
Пасивне сприйняття
-
Недостатньо формує самостійне мислення
Види лекцій:
-
Вступна лекція
-
Тематична -- розкриває матеріал конкретної теми навчальної програми
-
Заключна – підсмки вивч матеріалу
-
Оглядова – перед виробничою практикою.
Вимоги до сучасної лекції: науковість та інформативність, доказовість і аргументованість.
Емоційність викладу: ефективна методика побудови лекції, виклад матеріалу літературно-зрозумілою мовою з викор ауд/від метеріалів, дедуктивних методів.
2) Практичне заняття – форма навчального заняття, на якому викладач організовує детальний розгляд студентами окремих теоретичних положень навчальних дисциплін та формує вміння та навички їх практичного застосування.
Мета: поглиблювати, поширювати, деталізувати знання, виробляти навички професійної діяльності, розвивати наукове мислення та мовлення.
Головна мета семінару – забезп можливість оволодіти навчками використання теоретичних знань.
Практичне заняття проводиться з половиною групи: 10-15 студентів.
Завдання:
-
Формування пізнавальної мотивації
-
Закріплення повторення знань
-
Контроль
-
Організація педагогічного спілкування
-
Професійне використання знань
Структура практичного заняття:
-
Попередній контроль знань, вмінь та навичок.
-
Постановка загальної проблеми, її обговорення
-
Виконання практичних завдань з їх обговорення
-
Виконання контрольних завдань
Семінарське заняття – від латинський семінаріум – розсадник – форма навчального заняття на якому викладач організовує дискусію навколо попередньо-визначених тем, до яких студенти готують виступи
Типи семінарів:
-
Просимінари
-
Власне семінари
-
Спец. Семінари
-
Наукові студентські семінари
3)Самостійна робота студентів- спланована робота, що виконується за завданнями та під методичним керівництвом викладача, але без його безпосереднього керівництва.
Виділяють аудиторну і позаудиторну.
Мета срс: Розвиток самостійності та креативності, тобто здатності реалізовувати та організовувати свою діяльність
Рівні СРС:
-
Репродуктивний
-
Стандартизований рівень – трансформація розв’язання задач, складання планів, написання рефератів.
-
Пошуковий, творчий – пошук нової інформації…
Основні види СРС:
-
Робота з підручниками, посібниками, першоджерелами
-
Виконання індивідуальних завдань: курсові, магістерські дипломні роботи.
4)Наукова дослідна робота студентів( НДРС) – є складовою самостійної роботи, є необхідним компонентом підготовки фахівців над вищою освітою.
Форми НДРС:
-
НДРС включено в навчальний план
-
Творча діяльність студентів
-
Організаційно масові заходи з
-
8. Підготовка та проведення лекцій.
-
Лекція – це основна форма проведення навчальних занять у ВНЗ призначена для засвоєння теоретичного матеріалу.
Завдання які виконує лекція:
-
Ознайомити студентів з основними формами, принципами і закономірностями вивчення предмету
-
Ознайомити, як з основними науково-теоретичними положеннями певної галузі, так і з прикладної сторони.
-
Дати студентам напрями для самостійної роботи в галузі науки
-
Провідна форма навчання, вона тісно пов’язана з іншими формами: семінари, практичні…
Переваги лекції:
-
Лекція, на відміну від підручників оперує набагато вищими можливостями
-
Економія часу, бо якщо самостійно – піти в бібліотеку, опрацювати, знайти головне.
-
Можна викладача запитати, що не зрозуміло.
-
Лекція має професійно – педагогічне значення, для тих хто хоче стати професійними викладачами
-
Коли матеріал подається емоційно, то він сприймається набагато краще.
Недоліки лекції:
-
Пасивне сприйняття
-
Недостатньо формує самостійне мислення
Види лекцій:
-
Вступна лекція
-
Тематична -- розкриває матеріал конкретної теми навчальної програми
-
Заключна – підсмки вивч матеріалу
-
Оглядова – перед виробничою практикою.
Вимоги до сучасної лекції: науковість та інформативність, доказовість і аргументованість.
Емоційність викладу: ефективна методика побудови лекції, виклад матеріалу літературно-зрозумілою мовою з викор ауд/від метеріалів, дедуктивних методів.
Алгоритм підготовки до лекції:
-
Визначення особливостей аудиторії
-
Відбір необхідної інформації
-
Визначення наукового змісту лекції
-
Аналіз наукової літератури, посібників, підручників і т.п.
-
Розроблення плану лекції
-
Написання тексту лекції.
Загальні умови побудови лекції:
-
Повідомлення плану лекції (в план вкл вузлові питання)
-
Увязка з попередніми лекціями
-
Розкриття теми лекції
-
Підведення підсумків
Природна динаміка лекції включає 4 фази:
-
Початок сприймання 4 - 5 хв.
-
Оптимальна активність приймання 25-30 хв.
-
Фаза вольових зусиль 10-15 хв.
-
Фаза вираженої втоми студентів 25-30 хв.
|