2014 Урок узагальнення і систематизації знань Тема : Урок-мандрівка по системі травлення : «В гостях у травної системи»



Скачати 164.46 Kb.
Дата конвертації08.04.2017
Розмір164.46 Kb.
Дідилівський НВК (ЗНЗ І-ІІІ ст. – ДЗ)


Урок – мандрівка

по системі травлення:



« В гостях у травної системи »
Вчитель біології вищої категорії, старший вчитель

Лакіш Лідія Дмитрівна

2014


Урок узагальнення і систематизації знань

Тема: Урок-мандрівка по системі травлення:

«В гостях у травної системи».

Мета: 1. Узагальнити і систематизувати знання учнів з теми, поглибити уявлення про зв'язок між будовою окремих органів травної системи та виконуваними функціями.

2. Розвивати пізнавальний інтерес до предмету, власного організму, творчі здібності, логічне мислення і уяву, вміння застосовувати набуті знання для обґрунтування правил гігієни і профілактики захворювань органів травлення.

3. Виховувати бажання дотримуватись здорового способу життя, здійснювати патріотичне виховання, формувати вміння працювати разом.

Обладнання та матеріали: таблиці «Будова травної системи », «Гігієна травлення» , портрети вчених, які вивчали травлення : І. П. Павлов, О.М. Уголєв, О.В. Палладін, диски і слайди по темі , написи на дошці.

Девіз уроку : «Знання збираються по краплині , як вода в долині»

(з народного фольклору)

«Ми їмо для того щоб жити, а не живемо для того щоб їсти»

(старод. римляни)



Структура уроку

І. Організаційний етап

Ознайомлення учнів з темою і метою уроку, розподіл класу на команди, які будуть змагатись за першість на кожній зупинці подорожі по травній системі. Запитання пропонуються командам по-черзі. Якщо якась команда не знає відповіді, іншій дається шанс отримати заохочувальні бали. Виграє команда, яка набрала більшу кількість балів. Учні, які одержали більше «талантів» , заохочуються високими оцінками. Вибирається журі, яке допомагає підраховувати бали .



ІІ. Узагальнення й систематизація знань.

Вступне слово вчителя

Наведення цифрових даних про споживання їжі людиною (взятих з курсу основ здоров’я, 6кл.) Протягом 65-70 років життя людини з’їдає в середньому 100т їжі, зокрема 5 корів, 24 свині, 874 птиці , 783 кілограми риби , 7274 кг хліба , 7958 кг картоплі, 218 кг твердого сира, 12776 яєць, 160 кг шоколаду. На споживання їжі людина витрачає 6-7 років життя , проводить 560 діб за готуванням їжі, сідає за обідній стіл 82 тис. разів.

Отже, яку велику роботу виконує наша травна система на протязі життя людини.

А щоб перевірити ваші знання по травній системі, ми проведемо тестування.



(2 варіанти: тести додаються )

В середні віки вчені поділили внутрішні органи людини на благородні і неблагородні. До благородних вони віднесли серце, печінку та легені, а до неблагородних – шлунок та кишечник. Правильно це, чи ні? Яку роль відіграє наша травна система в житті кожної людини? Можливо, благородна печінка опиниться серед неблагородних органів, які беруть участь у травленні їжі! Що відбувається з їжею коли вона поступає в «природні ворота та ходи тіла»? які таємниці заховані на кожній зупинці? На ці та інші питання відповімо під час подорожі по відділах травної системи. Наш урок – це урок мандрівка по системі травлення: «В гостях у травної системи»



3 команди будуть змагатися, хто набере найбільшу кількість «талантів» і першим завершить подорож.

Перша зупинка: «Ротова порожнина»

Бліцтурнір (1бал):

  • Які є типи зубів? (різці, ікла, великі і малі кутні зуби);

  • На які частини поділяється зуб?(коронка, шийка, корінь);

  • Яка головна причина карієсу зубів?(солодка їжа);

  • Яку роль виконують зуби? (подрібнюють їжу);

  • Для чого необхідно старанно пережовувати їжу?(для кращого травлення);

  • Що відбувається в ротовій порожнині з вуглеводами?(крохмаль розщеплюється до глюкози);

  • Який фермент містить слина?(амілаза);

  • Де знаходяться смакові рецептори?(на язиці і слизовій оболонці всієї ротової порожнини).

Конкурс знавців (3бали) (з використанням муляжів, таблиць, моделей)

1. Загальновідомо, що немовлятам кладуть у рот соску, а пізніше ми тягнемо до рота пальці, іграшки, олівці, жувальні гумки… Дорослі теж не відстають від звички, змінюючи олівці сигаретами або трубками. З чим пов’язана звичка щось тримати у роті і чи завжди вона корисна?

(( У людини є природжений смоктальний рефлекс, який допомагає живленню молоком матері, тому соска заспокоює немовля. Звичка смоктати часто є причиною того, що маленькі діти ковтають ґудзики або навіть батарейки, що дуже небезпечно для життя.

Сигарети – продовження поганої звички, що може призвести до тяжкого захворювання)).



2. Про язик згадується в Біблії: «Малий орган, але хвалиться вельми. » Чим хвалиться наш язик, які функції виконує?

(( Підкладає їжу зубами, проштовхує її в глотку, розпізнає смак, бере участь в артикуляції. Без язика людина не зможе говорити.))

3. Гіппократ вважав, що зуби у дітей утворюються із материнського молока. З чого утворюються і коли з’являються перші молочні зуби?

(( Молочні зуби закладаються ще в утробний період, а з’являються з 6 місяців до 2 років. На побудову зубів використовується кальцій, який є в материнському організмі, а після народження – у молочних продуктах. Інколи жінка втрачає декілька власних зубів, якщо в період вагітності їй не вистачало кальцію.))

4. Стародавні мудреці стверджували, що рот без зубів – ніби млин без жорнова. Що вони мали на увазі?

(( Зуби кусають, ріжуть, подрібнюють їжу, перемелюють її так, як млин перемелює зерно в муку. Це сприяє кращому перетравленню їжі.))

5. Педантичні англійці радять пережовувати кожен шматок їжі 33рази, перш ніж проковтнути. Їжа становиться солодшою на смак і краще засвоюється. Підтвердьте, або спростуйте цю точку зору, аргументуйте її.

((Травлення стартує в ротовій порожнині. Слина містить фермент амілазу, який розщеплює крохмаль до глюкози. Тому при довгому жуванні шматочка хліба ми дійсно відчуваємо солодкий смак.))

6. Якщо намазати корінь язика розчином речовини, яка відключає чутливість, людина втрачає здатність ковтати. Який механізм ковтання і як він пов'язаний з диханням?

((Наказ ковтати віддає мозок, коли корінь язика і стінки глотки відчують наявність їжі. Якщо нема чутливості – немає і ковтання. Центр ковтання пов'язаний з центром дихання, тому під час ковтання надгортанник опускається і закриває вхід у дихальні шляхи. ))

Друга зупинка: «Стравохід і шлунок».

Бліцтурнір (1бал):

  • Чому суха їжа «горло дере»? (їжу, не змочена слиною, важко ковтати);

  • Що закриває вхід їжі у дихальне горло? (надгортанник);

  • Чому не можна одночасно їсти і розмовляти? (їжа може потрапити в трахею);

  • Завдяки чому харчова грудка потрапляє до шлунка?(хвилеподібним рухам стравоходу);

  • Який головний фермент шлункового соку? (пепсин, розщеплює білки);

  • Що відбувається з білками в шлунку? (набухання і розщеплення);

  • Де знаходиться шлунок: під правим ребром чи лівим? (лівим);

  • Чому не можна довго жувати гумку?(шлунковий сік роз’їдає стінки шлунка).

Конкурс знавців (3 бали) (використання таблиць, муляжів)

1. Ще на початку ХVIII ст. вчені вважали, що під час травлення шлунок розігрівається до 50 С. Тобто відбувається термічна обробка їжі, як у горщику. Підтвердьте, або спростуйте таку точку зору.

((У шлунку відбувається не термічна, а хімічна обробка їжі. Під дією ферментів шлункового соку вона перетворюється на хімус. Частина білків розщеплюється на окремі ланцюги.))

2. Стінки шлунка утворені трьома шарами м’язів. Крім того, є кільцеві сфінктери, які замикають вхідний і вихідний отвори шлунка. З чим пов’язана така особливість будови шлунка?

((Шлунок – м’язовий орган, який перемішує їжу, продовжує її механічну обробку. Їжа поступає в шлунок окремими порціями і так само видаляється з нього. Сфінктери забезпечують цей процес. ))

3. Яким чином можна розтягувати шлунок і які наслідки це має? Чому буває важко зупинитись під час прийому їжі?

((У дітей шкільного віку об’єм шлунка 1-1,5л, а у дорослої людини – 2-3л. Переїдання пояснюється тим, що почуття ситості наступає через 15-20 хв після прийому їжі. Тому потрібно їсти повільно, обмежувати себе в кількості їжі. Якщо людина споживає багато їжі і напоїв, об’єм шлунка може збільшитись до 5л. Це призводить до переїдання і збільшення ваги, а також заважає диханню. Особливо небезпечне явище – так званий «пивний шлунок», який розтягується пивом та іншими алкогольними напоями. ))

4. Чому нервові стреси і паління сприяють таким хворобам шлунка, як гастрит та виразка?

((Негативні емоції порушують регуляцію соковиділення, змінюється кислотність шлункового соку, що негативно впливає на слизову оболонку шлунка.))

5. Вчені провели експеримент: у шлунок голодного собаки помістили гумовий балон і накачали його повітрям. Іншій голодній собаці перелили кров ситої. Обидві собаки на деякий час втратили інтерес до їжі. Чим пояснити таку поведінку і чи можна тривалий час обдурювати голодний шлунок?

((Голод обумовлюється не тільки порожнім шлунком, але й наявністю чи відсутністю поживних речовин у крові. Гумовий балон заповнював шлунок, що давало несправжнє відчуття ситості. Коли поживні речовини в крові використаються на отримання енергії, шлунок знову «попросить» їжі.))

6. Чим пояснити такий факт: поблизу вхідного отвору шлунка слизова оболонка забезпечує активну кислу реакцію, а біля виходу з нього – слабколужну?

((Кисла реакція необхідна для активізації пепсину і розщеплення білків на окремі ланцюжки. Лужна реакція біля виходу готує вміст шлунку до зустрічі з соками підшлункової залози.))

Третя зупинка: «Тонкий і товстий кишечник»

Бліцтурнір(1бал):

  • Тонкий кишечник поділяється на три відділи: (порожнисту, клубову та 12-палу кишки);

  • До 12-палої кишки відкриваються протоки двох залоз: (підшлункової та печінки);

  • Які головні ферменти входять до складу соку підшлункової залози? (трипсин, амілаза, ліпаза);

  • Слизова оболонка якого кишечника, тонкого чи товстого, має ворсинки?(тонкого);

  • Який секрет печінки допомагає в емульгації жирів? (жовч);

  • На які мономери розпадаються в тонкому кишечнику білки, жири і вуглеводи? (на амінокислоти, глюкозу, жирні кислоти і гліцерин);

  • Куди всмоктуються продукти розщеплення білків, жирів і вуглеводів?(амінокислоти і глюкоза в кров, а жири - в лімфу);

  • Де відбувається всмоктування води? (у товстому кишечнику).

Конкурс знавців (3бали) (використання муляжів, таблиць, моделей).

1. Найдовший орган людського тіла – тонкий кишечник. Його довжина складає 6-7м. З чим пов’язана така особливість і чому тонкий кишечник називають «майстром на всі руки»?

((Тут відбувається найважливіший процес розщеплення органічних речовин на складові елементи. Речовини повинні встигнути не тільки розщепитись, але й всмоктатись у кров через ворсинки. Тонка кишка виконує секреторну, травну, рухову, всмоктувальну, захисну і гормональні функції, тому «майстер на всі руки». ))

2. Дванадцятипала кишка за формою нагадує підкову. Чому, на ваш погляд, вона має таку дивну форму і яке «щастя» приносить організму?

((На таблиці видно, що вона оточує підшлункову залозу, тому має таку форму. У неї впадають протоки печінки і підшлункової залози, які виділяють жовч і ферменти для розщеплення білків, жирів і вуглеводів. ))

3. Підшлункову залозу називають залозою змішаної секреції. Які секрети вона ховає і як впливає на обмін вуглеводів? Чому любителі солодкого можуть захворіти на діабет?

(Як залоза зовнішньої секреції, вона виділяє трипсин, ліпазу, амілазу, необхідні для розщеплення органічних речовин. Як залоза внутрішньої секреції – продукує інсулін, який перетворює надлишок глюкози в глікоген. Хто зловживає солодким, - викликає перенапруження підшлункової залози і як наслідок – діабет).

4. У стародавні часи печінку вважали символом любові і сили, місцем існування душі. Чому в наш час печінку вважають не тільки найбільшою залозою в організмі, але й найбільшим фільтром і навіть «фабрикою життя»?

((Людське життя неможливе без печінки. Вона виробляє жовч, необхідну для емульгації жирів, очищує кров від шкідливих речовин, бере участь у обміні білків, жирів, вуглеводів.))

5. Сліпа кишка має червоподібний відросток – апендикс. Нещодавно вчені вважали його непотрібним і радили видаляти в дитинстві, щоб запобігти апендициту. А потім з’ясувалось, що він має дуже важливе значення. Яку роль відіграє апендикс?

((Апендикс – антимікробний фільтр. У тонкому кишечнику активно йдуть процеси бродіння і гниття, якими супроводжується травлення. Частина шкідливих бактерій осідає в апендиксі, а частина – знешкоджується в печінці.))

6. Тонкий і товстий кишечник мають помітну рухову активність. У народі кажуть: «кишки грають марш». Рухова активність посилюється при кислій реакції і уповільнюється при лужній. Чим це можна пояснити?

((Кишечник має гладкі м’язові волокна, які можуть хвилеподібно скорочуватись, просуваючи хімус з одного відділу до іншого. Якщо їжа перетравлена, посилюється кисла реакція і відповідно рухова активність. Якщо їжа недостатньо перетравлена, рух кишечника уповільнюється.))

Отже, ми закінчуємо з вами нашу мандрівку по травній системі.

Але не можемо не згадати про вчених, які працювали в галузі фізіології травлення:

Павлов І. П. – видатний російський вчений, який сказав: «Будь-який організм зв’язаний з середовищем через їжу. Це необхідний суттєвий зв'язок .»

Уголєв Олександр Михайлович – видатний український вчений: основні наукові праці вченого присвячені фізіології травлення. О.М. Уголєв виконав цикл робіт щодо фізіологічного обґрунтування, створення й застосування синтетичної їжі. У 1963р. вченому присуджена премія І.П. Павлова.

Палладін Олександр Володимирович – український біохімік, один із засновників біохімії, заслужений діяч наук УРСР. Основні наукові праці Палладіна присвячені вивченню біохімії вітамінів, м’язової діяльності та біохімії нервової системи. Велика робота по вивченню вітаміну К, синтезував аналог вітаміну К- вікасол, який широко застосовується в медичній практиці.

(Демонстрація портретів, слайдів)
Висновок: Їжа – це джерело енергії, будівельний матеріал організму. До складу їжі входять білки, жири вуглеводи. Ми маємо пам’ятати, як впливає харчування на здоров’я (опорний конспект):

Захворювання: гастрити, виразки, холера, дизентерія, ботулізм, вірусний гепатит, глистяні захворювання.

Профілактика захворювань: (пов’язані з народною медициною).


  1. Кількісний та якісний баланс поживних речовин

(1г білків, 1г жирів, 4г вуглеводів: 1:1:4).

  1. Раціональний режим харчування:

а) кратність споживання (чотириразове)

б) кількісний та якісний розподіл протягом дня, час споживання їжі

в) інтервали між прийняттям їжі.

3. Раціональна кулінарна обробка їжі

4. Збереження вітамінів у їжі. Вживати продукти, які багаті на вітаміни, позитивно впливають на травлення, лікують захворювання травної системи:


  • Сік картоплі використовують при захворюваннях шлунка;

  • Кукурудзяними квітками лікують печінку, нирки;

  • Хрін виводить з організму непотрібні речовини-шлаки;

  • Червоний буряк сприяє очищенню кишечника від непотрібних решток;

  • Насіння гарбуза як протиглисний засіб;

  • Горіхи багаті на селен, який підвищує імунітет людини, вони добре знімають втому, відновлюють сили організму, додають енергії.


Підсумок уроку. Ми з вами з вдячністю повинні відноситися до їжі, яку споживаємо. Ми повинні також пам’ятати про ті страшні часи голодомору 1932-1933р.р., коли був нечуваний голод, штучно створений Сталіном та його оточенням, коли вимирали цілі села, і живі не встигали ховати мертвих. І в голодному божевіллі люди доходили до найстрашнішого – їли трупи, вбивали своїх дітей. Мільйони людських життів… Ми ніколи не повинні про це забувати і дякувати Богові за те, що Він посилає на наш стіл.

с. 106. «Біологія і духовність.»

Оцінювання учнів; мотивація оцінок

Домашнє завдання: Повторити матеріал вивченої теми. Термінологію повторити. Підготувати реферат-повідомлення, скласти тести, вірші, оповідання про один із відділів травної системи.

Додатки.


Бліцтурнір

Розминка команд
Перша команда


  1. Червоподібний відросток (Апендикс)

  2. М’язовий орган ротової порожнини (Язик)

  3. Найбільш широка частина травного каналу, яка має вигляд увігнутого міхура (Шлунок)

  4. Складний фізіологічний процес, у якому важливе значення має активна діяльність мембрани (Усмоктування)

  5. Фермент, який розщеплює білок у шлунку (Пепсин)

  6. Уведення гумової трубки в шлунок, для того, щоб взяти шлунковий сік

(Зондування)

Друга команда


  1. Саме поширене захворювання зубів (Карієс)

  2. Фермент, який розщеплює крохмаль (Амілаза)

  3. Речовина в печінці, яка сприяє емульгації жирів (Жовч)

  4. Хвилеподібні скорочування стінок порожнистих трубчастих органів, які сприяють рухові харчових мас до вихідних отворів (Перистальтика)

  5. У ротовій порожнині їжа подрібнюється за допомогою…(Зубів)

  6. Біологічні каталізатори (Ферменти)


Третя команда



  1. Механічна обробка й хімічне розщеплення їжі. (Травлення)

  2. Запалення слизової оболонки шлунка (Гастрит)

  3. Найбільша залоза організму (Печінка)

  4. Частина зуба, покрита емаллю (Коронка)

  5. Секрет залоз ротової порожнини (Слина)

  6. Клітини печінки називаються (Гепатоцити)



Прислів’я і приказки:



  • «Хто добре жує, той довго живе».

  • «Апетит приходить під час їжі».

  • «Сніданок з’їж сам, обідом поділись з товаришем, вечерю віддай ворогу».

  • «Коли я їм, я глухий і німий».


Методи дослідження функції органів травлення
Основи сучасної фізіології травлення були закладені дослідженнями видатного російського фізіолога І.П. Павлова(1849-1936). Він розробив принципово нові методичні підходи, що дозволили встановити закономірності слиновиділення, виділення підшлункового соку і жовчовиділення, зібрати чисті, не змішані з їжею травні соки, визначити їхній склад, визначити регуляцію травлення в природних умовах. За ці праці І.П. Павлову 1908р. було присуджено Нобелівську премію. І.П. Павлов розробив метод фістул. Фістула – це отвір, який сполучає порожнини будь-якого органа із зовнішнім середовищем. Широковідомий дослід І.П. Павлова з удаваним годуванням. (Розповідь про суть методу).

Сучасні методи дослідження:

  1. Зондування – введення в порожнину шлунка або 12-палої кишки гумової трубки для взяття шлункового та кишкового соку;

  2. Метод ендоскопії – введення в травний канал спеціальних освітлювальних приладів із світловодами, що дає змогу оглянути порожнину травного каналу;

  3. Метод електорогастрографії – реєстрація електричних струмів шлунка з поверхні тіла людини – вивчення рухової активності;

  4. Радіоелектронні методи – дозволяють одержати інформацію про кишкове середовище за допомогою «радіопілюлі» (пристрій оснащений датчиками );

  5. Метод ультразвукової діагностики – одержання на екрані зображення внутрішніх органів по відбиттю ультразвукових хвиль;

  6. Метод скануючої томографії – на екрані комп’ютера одержують зображення окремих шарів досліджуваного органа;

  7. Рентгенографія – тіньове зображення органа на рентгенівській плівці.


Тестова перевірка знань

І варіант

1. До травного каналу належать:

а) ротова порожнина; д) шлунок;

б) глотка; е) тонкий кишечник;

в) легені; є) товстий кишечник.

г) стравохід;

2. Функції, що виконує печінка:

а) участь у процесах травлення; б) обмін речовин;

в) захисна; г) рефлекторна.

3. До складу шлункового соку входять:

а) ферменти; б) гормони;

в) слиз; г) хлорид на кислота;

д) вода;


е) слина.

4. Ферменти – це біологічно активні речовини білкової природи, які:

а) сповільнюють хімічні реакції;

б) каталізують (прискорюють) хімічні реакції;

в) не впливають на хід реакції у клітинах.



5. Великі травні залози:

а) слинні (привушні, під’язикові, підщелепні);

б) наднирники; в) підшлункова;

г) печінка; д) гіпофіз.



6. Шлунково – кишкові захворювання:

а) отруєння; г) дизентерія;

б) ангіна; д) холера;

в) черевний тиф; е) грип.



7. Ферменти слини розщеплюють:

а) жири;


б) білки;

в) вуглеводи.



8. Метод фістул розробив:

а) І.І.Мечников;

б) І.П. Павлов.

9. Деякі методи запобігання шлунково-кишковим і глистяним захворюванням:

а) миття рук;

б) боротьба з мухами;

в) вживання сирої води;

г) утримання їжі в закритому посуді;

д) споживання легко провареного чи прожареного м’яса і риби.



10. Лізоцим – речовина, що міститься у:

а) слині;

б) шлунковому соку;

в) жовчі.



11. У тонкому кишечнику:

а) перетравлюються білки, жири і вуглеводи;

б) перетравлюються тільки білки;

в) всмоктуються продукти розщеплення білків, жирів і вуглеводів.



12. Допомога при харчовому отруєнні:

а) випити декілька склянок теплої води;

б) викликати блювання;

в) вжити спиртні напої;

г) викликати лікаря.
ІІ варіант

1. Система органів травлення складається з:

а) травних залоз;

б) травного каналу;

в) травного каналу і травних залоз.



2. Вивчення фізіології травлення належить вченим:

а) І.П.Павлову;

б) Луї Пастеру;

в) І.І.Мечникову;

г) О.М.Уголєву.

3. Функції товстого кишечника:

а) всмоктування води;

б) виведення з організму неперетравлених решток їжі;

в) знезараження шкідливих речовин;

г) всмоктування продуктів розпаду.

4. Функції травної системи:

а) енергетична, видільна, будівельна, рухова;

б) секреторна, рухова, всмоктування, видільна;

в) захисна, ферментативна, рухова.



5. Кількість зубів у дорослої людини:

а) 30;


б) 32;

в) 28.


6. Їжа в ротовій порожнині зазнає:

а) хімічної обробки (діють ферменти слини);

б) хімічної обробки (акт жування);

в) механічної і хімічної обробки.



7. Тонкий кишечник поділяється на три відділи:

а) дванадцятипалу, сліпу, ободову кишки;

б) сліпу, ободову, пряму кишки;

в) дванадцятипалу, порожнисту та клубову кишки.



8. Гельмінти – причина захворювань:

а) холери;

б) сальмонельозу;

в) глистяних;

г) ботулізму.

9. Фермент шлункового соку пепсин розщеплює:

а) жири;


б) білки;

в) вуглеводи.



10. Накопичує глікоген, виводить із крові зруйновані еритроцити:

а) селезінка;

б) печінка;

в) підшлункова залоза.



11. Захворювання органів травлення людини виникають внаслідок:

а) переохолодження організму;

б) потрапляння в організм важких металів і токсичних речовин;

в) проникнення з їжею хвороботворних мікробів.



12. Шкідлива дія алкоголю й нікотину на процес травлення виявляється у:

а) зменшенні соковиділення і погіршення апетиту;

б) подразненні слизової оболонки шлунка, що спричиняє розвиток шлункових захворювань(виразка шлунка);

в) порушенні роботи печінки;



г) збільшенні апетиту на виділення травних соків.




База даних захищена авторським правом ©lecture.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка